Kat maakt mij helemaal gek

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Jeppe
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2019 08:35

Kat maakt mij helemaal gek

Bericht door Jeppe »

Beste kattenliefhebbers!

Mijn kat gunt mij al een jaar geen goede nachtrust. Sinds het overlijden van mijn tweede kat is het snachts een ware hel. Iedere dag vanaf het moment dat ik naar bed ga begint de ellende. Miauwen en tegen de deuren bonken. Alle deuren staan open maar de kat doet ze dicht om er vervolgens tegenaan te gaan trappelen. Ik heb vanalles geprobeerd. Dat wil zeggen, ipv sochtends vleesvoer het savonds vlak voor het slapen gaan geven. (Brokjes zijn toegankelijk de gehele dag) Veel spelen savonds met de kat. Enz enz. De frustratie is inmiddels zo hoog dat ik hem achterna ren met een kussen in de hoop hem in 2 stukken te slaan (ja de kat!)

Mijn huidige kat moest weinig weten van de andere kat die vorig jaar overleden is dus ik vind het vreemd dat zijn gedrag zoveel veranderd is. De vorige eigenaresse vertelde me dat de kat een einzelganger was wbt andere katten. Ik ben ten einde raad, wie o wie heeft nog suggesties? Want weg doen is geen optie aangezien je een dier neemt voor het hele (dieren)leven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat maakt mij helemaal gek

Bericht door Rik »

Jeppe schreef: 13 jun 2019 11:48 Want weg doen is geen optie aangezien je een dier neemt voor het hele (dieren)leven.
Ja, maar een dier neem je dan ook niet om hem achterna te rennen in de hoop hem in 2 stukken te slaan.

Deuren kun je overigens vast zetten dat hij die niet dicht kan doen.

Wanneer slaapt hij? Je zou zeggen dat als je veel met hem speelt vlak voor slapen gaan en eten geeft dat hij daarna ook echt zou moeten gaan slapen.

Verder zul je moeten kijken en 'lezen' wat hij nu werkelijk wil.
Als je dat niet zelf kunt doen is het misschien verstandig om er een gedragstherapeut bij te halen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jeppe
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2019 08:35

Re: Kat maakt mij helemaal gek

Bericht door Jeppe »

Dat in 2 stukken slaan is uiteraard met een knipoog. Je snapt wel dat je erg gefrustreerd kunt worden door slapeloosheid. Al het vanzelfsprekende geprobeerd oftewel deuren blokkeren enz is zeker gedaan. Hij sliep tot de dood van de andere kat iedere nacht netjes tussen mn benen in op het bed samen met de ander. Ik weet dat katten kunnen rouwen maar een jaar lang?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat maakt mij helemaal gek

Bericht door Rik »

Jeppe schreef: 13 jun 2019 13:55 Dat in 2 stukken slaan is uiteraard met een knipoog.
Ha, ik miste de ;)

Ja, ik kan me je frustratie wel voorstellen. Ik denk ook niet dat het echt rouwen is wat hij doet maar meer gewoon het groeien van ander gedrag sinds dat jaar. In het begin kan dat een soort verlichting zijn (dat hij alleen is) of gemis. En zijn verandering van gedrag is dan een beetje gegroeid naar wat je nu ziet.

Hoe je dit op kunt lossen is heel erg afhankelijk van wat zijn behoefte nu precies is. En dat is op afstand heel moeilijk te zeggen. Wil hij gezelschap? Is hij onrustig? Heeft hij geen slaap? Als hij bijvoorbeeld overdag veel slaapt dan kan het zijn dat hij 's-nachts des te actiever wordt en blijft. Vandaar dat een deskundige daar misschien meer zicht op heeft.

Hoe oud is hij?
Hij heeft altijd brokjes staan. Heb je al een geprobeerd om te stoppen met free-feeding? Dan heb jij in de hand wanneer hij n.l. eet en wanneer zijn energie-level hoog of laag is.
Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat
You're Feeding Your Cat All Wrong!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kat maakt mij helemaal gek

Bericht door kittentjes »

Feliway stekker erin in de nacht? Zylkene uitproberen voor een tijdje om te kijken of het helpt hem rustiger te maken? Een speciale kattenkamer maken met extra speeltjes kattenbak ed en hem daar elke nacht 'opsluiten'?
Nieuwe kat erbij plaatsen?



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie