Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Inge-k
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2020 10:36

Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door Inge-k »

Hoi allemaal,

Ik zou heel graag jullie advies willen.

Mijn poes is nu bijna 2 jaar oud en een aantal maanden geleden zijn we verhuisd. Ze lijkt helemaal gewend aan haar nieuwe omgeving en voelt zich op haar gemak.

Het probleem is dat ze me 's nachts wakker miauwt door een dichte slaapkamerdeur. Ik had gehoopt dat dit over zou gaan door het te negeren, maar na meerdere maanden is dit dus nog niet het geval.

In het oude huis had ze meer bewegingsruimte, onder andere twee trappen die ze op en af kon rennen. Daarbij was er een andere poes van een huisgenoot waar ze het goed mee kon vinden (samen spelen en knuffelen).

Ik heb dus het idee dat ze miauwt voor aandacht/dat ze zich verveelt. Hiervoor zie ik een aantal (hopelijke) oplossingen

- Naar buiten laten (kan ze meer energie kwijt. Ik woon in een stad, maar rustige buurt)
- Kitten erbij nemen (dan heeft ze meer prikkels en aandacht, al betwijfel ik of ze ooit zo'n goede band op zouden bouwen als met de oude kat)
- Feliway verstuiver of rustgevende middelen

Wat denken jullie van deze situatie? Zien jullie andere oplossingen en/of hebben jullie advies wat jullie als beste oplossing zien?

Alvast super veel bedankt voor jullie hulp<3

Inge
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door Demajai »

Wij hadden dit ook en we hebben er 1 kat bij gedaan. Het is over.
Love Taiger en Toby
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door Coraline »

Hoe is het nu?
Is het geen idee om de slaapkamerdeur open te doen? Dan kan ze bij jou gaan liggen als zij dat wil?
Een leeftijdsgenootje erbij zou ook kunnen, als dat goed klikt.
Speel je nog een geruime tijd met haar voordat jij gaat slapen? En anders misschien een lampje aan houden, minder donker?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zeggen OF de deur open zodat ze bij je kan slapen OF een tweede kat erbij, een leeftijdgenoot OF 2 kittens erbij.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Inge-k
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2020 10:36

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door Inge-k »

Bedankt voor jullie reacties.

De situatie is nog hetzelfde. Een aantal keer per nacht komt ze naar de slaapkamerdeur, miauwt een aantal keer en gaat weer weg. Met oordopjes slapen helpt, maar is natuurlijk geen goede permanente oplossing ;-)

Qua een tweede kat erbij, lees ik op het internet dat een kitten (katertje of poes, in ieder geval een jonger dan mijn poes) erbij de beste oplossing zou moeten zijn aangezien die nog geen territoriumdrift heeft en het dan makkelijker voor hen is om aan elkaar te wennen. Hebben jullie hier ervaring mee? @castratenkoor, ik vraag me bijvoorbeeld af waarom zou je óf 1 leeftijdsgenoot óf twee kittens zou doen?

@Coraline, haar in de slaapkamer laten is helaas geen optie. Als ik slaap, komt ze namelijk aan mijn gezicht snuffelen :icon_shifty: en word ik dus alsnog wakker. Voordat ik ga slapen, speel ik altijd nog met haar. Een lampje heb ik nog niet geprobeerd. Er komt wel veel licht van buiten naar binnen, maar ik ga een lampje uitproberen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door castratenkoor »

je poes is twee jaar oud en grote kans dat ze niet zit te wachten op een klierend kitten. Als je 2 kittens neemt houden die elkaar bezig. En dan heeft poeslief meer kans zelf te bepalen of ze wel of niet mee wil doen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Inge-k
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2020 10:36

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door Inge-k »

@castratenkoor, dat klinkt logisch, maar ik denk dat mijn appartement helaas niet groot genoeg is voor 3 katten.

De vraag zou dan zijn wat meer problemen op zou leveren: het speelse/drukke gedrag van een kitten of de territoriumdrift (vanuit beide katten) als ik er een oudere kat bij zet? Mijn poes heeft overigens erg veel energie en wil veel spelen, wellicht dat ze een kitten dan minder vervelend zou vinden?
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door Spirit Animal Deer »

Ik roep als ik er wakker van wordt iets van "Ja Poes ik ben hier, of Mama is boven" Dat waarschijnlijk klinkt als "Wama s booven" met mijn Husky Sleep Voice :-D. Ik hoor dan vaak het antwoord "prsssroeee" nog en dan rent het de trap op om vervolgens bij mij te gaan slapen.

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door Demajai »

Hoe zijn nu de nachten?
Love Taiger en Toby
Inge-k
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2020 10:36

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door Inge-k »

Nog hetzelfde. Ik denk dat ik een tweede kat erbij ga nemen. Ben er alleen nog niet over uit wat qua leeftijd het slimste is: ongeveer dezelfde leeftijd (2 jaar) zodat het energieniveau overeen komt, of een kitten zodat er geen territoriumdrift is?
kittentjes

Re: Wat te doen bij 's nachts miauwen?

Bericht door kittentjes »

Een kitten erbij kan prima, het kan wel zo zijn dat het leeftijdsverschil parten speelt omdat een kitten meer energie en speels gedrag heeft en je weet niet of jouw kat hiervoor open staat. Mijn katten kregen ineens een kitten erbij toen ze al 3 waren. Dit werd niet echt gewaardeerd, vooral niet door 1 van hen. Het gaat wel goed uiteindelijk maar ze zijn geen dikke vrienden, al spelen de katers wel eens met elkaar en likken ze elkaar ook dus met die is het wel goed gekomen.

Wat je zegt als je een leeftijdsgenootje of ouder erbij neemt kost dit wel meer tijd en begeleiding. Of t klikt is dan nog lastiger te bepalen. Je zou kunnen vragen in het asiel of er een kat is die bv heel sociaal is en zich makkelijk aanpast, dan heb je van die kant wel al de kans dat het goed gaat.

Ik denk wel dat het beter zal gaan maar je weet niet zeker of het alles op zal lossen. Hij voelt zich nu wel alleen s nachts en zoekt duidelijk jullie op. Alleen ik heb 3 katten en als Moos niet in mn zoons kamer kan begint ie ook te mauwen. Ondanks dat hij dus niet de enige kat in huis is. Nu is hij dat wel gewent dat hij daar altijd kan liggen dus misschien is dat anders.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie