Kat miauwt constant

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
catonie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 15:00

Kat miauwt constant

Bericht door catonie »

Onze kat miauwt constant en we worden er gek van. We hebben hem al sinds hij een kitten was. Hij is gecastreerd en het is een binnenkat, soms in de zomer komt hij buiten in onze cat-proof tuin. (Waar hij ook rustig schreeuwend rondloopt)

Hij is altijd al wat meer vocaal geweest dan onze andere kater, maar sinds een jaar/anderhalf jaar miauwt hij continue. We zijn met hem naar de dierenarts geweest en hij is prima in orde. We zijn meer met hem gaan spelen, maar dit helpt niet want hij gaat gewoon verder zodra we stoppen. We hebben plankjes op de muren gemaakt zodat ze daar ook over heen kunnen rennen en krabben. Ze hebben overigens ook speeltjes en krabpalen, genoeg lig- en verstop plekjes overal. Zijn ontlasting en plas is normaal, we hebben een waterfontein voor hem om uit te drinken en eten gaat ook gewoon goed. We vinden het ook steeds moeilijker om te negeren, maar vinden het ook erg lastig voor hem zelf. Het lijkt zelfs dat onze andere kater zich er ook aan begint te irriteren, waardoor er de laatste tijd wat meer conflicten ontstaan. We hebben ook een langere tijd Feliway geprobeerd maar dat helpt ook niet.

Hij is wel enorm gefocussed op het naar buiten kunnen/moeten/mogen. 's Avonds rent hij naar de slaapkamer om naar buiten te kijken om vervolgens naar beneden te rennen om daar door het raam te kijken. Telkens hetzelfde rondje. Ze komen normaal gesproken niet verder dan de tuin maar het is hem wel een paar keer gelukt om te ontsnappen, zodra hij buiten de tuin komt raakt hij echter in paniek, of dit lijkt misschien zo. We zijn erg bang dat hij niet (meer) gelukkig is bij ons en het misschien beter is voor hem om een buiten kat te zijn, maar dit is niet mogelijk hier omdat we aan een redelijk drukke weg wonen en wij niet willen dat hij onder een auto komt. Maar op dit moment kunnen we er erg moeilijk mee om gaan, het is vermoeiend en we weten gewoon niet wat hij wil of nodig heeft. We willen we het liefste een ander huisje voor hem zoeken, maar dit vinden we natuurlijk ook moeilijk want ondanks zijn constante geschreeuw houden we toch wel van hem.

We hebben ook een derde kater gehad maar die heeft een nieuw huisje gekregen omdat hij gepest werd door de andere 2 heren, door de stress daar van heeft hij blaasgruis gekregen. Dit hebben we laten behandelen bij de dierenarts, op speciaal voer gezet en gescheiden gehouden van de andere 2 om ze daarna weer kennis te laten maken maar dit liep alleen maar uit op enorme ruzies. Hier voelen we ons vaak nog rot over. Ondertussen was het geschreeuw van de andere kater ook al bezig, dus dat is niet gekomen omdat deze kater verhuisd is.

Heeft er iemand tips of ideeën wat we hier mee kunnen doen?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat miauwt constant

Bericht door Zotvanpoezen »

Het is moeilijk te zeggen. Het lijkt er inderdaad op dat hij zich onzeker voelt en dat hij niet goed met zijn emoties overweg kan. Het zou wel eens kunnen dat hij op langere termijn ook nog onzindelijk wordt. Misschien kan je raad aan een gedragstherapeut vragen? Een goede therapeut kost wel veel, maar die mensen zien dingen die jij over het hoofd zit. En soms zit het in een heel klein detail. In elk geval mag je het absoluut niet laten merken dat het je irriteert. Afleiden met spel werkt ook als een beloning, dus kun je hem belonen met spel of lekkers als hij niet miauwt, en niet omgekeerd. En het miauwen toch negeren.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Ian
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2022 23:50

Re: Kat miauwt constant

Bericht door Ian »

Hey!
Misschien een beetje laat maar heeft u uiteindelijk een oplossing gevonden voor dit probleem? Of wat de oorzaak precies was? Ik heb zelf nu al enkele weken een kitten geadopteerd. (de moeder had het helaas niet gehaald) De eerste maand heb ik geen last gehad tot ze ziek was geworden. Toen ze weer beter werd en actiever begon ze ook meer en meer te miauwen. Dit is uiteindelijk geëvolueerd tot elke dag en nacht dat ze constant miauwt. Ik dacht misschien dat het iets is dat ik haar moet afleren ofs maar ben dus hopeloos op zoek naar een oplossing. Dus als u die uiteindelijk gevonden hebt, let me know! Hopelijk kwam het goed met uw kat!

Groetjes
Ian
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat miauwt constant

Bericht door Anne »

@Ian, ik lees dat jouw kitten alleen is en dat is absoluut niet raadzaam

https://poezensnuitjes.com/waarom-kittens-altijd-samen/

Ik zou er zo snel mogelijk een leeftijdsgenootje bij zetten

Topicstarter heeft al meerdere katten dus dat lijkt mij een andere oorzaak hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat miauwt constant

Bericht door Synemios »

miauwen afleren...
Een kitten/kat die blijft miauwen heeft daar een reden voor.
Een baby leer je toch ook het huilen niet af?

Ik ben het eens met het advies van Anne
Ik denk dat het kitten eenzaam is en te kort bij de moeder geweest is, of is het kitten meteen bij een pleegmoeder gezet?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie