Miauwen na verhuizing

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
CharlieSiamees
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2018 13:40

Miauwen na verhuizing

Bericht door CharlieSiamees »

Hey iedereen!

Allereerst bedankt voor het lezen van dit bericht. Ik heb een siamees(kater, gecastreerd, 5 jaar) en een htk-kat(kater, gecastreerd, 10 jaar). Ik ben samen met hun verhuist sinds 1 november. Ik woonde voorheen in een grote studentenkamer waar beide katten vrij naar buiten konden. Hier kregen ze vaak aandacht van mijn huisgenootje. Ik ben nu samen gaan wonen met mijn vriend, waar ze ook aandacht van krijgen (als ik weg ben). Al met al zijn we veel thuis. Het huis waar we nu wonen is een groot rijtjeshuis met tuin en zolder. Nu is het zo dat de verhuizing voor de katten heel goed verlopen is. De htk-kat is goed gewend maar kan soms nog een beetje angstig reageren(deed ie sowieso vaak voor de verhuizing). Het probleem ligt echter bij de siamees die meteen het geweldig vond om verhuist te zijn en een nieuwe omgeving te hebben, maar sinds enkele dagen na de verhuizing miauwt hij met momenten gewoon uren lang achter elkaar. Dit gebeurt op een hele klagelijke of soms zelfs paniekerige manier. Onze huidige aanpak is om het gedrag grotendeels te negeren(soms miauwt hij ook herhaaldelijk op een vriendelijke toon voor aaitjes te krijgen) en om hem zo veel mogelijk aandacht en uitdaging te geven wanneer hij wel relatief stil is. Dit doen we nu vrij consequent voor 15 dagen nu, maar het lijkt alsof hij het miauwen niet voor aandacht doet maar uit frustratie. Dus in dat geval gaat het ook niet helpen. Er zijn enkele dingen concreet verandert sinds de verhuizing:


-Hij heeft natuurlijk minder aandacht dan normaal gekregen doordat we bezig waren met de verhuizing.
-Hij kan de tuin niet uit, terwijl hij dat eerst wel kon.
-Andere kat is minder aanwezig gezien hij vooral slaapt in de slaapkamer.
-Hij was bevriend met mijn oud-huisgenootje, die is er nu niet meer.

Ik vind het heel lastig om nou een oplossing te bedenken hiervoor. Iets medisch kan ik niet uitsluiten gezien ik geen dierenarts ben, maar de timing valt precies samen met de verhuizing en naast het miauwen vertoont hij geen ander afwijkend gedrag. Hoe zouden jullie omgaan met deze situatie? Heel erg bedankt voor jullie input!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Miauwen na verhuizing

Bericht door ErikPhilippus »

Zou even overleggen met de dierenarts - kan natuurlijk toeval zijn, en allereerst zal je een medische oorzaak moeten uitsluiten. Ik begrijp dat jullie al veel met hem spelen (als hij rustig is). En negeren van het miauwen is inderdaad het beste - maar dat moet je wel 100% consequent doen (dus ook niet zuchten ofzo als hij weer bezig is....).

Wat je ook zou kunnen overwegen, is een natuurlijk rustgevend middel, zoals Zylkène of Telizen. Sommige poezen reageren ook goed op Feliway (verdamper of spray). Er zijn ook katten die goed lijken te reageren op Bachbloesem Rescue druppels in het drinkwater.
CharlieSiamees
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2018 13:40

Re: Miauwen na verhuizing

Bericht door CharlieSiamees »

Ik heb net even gekeken voor een nieuwe dierenarts, en meteen een afspraak gemaakt voor morgen. Ze gaan even kijken of er inderdaad iets aan de hand is en of er anders een rustgevend middel gegeven kan worden. Bedankt voor je input!
Plaats reactie