Ik word gek

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Ik word gek

Bericht door TessaB »

Hey allemaal,

Ik heb er al veel berichten over zien passeren, maar ik wou het zelf toch ook nog eens vragen...

Ik heb een prachtige kater van 8 jaar, die we als kitten hebben gevonden met zijn zusje in een doos. We hebben hen allebei naar huis genomen en daar zijn ze niet meer vertrokken :) Liefde op het eerste gezicht, zal ik zeggen, maar na 8 jaar begint hij me toch echt wel gek te maken!

Felix is een buitenkat: hij zit echt non-stop buiten. Vanaf 1:30 tot 23:00 mag hij buiten op avontuur gaan. Ik haal hem echter elke avond binnen, omdat zijn zusje op jonge leeftijd overreden werd 's nachts. Ik was daar kapot van, dus probeer dit zo veel mogelijk te vermijden bij Felix.

Hij wacht altijd braaf om 23u stipt aan de deur. Dan laat ik hem binnen en speel ik nog 15 minuten met hem. Vervolgens geen ik hem 1/3 van een zakje natvoer (als hij dat niet krijgt, gaat hij niet slapen) en ook een potje met brokjes op 2 plaatsen in huis: in mijn slaapkamer en in de gang/hal. Eens hij eten heeft gekregen, kruip ik in bed. Dan komt hij mee en borstel ik hem om te controleren op teken e.d. Felix valt dan gewoon mee in slaap.

Dit klinkt allemaal fantastisch, maar vanaf middernacht begint de hel. Hij heeft sinds enkele weken het volgende schema aangenomen... :
- middernacht/1u --> miauwen om naar buiten te gaan.
- 3u/4u --> miauwen om binnen te komen.
- 5u30 --> miauwen om opnieuw buiten te mogen.
- 7u --> miauwen om terug binnen te mogen.

Ik wordt hier echt gek van. Dit duurt nu al enkele weken. Ik ben telkens diegene die hem moet buiten en binnen laten, want mijn ouders claimen hier niets van te horen. Ik heb geprobeerd het te negeren dit gedurende een dikke week, maar hij blijft gewoon doorgaan. Ik heb oordopjes in, maar ik blijf hem horen.

Ik ben echt even ten einde raad en ik hoop dat jullie tips hebben! Binnenkort ga ik ook eens naar de dierenarts met hem (om een andere reden), maar dan ga ik het ook eens aan hen vragen.

Wie o wie kan met terug een goede nachtrust bezorgen??? :epray:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ik word gek

Bericht door Anne »

Ik kan me voorstelllen dat je hier knettergek van wordt en ook erg moe want dit gaat ten koste van je nachtrust
Is het een idee om een kattenluikje te maken zodat hij zelf naar binnen en naar buiten kan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Ik word gek

Bericht door kittentjes »

Het lijkt me vrij onhandig om geen kattenluik te hebben als een kat zo wispelturig is. Je kan er dan beter voor kiezen hem de hele nacht binnen e houden. Gaat ie ook wel over de rooie maar na een tijd leert ie dit hopelijk wel.
Anders dus een kattenluik en dan kan hij alles zelf regelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ik word gek

Bericht door Rik »

TessaB schreef: 31 mei 2020 09:22 Dit klinkt allemaal fantastisch, maar vanaf middernacht begint de hel. Hij heeft sinds enkele weken het volgende schema aangenomen... :
- middernacht/1u --> miauwen om naar buiten te gaan.
- 3u/4u --> miauwen om binnen te komen.
- 5u30 --> miauwen om opnieuw buiten te mogen.
- 7u --> miauwen om terug binnen te mogen.
En zo leer je hem dus precies dat hij kan miauwen om zijn zin te krijgen.

Eenmaal aangeleerd kan het wel tot 14 dagen doen voordat ie dat weer afgeleerd heeft.

Gewoon dus binnen houden in de nacht. Dat moet je dus wel een paar weken volhouden voordat ie niet meer miaauwt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Ik word gek

Bericht door TessaB »

kittentjes schreef: 31 mei 2020 15:00 Het lijkt me vrij onhandig om geen kattenluik te hebben als een kat zo wispelturig is. Je kan er dan beter voor kiezen hem de hele nacht binnen e houden. Gaat ie ook wel over de rooie maar na een tijd leert ie dit hopelijk wel.
Anders dus een kattenluik en dan kan hij alles zelf regelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Een kattenluik is helaas geen optie. We hebben buren die veel oversociale katten hebben, die eender welk huis binnensluipen wanneer ze de kans zien. Via het kattenluik kunnen ze dus binnenkomen en het eten van onze kater opeten of zelfs bij ons op bed komen liggen (hebben we een voor gehad een paar jaar geleden, omdat ze via een gat in het vliegenraam naar binnen waren geslopen! Dat is pas schrikken!).

We zullen nog eens extra ons best moeten doen om zijn miauwen te negeren....
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Ik word gek

Bericht door TessaB »

Rik schreef: 31 mei 2020 15:09 En zo leer je hem dus precies dat hij kan miauwen om zijn zin te krijgen.

Eenmaal aangeleerd kan het wel tot 14 dagen doen voordat ie dat weer afgeleerd heeft.

Gewoon dus binnen houden in de nacht. Dat moet je dus wel een paar weken volhouden voordat ie niet meer miaauwt.
Ik vreesde als dat ik zo'n reactie zou krijgen, want in mijn achterhoofd besef ik dat ook wel... Ik hoopte alleen dat we met een week negeren het probleem wel opgelost zouden gekregen hebben, maar helaas...

We zullen het nog eens proberen. Hopelijk kan ik de rest van de familie overtuigen om ook niet te reageren. Ze gaan dat niet leuk vinden nu de examens eraan komen!
Dan maar extra goeie oordoppen kopen zeker? ;-)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Ik word gek

Bericht door TessaB »

Anne schreef: 31 mei 2020 12:29 Ik kan me voorstelllen dat je hier knettergek van wordt en ook erg moe want dit gaat ten koste van je nachtrust
Is het een idee om een kattenluikje te maken zodat hij zelf naar binnen en naar buiten kan?
Helaas niet... we hebben buren met oversociale katten die elke kans grijpen om in een ander huis binnen te komen...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ik word gek

Bericht door Rik »

TessaB schreef: 31 mei 2020 15:56 Een kattenluik is helaas geen optie. We hebben buren die veel oversociale katten hebben, die eender welk huis binnensluipen wanneer ze de kans zien. Via het kattenluik kunnen ze dus binnenkomen en het eten van onze kater opeten of zelfs bij ons op bed komen liggen (hebben we een voor gehad een paar jaar geleden, omdat ze via een gat in het vliegenraam naar binnen waren geslopen! Dat is pas schrikken!).
Je hebt ook kattenluiken die alleen werken op de chip van je eigen kat. Dan kunnen andere katten er geen gebruik van maken.

Maar binnen houden lijkt mij voorlopig de beste en veiligste optie. Alleen wat ongemak de komende weken. Probeer het ook echt te negeren want elke aandacht (ook al is het maar "stil" roepen) kan belonend zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Ik word gek

Bericht door TessaB »

Rik schreef: 31 mei 2020 16:01 Je hebt ook kattenluiken die alleen werken op de chip van je eigen kat. Dan kunnen andere katten er geen gebruik van maken.

Maar binnen houden lijkt mij voorlopig de beste en veiligste optie. Alleen wat ongemak de komende weken. Probeer het ook echt te negeren want elke aandacht (ook al is het maar "stil" roepen) kan belonend zijn.
Top! Dan proberen we het nog eens wat langer!
Zo'n kattenluik dat werkt met een chip heb ik thuis al eens voorgesteld, maar mijn ouders zijn daar geen fan van... Zonder reden...
Bedankt!
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Ik word gek

Bericht door Coraline »

Ik ben helemaal een leek hierin. Kan het ook meespelen dat er nu veel krolse katten rondlopen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ik word gek

Bericht door Rik »

Coraline schreef: 31 mei 2020 19:33 Ik ben helemaal een leek hierin. Kan het ook meespelen dat er nu veel krolse katten rondlopen?
Ja. En ik mag ook even aannemen dat de kater zelf ook gecastreerd is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie