Miauwen en krabben aan deur

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Miauwen en krabben aan deur

Bericht door daxensep »

Mijn kitten Sep van bijna 6 maanden krabt iedere nacht aan de slaapkamerdeur en miauwt daarbij het klinkt erg dramatisch.
Ik negeer het en val uiteindelijk wel weer in slaap maar mijn geduld is langzaam op aan het raken aangezien het niet stopt.
Daarnaast ben ik bang dat de buren het ook horen en er last van hebben.

Even wat achtergrond info: ik woon in een appartement met mijn twee katten. Sep mag niet in de slaapkamer omdat hij alles op de grond gooit (lees: planten) en ons wakker maakt in onze slaap. Dax slaapt soms wel bij ons maar ook vaak niet en dan zit hij samen met Sep in de woonkamer.

Hoe leer ik Sep het krabben en miauwen af? Buiten dat ik het nu al een hele tijd negeer.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Miauwen en krabben aan deur

Bericht door Rik »

Planten kun je natuurlijk voorlopig wegzetten.

Weet je zeker dat Sep jullie wakker blijft houden? Hier slapen ze al vanaf de eerste week op mijn slaapkamer. Eigenlijk nooit last van ze, behalve als ik te lang blijf liggen en het etenstijd is.

Buiten het negeren zou ik niets weten. Kan hij zich niet vermaken buiten de slaapkamer en zonder jullie?

O ja. Speel je met ze voor het slapen gaan? En voer je maaltijden? (Zodat ze gaan slapen als jullie ook slapen. Met free-feeding is dat vaak een groot probleem)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Miauwen en krabben aan deur

Bericht door Geert »

Ik weet niet of het een optie voor jullie is maar je zou op de krablocatie dubbelzijdige tape of een doorschijnende folie kunnen aanbrengen. Vaak houden katten niet van dergelijke ondergrond om op te krabben.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Miauwen en krabben aan deur

Bericht door marloes501 »

Voor dat je gaat slapen heel heel heel veel met ze spelen, daarna eten.
Na ongeveer een week komen ze dan in het ritme van spelen(jagen/doden) eten, wassen slapen.
Dit is het natuurlijke ritme van een kat.
Als je heel heel veel met hem speelt (tot hij echt hijgend op de vloer zit of ligt, paar minuten wachten en dan nog een sessie, enzv tot hij zichzelf begint te wassen, dan is hij klaar om te gaan slapen.)voor je gaat slapen, zal hij weinig energie over hebben op aan je deur te krabben.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Miauwen en krabben aan deur

Bericht door nellebel »

Bij ons stond in het begin alles op de vensterbank vast met die poster Buddies. Super handig. Hier slapen ze ook vanaf het begin op bed. In het begin effe wennen vooral voor Gijs, maar vooral negeren maakte dat hij snel begreep dat lamp uit betekend dat er niet meer word gespeeld. Nu slapen ze beide langer als wij hi hi

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Miauwen en krabben aan deur

Bericht door daxensep »

Rik schreef: 16 jul 2020 21:21 Planten kun je natuurlijk voorlopig wegzetten.

Weet je zeker dat Sep jullie wakker blijft houden?
Het is niet perse ons die hij wakker maakt maar wel de andere kat.. Dan krijgen ze ruzje en zijn wij ook wakker.
Rik schreef: 16 jul 2020 21:21 O ja. Speel je met ze voor het slapen gaan? En voer je maaltijden? (Zodat ze gaan slapen als jullie ook slapen. Met free-feeding is dat vaak een groot probleem)
Ik geef maaltijden, spelen zou misschien wel nog meer mogen voor het slapen gaan dat is een goed idee.
nellebel schreef: 17 jul 2020 14:36 Bij ons stond in het begin alles op de vensterbank vast met die poster Buddies. Super handig. Hier slapen ze ook vanaf het begin op bed.
Ow dat is slim ga ik ook proberen.
Geert schreef: 17 jul 2020 03:26 Ik weet niet of het een optie voor jullie is maar je zou op de krablocatie dubbelzijdige tape of een doorschijnende folie kunnen aanbrengen.
Misschien dat ik dit kan doen als bovenstaande niet werkt.

Bedankt voor de tips ik ga er mee aan de slag..
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Miauwen en krabben aan deur

Bericht door Rik »

daxensep schreef: 17 jul 2020 22:25 Het is niet perse ons die hij wakker maakt maar wel de andere kat.. Dan krijgen ze ruzje en zijn wij ook wakker.
Wacht... dus die andere kat is wel op de slaapkamer?

Wat denk je dan zelf?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Miauwen en krabben aan deur

Bericht door Anne »

Volgens mij zit de andere kat wel op de slaapkamer ivm de rust die hij nodig heeft, ivm stress van Sep die nog jong is en graag wil spelen met Dex, klopt dat?
Dan is het ook geen wonder dat Sep graag erbij wil zijn, hij voelt zich buitengesloten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Miauwen en krabben aan deur

Bericht door daxensep »

Ja dit klopt Anne. Hij zit echter niet elke dag op de slaapkamer... Ik begrijp dat hij dat niet leuk vind inderdaad. Echter laat ik ze vaker snachts samen in de woonkamer maar dan heb ik dus hetzelfde probleem hij maakt dan ook herrie.

Ik heb gisteravond alle deuren open gelaten snachts en moet zeggen dat het me niet is tegen gevallen. Ze zijn wel vroeg wakker (05:00u) en dan begint het "treiteren" van Sep die op Dax springt... Dan ben ik dus ook wakker ik zou ze dan eigenlijk het liefst willen scheiden zodat ik kan verder slapen en Dax rust heeft. Maar dan heb ik wel weer het krab en miauwprobleem... Lastig...
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Miauwen en krabben aan deur

Bericht door Rik »

Of proberen door te slapen. Elke (maar dan ook ELKE) vorm van aandacht is een beloning op dat moment.

Hier werd ik vroeger ook altijd wakker gemaakt om 05:00 omdat ze wel een handje brokjes wilde. Heeft ook even geduurd voordat dat over was maar nu slapen ze ook gewoon door tot 09:00.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie