Joelende kater

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aniet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2020 05:26

Joelende kater

Bericht door Aniet »

Dag, ik heb een heel lieve Maine Coon Barney, hij is nu ruim 13 jaar.
Sinds een paar jaar joelt ie regelmatig. Dat duurt 10-20 seconden en hij heeft een enorm volume.
De da zei vorig jaar, na beluisteren opname, dat dit geestelijk achteruitgang is. Dus meneer wordt dement.
We zijn nu een jaar verder en inmiddels doet ie het zo vaak, vooral 's nachts. We doen geen oog meer dicht de laatste maanden.
Ik heb geprobeerd hem in een reismand naast het bed te zetten, maar daar is het niet mee eens.

Vrijdag heb ik een afspraak bij de da, maar om voorbereid te zijn: wat zijn de mogelijkheden om hem te ondersteunen?
Al zou hij 's nachts maar weer eens gewoon doorslapen.

Inmiddels krijgen de andere 2 katten er ook last van. Bij zijn nachtelijke schreeuwpartijen gaan zij ook door het huis dwalen.

Ook heb ik de buren laten weten dat we geen katten aan het slachten zijn :grin: Want ohoh wat gaat het vreselijk hard.

ps: sinds een paar maanden is hij ook doof
Cerna

Re: Joelende kater

Bericht door Cerna »

Ik heb twee keer een demente kat gehad. Bij de eerste kat (19 geworden; overleden in 2000) was er nog niets om haar te ondersteunen, maar hielp het om haar vooral gerust te stellen.
Minoes schreeuwde vooral 's nachts en dan riepen wij "Minoes, wij zijn hier!" en dan kwam ze tussen ons in liggen (wij vinden een kat in bed niet onhygiënisch) en was het goed.

Toen Cochi dement werd (18 geworden; overleden in 2013) was er Cholodin en dat haalde de scherpe kantjes er enigszins vanaf. Ook 's nachts een klein lampje aan, gaf hem rust.
Op de een of andere manier kan de demente kat zich volgens mij 's nachts niet meer goed oriënteren en zoekt hij aanknopingspunten zoals een geruststellende stem (bij Minoes) of een lampje (bij Cochi).

Je zou vrijdag de dierenarts om Cholodin kunnen vragen. Misschien dat het Barney ook helpt?
https://www.medpets.nl/cholodin-hond-kat/?sqr=cholodin
Gebruikersavatar
Aniet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2020 05:26

Re: Joelende kater

Bericht door Aniet »

Cerna, dank je voor je reactie, ik zal dit morgen navragen.
In het begin hielp het inderdaad om even tegen hem te praten en op te pakken, maar ja hij is nu echt stokdoof.
We hebben al een bewegingsmelder zodat er nachtlampjes aangaan overal wij hij 's nachts komt (Hue).
En ja hij mag op bed :), maar dat wil hij dan niet. En zn broer Maine Coon ligt altijd al tussen de kussens.
Wanneer hij weer rustiger wordt komt hij gelukkig wel op bed verder slapen.
Gebruikersavatar
Aniet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2020 05:26

Re: Joelende kater

Bericht door Aniet »

Kon net van de da. Die stelde voor om inderdaad de cholodin te proberen, verder is er niet veel aan te doen, dus fingers crossed.
Cerna

Re: Joelende kater

Bericht door Cerna »

Ik hoop ook dat het de onrust wat gaat wegnemen.

En bereid je ook voor op evt. andere gedragsveranderingen. Minoes was altijd een keurig opgevoede poes, maar toen ze dement werd sprong ze op tafel en probeerde het beleg van je brood te jatten (maakte niet uit wat) en nog weer veel later (ze is vier jaar dement geweest) werd ze - net als bij mensen - incontinent.
Ze lag toen 's nachts meestal in een doos en daar had ik een incontinentiematje ingelegd met een handdoek die ik iedere morgen moest verschonen (en Minoes ook weer schoonpoetsen). Overdag zette ik haar regelmatig op de bak en ging het goed.
Ze genoot nog van het leven, at nog goed en lag heerlijk te soezebollen in de zon en daarom kon ik het besluit niet nemen om haar in te laten slapen. Pas toen ze stopte met eten, was het genoeg. :cry:
Plaats reactie