Help me mijn kat te begrijpen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Fionaaaa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2020 03:32

Help me mijn kat te begrijpen

Bericht door Fionaaaa »

Het is midden in de nacht wanneer ik dit bericht schrijf. Na een paar jaar zonder kat ben ik weer overstag gegaan en heb een Ragdoll kater van 2 jaar overgenomen van een vrouw. Beestje was gezond, maar zij had niet meer genoeg aandacht en tijd voor hem ivm de komst van 2 baby’s kort achter elkaar. De kat is daar altijd alleen geweest en is ook gecastreerd.

Enfin, zondag de kat opgehaald. Alles leek goed. Hij was rustig, alleen miauwde hij e nachts wat. Maandag ging overdag ook heel goed, s nachts wat minder. Gisteren oogde hij wat sloom. Beetje depressief leek het wel. Later in de avond leefde hij weer op. En vandaag (deze woensdag) begint hij ineens enorm te jammer om niets. De hele dag en nacht door. Ik begrijp het niet. De bak wordt elke dag geschept, hij heeft elke dag vers drinken en 24/7 is voedsel beschikbaar. Hij wil ook niet echt heel graag spelen. Ik probeer het wel/ met name voor het slapen gaan.

Ik vind het een lastige miauw om te omschrijven. Mijn vorige poes miauwde altijd zo hysterisch als ze een haarbal moest ophoesten. Dat is het enige waarmee ik het kan vergelijken. Een soort lichtelijke paniek miauw. Maar ik kan het nu niet plaatsen omdat ik deze kater nog niet goed genoeg ken. Is dit gewoon een kwestie van wennen aan mij? Wennen aan een nieuw huis? Mijn nachtrust gaat er wat aan onderdoor 😅 Overigens miauwt hij ook als ik buiten in de tuin zit en hij mij hoort praten.

Wie helpt mij mijn kater te begrijpen?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help me mijn kat te begrijpen

Bericht door nellebel »

ik denk dat hij inderdaad wat zoekende is. wat doet hij als hij zo roept? loopt hij ook rond, kijkt hij rond, loopt hij in elkaar gedoken, hoe reageert hij op jou, komt hij naar je toe, hoe is jullie contact? hij zal moeten wennen, ik weet ook niet hoe zijn leefpatroon voorheen was. waren er andere dieren in huis. hoe ging zijn vorige eigenaar met hem om, veel aandacht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Meesleepbeest
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2020 13:51

Re: Help me mijn kat te begrijpen

Bericht door Meesleepbeest »

Kan het niet zo zijn dat de kat zijn oude baasje gewoon mist/zoekt?

Ik en mijn partner slapen apart, door gezondheidsredenen, en als ons kitten in de morgen hoort dat ze wakker wordt dan wordt ons kitten ook een gestoorde gek haha, rondrennen en miauwen als een bezetenen. Als dan de deur open kan dan is alles weer goed, maar als de deur dicht blijft blijft ze ook rustig een half uur zeurderig miauwen.
Plaats reactie