Kat miauwt hele nacht, radeloos

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
KwiKh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019 21:06

Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door KwiKh »

Hey,

Alvast bedankt om dit bericht te lezen.

Ik heb sinds januari 2019 een kat geadopteerd. Het gaat om een kattin van 9 jaar die vroeger achtergelaten is geweest en enkele maanden/jaren op straat heeft moeten overleven. Ze had wat tijd nodig om me te leren vertrouwen maar ondertussen komt ze in de avond gewoon bij me in dez etel liggen.

Sinds de eerste week dat ze bij me was miauwde ze al tijdens de nacht, maar ik dacht dat dit te wijten was aan de stress van de verhuis. Ondertussen na meer dan drie maanden doet ze dit nog steeds en ik heb ook het gevoel dat het steeds luider en vaker wordt (maar dit kan ook gewoon zo lijken omdat ik er al wat slapeloze nachten op heb zitten.)

Ik heb omwille van dit probleem de opvangmoeder aangesproken die enkele weken voor haar zorgde en zij gaf me enkele mogelijke oplossingen.
Zo heb ik Feliway in het stopcontact steken in de hoop haar zo te kalmeren, heb ik met haar gespeeld voor ik ging slapen (maar spelen doet ze niet) en geef ik haar eten vlak voor ik ga slapen.

Naar mijn gevoel miauwt ze omdat ze naar buiten wilt omdat ze vaak voor het raam zit wanneer het begint. Ik woon echter op een duplex-appartement en ze kan we van mijn terras af, maar ik denk niet dat ze terug kan eens ze er van af geraakt. De opvangmoeder gaf me het advies om haar eens onder begeleiding naar buiten te laten en dit heb ik dan ook gedaan. Ze begint echter meteen te zoeken naar een manier om van het terras te geraken en eens ze terug binnen zit begint ze meteen te janken en aan de deur te krabben.

Ik geef echt enorm veel om deze kat en wil haar een goede thuis geven, maar de slapeloze nachten worden me wat teveel en ik denk dat de buren er ook last van hebben. Heeft iemand een idee van hoe ik haar kan helpen en hoe het gemiauw tijdens de nacht kan stoppen?

Elke raad is welkom.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door Rik »

Heb je 's-nachts jouw slaapkamerdeur open of dicht?

En wat heb je binnen allemaal staan om het haar aantrekkelijk te maken?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door kittentjes »

Is er ook een manier om het terras af te sluiten zodat ze daar wel heen kan?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door nellebel »

ik denk dat ze zich alleen voelt in de nacht. ik zou haar bij jou op de kamer laten. met buiten laten zou ik oppassen. als ze het eenmaal weer meegemaakt hebben wordt het lastiger om binnen te houden. dus alleen buiten laten als het echt kan (dus bijv terras veilig afzetten. voor het raam zitten miauwen wil niet altijd wat zeggen. doen die van mij ook maar dat wil niet zeggen dat ze naar buiten kunnen. bij mijn vorige woning konden ze niet naar buiten, nu wel (afgezet balkon. gisteren hele dag balkondeur open gehad. zoveel zitten ze dan ook niet buiten hoor. dan zitten ze vaak nog net zo lief binnen voor de raam naar buiten te kijken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
KwiKh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019 21:06

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door KwiKh »

nellebel schreef: 08 apr 2019 14:57 ik denk dat ze zich alleen voelt in de nacht. ik zou haar bij jou op de kamer laten. met buiten laten zou ik oppassen. als ze het eenmaal weer meegemaakt hebben wordt het lastiger om binnen te houden. dus alleen buiten laten als het echt kan (dus bijv terras veilig afzetten. voor het raam zitten miauwen wil niet altijd wat zeggen. doen die van mij ook maar dat wil niet zeggen dat ze naar buiten kunnen. bij mijn vorige woning konden ze niet naar buiten, nu wel (afgezet balkon. gisteren hele dag balkondeur open gehad. zoveel zitten ze dan ook niet buiten hoor. dan zitten ze vaak nog net zo lief binnen voor de raam naar buiten te kijken.
Bedankt voor de reactie! Ze mag altijd gewoon bij me op de kamer, maar ze durft niet op mijn bed (alsof ze de link niet legt dat ik het ben die daar ligt). Om die reden slaap ik nu in de zetel en ze komt dan met momenten bij me liggen en dan is ze wel rustig. Ik denk inderdaad dat ik er fout aan heb gedaan om haar even buiten te laten en ga nu volharden om haar binnen te houden. Hopelijk lukt het om haar nu nog zover te krijgen dat ze stil(ler) is tijdens de nacht. Ondertussen kan ik inderdaad eens uitkijken naar een afwering zodat ze niet van mijn terras af kan.

Nogmaals bedankt voor de reactie en ik hoop echt dat er iets lukt want ik heb in die paar maanden echt mijn hartje verloren aan deze kat.
KwiKh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019 21:06

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door KwiKh »

Rik schreef: 08 apr 2019 08:10 Heb je 's-nachts jouw slaapkamerdeur open of dicht?

