Oude kater miauwt heel veel

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
evarist61
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 sep 2010 21:35

Oude kater miauwt heel veel

Bericht door evarist61 »

Swiffer is nu 18 jaar. Langzaam begon hij meer te miauwen en na een poos stelde de DA een verhoogde schildklierwerking vast. De schildklier werd geopereerd en daarna waren de bloedwaarden goed, maar de poes blijft miauwen.
De kat vraagt enorme aandacht, maar zelf bij vaak strelen blijft ze nog meer aandacht vragen.
Ze heeft ook concentratieproblemen. Als ik ze eten geef moet ik er bij blijven of ze loopt weg.

Ze moet ook vaak kleine beetjes eten want anders geeft ze over. Nu is ze ook hees geworden, allicht van teveel en te hard te miauwen. De kat is ook doof.

Hoe geef ik mijn beesje nog een leuke tijd? Hoe doe ik dat miauwen minderen?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Oude kater miauwt heel veel

Bericht door Zotvanpoezen »

Swiffer is waarschijnlijk ook dement. Ik denk niet dat je het miauwen kan stoppen, hij hoort het namelijk zelf niet.
Geef hem zoveel mogelijk routine. Als hij 's nachts teveel miauwt omdat hij de kluts kwijt is, kun je hem in een kleinere vertrouwde en geaellige ruimte opsluiten met kattenbak, zijn lievelingsmaaltijd, en warme bedjes op verschillende plaatsen zodat hij kan kiezen. Ook lage bedjes naast eventueel de verwarming of een verwarmd dekentje. Vaste routine geeft oudjes meer zekerheid. Zet ook voldoende drinkbakjes verspreid in huis. Eet en drinkbakjes kun je op een verhoog plaatsen zodat hij zich minder moet bukken. Blijf hem kleine beetjes meerdere malen per dag hoogwaardig natvoer geven met dierlijke eiwitten en een beetje lauw water over. En geef hem veel aandacht, want hij verdient het. Oudere katten moet je eigenlijk flink in de watten leggen! En vergeet ook niet dagelijks korte en rustige spelletjes met hem te spelen. Dat houd demente katten alert.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
evarist61
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 sep 2010 21:35

Re: Oude kater miauwt heel veel

Bericht door evarist61 »

Bedankt zotvanpoezen. (Ik ben ook zot van poezen).
Ik wil dat het beesje nog een lange tijd wacht om naar de poezenhemel te vertrekken.
Ik zal de kat 's nachts in een kleinere ruimte zetten zoals je schrijft.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Oude kater miauwt heel veel

Bericht door Zotvanpoezen »

Het moet wel een knusse ruimte zijn die hij al heel goed kent. Je moet ook al veel leuke dingen met hem in die ruimte gedaan hebben zoals spelen en knuffelen, zodat hij er zich goed op zijn gemak voelt. Heb je trouwens zijn nieren en blaas al eens laten checken? Oudere katten hebben daar vaak last van.
Bezorg hem nog vele fijne momenten en geniet er nog zo lang mogelijk van.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Oude kater miauwt heel veel

Bericht door Sansan »

Blaasontsteking kan ook verward gedrag veroorzaken! En als hij jullle zoekt is misschien op de slaapkamer zijn nacht walhalla bouwen een goed idee. Ook zijn er supplementen voor oudjes zoals choline wat je zou kunnen proberen:)
Plaats reactie