Miauwen en springen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
KCouwenberg
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2020 21:39

Miauwen en springen

Bericht door KCouwenberg »

Ik ben in bezit van een kater en een poes. Broer en zus. Beiden 2 jaartjes jong. Nu is zij altijd erg rustig geweest en nog steeds. En is hij de meest energieke van de twee.

In het begin was er nooit iets aan de hand. Toen kwam er een periode waarin hij altijd graag de gang in wou. Voornamelijk snachts. En dan ook aan de deur ging krabben en naar de deurklink ging springen. Een tijdje de deur snachts gebarricadeerd.. En daar is ie toen mee gestopt. Daarna begon ie met krabben aan de schuifpui omdat ie graag naar buiten wou. In het begin was het nog even met een tuigje naar buiten.

Een tijdje later hebben we met gaas de tuin dicht gemaakt zodat ze op elk moment naar buiten kunnen. Er lopen een hoop andere katten in de wijk en sommigen rijden als bezetenen met de auto. Dus zo'n situatie kon ik niet over m'n hart verkrijgen.

Nu in de zomer laten we snachts de schuifpui een stukje open zodat ze, wanneer ze maar willen, naar buiten kunnen. Maar nu komt hij snachts naar binnen en begint weer opnieuw naar de deurklink naar de gang te springen om vervolgens ook de voordeur open te maken. Ondanks dat ie dan in een gezamenlijke ruimte uit komt is dat nog steeds geen wenselijke situatie.

Het vreemde vind ik dus.. dat ie de hele dag door aandacht krijgt.. we spelen met hem en hij heeft ruimte genoeg om zijn energie kwijt te kunnen. Maar toch begint alle ellende pas zodra wij alles uit doen en op bed gaan liggen.

Ik heb al van alles geprobeerd.. negeren schijnt geen werking te hebben. Want hij blijft net zo lang krabben, springen en miauwen tot ie zijn zin krijgt. Ik heb afgelopen week bijna elke nacht maar anderhalf uur slaap gehad. Het heeft niet alleen meer invloed op mij, maar ook op m'n gezondheid, werk en relatie.

Heeft iemand een gouden tip voor me?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Miauwen en springen

Bericht door Synemios »

Dat doet Timmy ook, een kwestie van niet tegen gesloten deuren kunnen, zelf de keuze willen hebben.
Ik heb alle deuren open en een kattenluikje zodat ze er in de winter als de woonkamer deur dicht is (ivm tocht.)
Hij toch naar de gang en andere kamers kan.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... 20lope%20.

Bedoel je dat hij de voordeur naar buiten open krijgt?
Want dan zou ik toch zorgen dat hij dat niet meer kan, door de buiten deur op slot te draaien, of de deurklinken omhoog te zetten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KCouwenberg
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2020 21:39

Re: Miauwen en springen

Bericht door KCouwenberg »

We zijn weleens de deur vergeten op slot te draaien als we het huis uit gingen, uiteraard leer je daar gelijk weer van. Maar ja, hij had de voordeur open gesprongen. Gelukkig komt ie dan in een gezamenlijke ruimte en heeft een oplettende buurvrouw de katten terug naar binnen gedaan en de deur weer dicht getrokken.

Maar niet tegen een gesloten deur kunnen..? Dat heb ik nog nooit gehoord. 😅 het stomme is dus.. hij word pas vervelend als wij naar bed gaan. De rest van de dag komt ie niet in de buurt van die deur. En besteed hij er geen enkele aandacht aan.

Ik heb er af en toe gewoon slapeloze nachten van. Want zodra hij mij uit bed hoort komen schiet ie bij de deur weg de tuin in. En zodra ik ga liggen begint ie weer. Alsof het een spelletje is.
Plaats reactie