En wat heb je binnen allemaal staan om het haar aantrekkelijk te maken?
Ze mag tijdens de nacht overal rondlopen dus ook in mijn kamer, maar ze komt nooit op mijn bed liggen hoewel ze dit mag (ik merk namelijk dat als ze bij mij ligt ze rustiger is). Ik vermoed dat de reden dat ze niet bij me komt liggen op mijn bed is dat ze ooit gestraft is geweest om hierop te komen door haar vorige baasjes.

Ik heb meerdere speeltjes liggen verspreid over het appartement (muisjes, balletjes, een doos waar ze in kan zoeken voor snacks). Ze heeft ook haar kattentoren in de slaapkamer staan waarop ze naar buiten kan kijken en ze heeft op verschillende plaatsen een krabpaal staan. Ik heb ook speeltjes waar ik een prooi mee kan nadoen, maar hier geeft ze geen aandacht aan wanneer ik haar uitdaag om hier achter aan te zitten. Ze heeft wel een speeltje met kattenrkuid waar ze (indien ik er nieuw kattenkruid insteek) ze zich even mee bezig kan houden en duidelijk van geniet.
KwiKh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019 21:06

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door KwiKh »

kittentjes schreef: 08 apr 2019 12:41 Is er ook een manier om het terras af te sluiten zodat ze daar wel heen kan?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Ik kan een afbakening maken rond mijn terras maar moet dan wel toestemming vragen en de goedkeuring van alle andere bewoners. We hebben namelijk een contract en regel binnen het gebouw dat alle terrassen er hetzelfde moeten uitzien (vreselijke regel want het heeft me er voorlopig van weerhouden om een afbakening te zetten). Ik denk wel dat ze nog atlijd over een verlaagde afscheiding tussen het terras met de buren heen kan en dan via hun terras weg kan, maar ik kan altijd eens proberen of ze hier wel op kan eens de rest afgeschermd is.

Ik vraag me dan enkel af of ze wel tevreden gaat zijn met elke dag even buiten te kunnen, want ik kan toch moeilijk heel de nacht mijn schuifdeur open laten staan zodat ze wanneer ze wil naar buiten kan?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door nellebel »

Misschien kun je haar een keer op bed tillen en dan afleiden met een snoepje of speeltje zodat ze weet dat het mag

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door Rik »

Hoe is ze als jij in de stoel slaapt? Gaat het dan wat beter?

Het lijkt er dan wel op dat ze miauwt omdat je toch ergens bent waar ze niet bij durft.

Dan zou ik inderdaad ook proberen haar angst een beetje weg te nemen en kijken of je haar weer met vertrouwen op bed kunt krijgen. Het is natuurlijk altijd moeilijk als je een kat met een rugzakje krijgt, maar met heel veel (heel heel veel) geduld kun je dat wel weer goed krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
KwiKh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019 21:06

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door KwiKh »

Rik schreef: 08 apr 2019 19:20 Hoe is ze als jij in de stoel slaapt? Gaat het dan wat beter?

Het lijkt er dan wel op dat ze miauwt omdat je toch ergens bent waar ze niet bij durft.

Dan zou ik inderdaad ook proberen haar angst een beetje weg te nemen en kijken of je haar weer met vertrouwen op bed kunt krijgen. Het is natuurlijk altijd moeilijk als je een kat met een rugzakje krijgt, maar met heel veel (heel heel veel) geduld kun je dat wel weer goed krijgen.
Als ik daar slaap dan miauwt ze nog wel, maar minder frequent. En ik heb haar al een paar keer op het bed gezet, maar moet dit misschien inderdaad blijven doen zodat ze begrijpt dat het echt wel oké is om hierop te springen.

Bedankt voor de reactie trouwens.
Gebruikersavatar
Freya2019
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2019 12:10

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door Freya2019 »

Onze kat miauwt ook constant. Overdag is dit prima. S nachts heeft ze nu een rompertje aan ivm operatie. Ik merk dat zodra ze dit aan heeft ze de rust in haar lichaam terug vond. Op internet vind je tundershirts voor honden en katten. Voor mijn hond werkt het perfect. Het rompertje van de dierenarts voor de kat ook. Ik zou zo n thundershirt voor de nacht uitproberen het werkt voor hier heel goed!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat miauwt hele nacht, radeloos

Bericht door Anne »

Je zou kunnen proberen haar met haar lievelingseten op jouw bed te lokken. Dan krijgt ze een positieve associatie met jouw bed. Je zou ook nog eens valeriaandruppels kunnen proberen, en die ergens op druppelen, dat kan kalmerend werken maar dat geld niet voor elke kat.
Mocht ze zo erg blijven mauwen ondanks je inzet dan is het misschien verstandig haar te herplaatsen bij iemand bij wie ze wel naar buiten kan, dan heeft ze dat echt nodig
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie