Kat miauwt bij de voordeur kant van het huis

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Lisanne_Gatto
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2020 10:49

Kat miauwt bij de voordeur kant van het huis

Bericht door Lisanne_Gatto »

Sinds een half jaar heb ik een lieve kater geadopteerd die is gecastreerd. Nu sinds ongeveer een maand miauwt hij overdag de hele dag bij de voordeur aan de straatkant omdat hij via die kant naar buiten wil, en probeert hij me dat ook duidelijk te maken door te krabben aan de voordeur of de deur van de huiskamer vanuit de gang. Ik negeer het miauwen bewust compleet sinds een week, maar dit heeft nog geen resultaat gehad. Eerst dacht ik dat hij naar de gang wilde, maar als ik hem daar naar toe laat miauwt hij verder bij de voordeur van mijn appartement.
In zijn vorige huis was hij erg veel buiten en had hij een heel plein in zijn bezit waar hij altijd te vinden was. Mijn achtertuin is klein, maar via de schutting in mijn tuin heeft hij toegang tot andere tuinen. Alle tuinen aan de achterkant zijn omringd met huizen en er is geen doorgang of poort naar de straat. De tuin van de buurman was eerst zijn favoriete plek, maar dat werd helaas ook de kattenbak van mijn kat, dus aan die kant van de tuin is er kippengaas op de schutting gedaan door de buurman. Alsnog klimt hij via de andere kant van de schutting naar de andere tuinen. Sinds een paar maanden heb ik een kattenluik in laten bouwen aan de kant van de tuin. Voordat het kattenluik er was liet ik hem altijd via de achterdeur naar buiten.
Ik weet er even geen raad meer mee en word er gek van. Naast dat hij altijd naar buiten kan, speel ik ong halfuur tot uur per dag met hem. Ook is er binnen een aantal krabpalen en zijn er genoeg hoge plekken voor hem om op te klimmen. Als ik hem via de straatkant naar buiten laat, is het nadeel dat er daar veel verkeer is en ik daar altijd portier zal moeten spelen, dus dit heb ik liever niet.
Hebben jullie misschien advies voor deze situatie en hoe het gemiauw zou kunnen stoppen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat miauwt bij de voordeur kant van het huis

Bericht door Anne »

Als ik jouw verhaal zo lees heb je echt met een buitenkat te maken
Is het een optie voor jou om je achtertuin af te zetten en hem daarin te laten als hij bij de voordeur staat te mauwen? Als hij merkt dat jij onder geen geding de voordeur voor hem opent moet hij op een gegeven moment er wel mee ophouden. Als je dat toch een keer doet( of dat al gedaan hebt) werkt dat echt belonend
Ik zou hem consuquent in de tuin zetten als hij bij de voordeur staat te mauwen, net zolang totdat hij het door heeft
sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Kat miauwt bij de voordeur kant van het huis

Bericht door kittentjes »

Ik zou hem ook de tuin in laten op die momenten. Jammer dan. Hij kan naar buiten, naar buiten is naar buiten zou je denken...
Als je het niet fijn vindt kan je je tuin misschien afzetten zodat hij daar in blijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Lisanne_Gatto
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2020 10:49

Re: Kat miauwt bij de voordeur kant van het huis

Bericht door Lisanne_Gatto »

Bedankt voor jullie reacties.

Het probleem is niet zozeer dat de achtertuin niet is afgezet omdat hij daar sowieso wel veilig is doordat er geen weg vanaf de tuinen is naar de straatkant van mijn appartement. Dit zal ik wel overwegen wanneer de buren er weer last van zullen hebben. Maar het gemiauw en gejank liet me twijfelen of hij wel gelukkig is als hij alleen aan de achterkant naar buiten kan. Het is ook mijn eerste kat en ik heb nog niet zoveel ervaring met katten. Gelukkig heb ik hem nog nooit naar de voorkant naar buiten laten gaan. Wat je zegt bevestigt wat ik ook denk, naar buiten is naar buiten en dat zou goed genoeg moeten zijn.

Vandaag heb ik hem elke keer dat hij ging krabben en miauwen op de voordeur in de tuin gezet. Hij ging dan meteen via het kattenluik naar binnen en alles herhaalde zich weer opnieuw een paar keer, totdat hij agressief ging doen naar mij. Hier ben ik wel van geschrokken. Ik heb hem op dat moment weer de tuin in gezet en het kattenluik op slot gedaan zodat hij in de tuin even zijn stoom af kon blazen. Nu is hij weer binnen en doet hij weer normaal, hopelijk blijft dit voorlopig zo.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat miauwt bij de voordeur kant van het huis

Bericht door Anne »

Ja ik hoop ook dat hij niet vaker agressief wordt, maar misschien is agressie niet de juiste woord maar moet ik gefrustreerd schrijven
Heel goed dat je hem hebt laten afkoelen in de tuin
Je zou hem eventueel ook nog aan een tuigje kunnen doen en dan buiten laten bij de voordeur?

Ik heb ooit ook een buitenkat gehad, Destin* en die moest ineens ook binnen blijven nadat wij de tuin hadden afgezet
Helaas kreeg hij door de stress blaasproblemen en toen heb ik de afweging gemaakt om hem als enige door de voordeur naar buiten te laten. Wij wonen aan een plein, alleen bestemmingsverkeer.
Wel iets anders dan een drukke weg
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lisanne_Gatto
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2020 10:49

Re: Kat miauwt bij de voordeur kant van het huis

Bericht door Lisanne_Gatto »

Hoi Anne,

Aan een tuigje is denk ik geen optie, want hij is erg bang voor objecten en laat het waarschijnlijk niet toe.
Hij miauwt nog steeds veel om naar de voorkant te gaan. Ik twijfel of ik ‘m daar zou laten gaan en zijn zin laat krijgen, want op deze manier word ik gek. Maar ik ben bang dat hij dit gejammer dan nog steeds voortzet wanneer hij niet aan die kant naar buiten kan (ik zou m alleen daar naartoe willen laten gaan in de ochtend of begin middag als het rustig is).
Plaats reactie