Kat blijft mauwen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Marit365
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2018 17:00

Kat blijft mauwen

Bericht door Marit365 »

Beste kattenliefhebbers,

Sinds september 2017 heb ik mijn twee katten. Zij zijn inmiddels bijna anderhalf jaar :)
Skip is de kat waar het in dit verhaal om gaat. Hij is een speelse/drukke en aanhankelijke kat. Hij wil graag en zo vaak mogelijk mijn aandacht.
Sinds een maand of 2/3, blijft Skip constant mauwen. Vooral in de ochtend rond een uur of 5 (zij krijgen meestal rond 6:00 uur eten, dus dat kan ik nog wel begrijpen.)
Als ze om 6:00 uur eten hebben gekregen en ik weer naar bed ga. Blijft Skip maar hard mauwen en aan mijn kledingkast krabben. Het lijkt alsof hij wil dat ik uit bed kom, want als ik uit bed ben, stopt hij er even mee. Het is ook niet dat hij in de kast wil liggen, want als ik de kast open doen, gaat hij er niet in.

Eenmaal aan het ontbijt begint Skip wéér te mauwen. Dit keer in de keuken. Honger kan hij niet hebben lijkt mij? Dit zelfde gedrag vertoont hij ook in de avond. Ongeveer 2 uur na hun avondmaal gaat hij weer mauwen.
Ze krijgen de Sterilised 37 brokjes van royal canin, volgens de aanbevolen hoeveelheid.
Een paar maanden geleden (nu hun castratie) zijn ze naar de dierenarts geweest. De katten zijn kerngezond. Er is daarom (denk ik) ook geen reden dat hij niet lekker in zijn vel zit.

Skip begint nu niet alleen in de ochtend en avond, maar ook overdag te mauwen. Het lijkt er ook een beetje op alsof hij zich verveeld, maar dat weet ik niet zeker.

Heeft een van jullie hier ook ervaring mee? Graag hoor ik jullie verhalen!

Liefs,

Marit
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Rik »

Hahaha, nog eentje die zo gek is om de katten om 5:00 of 6:00 eten te geven Afbeelding
(Ik heb het over mezelf, vroeger ;))

Ik lees er een beetje uit dat ze jou leuk aan het opvoeden zijn :) Toen ze hier nog kitten waren gaf ik ook wel eens om 5:00 (wanneer ik naar de wc moest) een handje brokjes. Maar op een gegeven moment maakte ze me dus gewoon wakker voor die brokjes. Dat was dus niet de bedoeling. Ik ben ermee gestopt maar het duurde zeker twee weken volhouden voordat ze het in de gaten kregen dat ze geen brokjes 's-nachts meer kregen.

Ten eerste zul je moeten stoppen met free-feeding, maar dat doe je dus al niet meer. De tweede stap is routines inbouwen. Op vaste tijdstip flink met ze gaan spelen en daarna eten geven. Pas met echt vaste routines zal hij merken wanneer het tijd is dat hij eten krijgt en wanneer het tijd is om zichzelf te wassen en de slapen en weer te gaan spelen met zijn maatje. Indien hij die routine mist dan kan hij dus uit verdeeldheid gaan miauwen. Het duurt echter wel even voordat die routines ook echt effect gaan hebben.

Ik neem verder wel aan dat ze genoeg speeltjes hebben en krabpalen en lig gelegenheden.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb daar gelukkig geen enkele ervaring mee. Mijn katten komen pas uit hun bed als ik opsta. In de keuken staan wel bakjes droogvoer, maar ik zie dat ze er 's nachts zelden van eten. Ze hebben gewoon hetzelfde slaapritme dan ik. Maar ze hebben overdag en 's avonds wel genoeg bezigheid en krijgen hun portie natvoer over 5 à 6 maaltijden verspreid. Het is zoals Rik zei: Skip heeft je goed afgericht en er is misschien wat gebrek aan routine en/ of activiteit! Voor het slapen gaan krijgen ze een lekker stukje gekookte kip en dan weten ze wel wat er van hen verwacht wordt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zou Skip misschien een grotere energie behoefte hebben. Geen kat is hetzelfde. Als de hoeveelheid voeding bijvoorbeeld naar leeftijd gaat lijkt me dat niet reeel, want hoe zit het met bouw en energieverbruik.

Ik doe het eigenlijk altijd anders met mijn katten. Er staat altijd voer. Naar mijn idee zijn ze hierdoor relaxter met voer en gaan ze niet schrokken. Van de 7 katten die ik heb gehad (ook twee als kind) heb ik nog nooit een kat gehad die te dik was.

Als dat wel het geval zou zijn kan ik me voorstellen dat je het wat anders gaat doen en iets probeert te sturen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Marit365
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2018 17:00

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Marit365 »

Bedankt voor de reacties!


Sinds een week ben ik bewuster bezig met routines. Ik merk nu al dat Skip iets rustiger is, maar Ziggy kan hem dan wel weer gaan uitdagen. (Wat ik ook begrijp want het blijven broertjes haha)
In de avond probeer ik ze beide goed moe te maken met een laserlampje, balletje o.i.d.
Als ik van huis ga verstop ik snoepjes, zodat ze even bezig zijn om deze allemaal te vinden. Dit heeft ook een goed effect.

Ik kan mij vinden in wat je schrijft Mariska. Maar gaan ze (of 1 kat) zich niet enorm overeten? Daar ben ik bang voor..

Skip is overigens een kater die een kilo lichter is dan Ziggy. Ik weet niet of dit ergens nog verband houdt met het gedrag, maar Ziggy eet sneller en meer waardoor en soms minder voor Skip overblijft. Dit probeer ik op te lossen door Skip meer in zijn vakje te geven, en Ziggy iets minder. Als Skip dan wegloopt en genoeg heeft, en Ziggy zijn restje opeet, dan weet ik ieder geval dat ze beide ongeveer evenveel gegeten hebben.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn katten hebben ook onbeperkt droogvoer. Het is alleen het natvoer dat ik over 5- 6 maaltijden verdeel. En dat is wel afgewogen per kat. Er is geen enkele kat te dik. Ze verbruiken wel veel energie met al hun avonturen. Maar je hebt natuurlijk uitzonderingen die blijven eten. Meestal is dit uit verveling of een ander probleem. (bv. schildklierproblemen, stress of een ex zwerfkat die zoveel mogelijk eet in geval er voedselschaarste zou komen)
Goed dat je begonnen bent met routines en spel! Vooral niet opgeven. Maar als je onbeperkt droogvoer geeft, gaat het effect van het zoeken naar verborgen snoepjes misschien verloren. Maar opgelet, van snoepjes worden ze ook dik. Misschien droge brokjes met een andere smaak verbergen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Het zou best kunnen dat ze zich in eerste instantie overeten.

Dat heb ik de eerste tijd met Nora gehad. Zij is bij ons gekomen vanuit het asiel en was 9 jaar. Daar moest ze strijden voor het eten met dominantere katten en zal vaak tekort zijn gekomen. Nora is namelijk een bange poepert en heel zachtaardig. Zeker de eerste maand of zelfs langer vrat ze binnen no-time haar bakje brokjes leeg. Op een zeker moment ging dat eraf omdat ze in de gaten kreeg dat er altijd brokjes stonden. De katten die er mee opgroeien weten niet beter en hebben geen onrust of obsessie voor voer.

Van nature zal een kat zich niet overeten in tegenstelling tot honden. Die vreten alles op. Daarnaast heb ik persoonlijk liever een kat die 6 kilo weegt en er misschien beter 5 had kunnen wegen dan een gefrustreerde kat. En tuurlijk als ze ongezond dik dreigen te worden moet je subtiel zien in te grijpen, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ps. wij mensen zijn net als katten ook niet allemaal hetzelfde ;-)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door pinguin »

Mooi verwoord Mirjam.

Hier krijgen ze ook onbeperkt maar ze moeten er voor werken waardoor ze langer met hun brokjes doen.

Snabbel is al jaren stabiel op een gewicht en Simba is nu sinds zijn operatie stabiel kwa gewicht.

Simba heeft in het asiel waarschijnlijk ook in het begin te weinig eten gehad dus die bleef ook eten maar dat gedrag is er nu uit. Hij eet nu iedere keer kleine beetjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Marit365
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2018 17:00

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Marit365 »

Goed idee om andere brokjes te kopen en die als snoepjes aan te bieden.

Pinguin, hoe moeten ze voor hun brokjes werken? Geef jij de brokjes in een speciale bak waardoor ze moeite moeten doen om dit er uit te krijgen?

Denken jullie dat het verstandig is als ik nu subtiel begin om constant brokjes aan te bieden? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Het gaat er natuurlijk uiteindelijk om waar je zelf achter staat.

Kan je wel zeggen hoe ik het zou doen..... Niks subtiel :grin: , gewoon beneden altijd een bakje brokjes en op de bovenverdieping een bakje brokjes, 4 bakken water verdeeld over het huis en twee keer daags natvoer. En....laat ze zich de eerste tijd maar wat overeten. Maar goed, er zijn vast vele anderen die het anders doen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Claudia69 »

Ik heb er hier ook zo eentje. Hangt heel erg aan mijn zoon, maar die is helaas afwisselend 6 weken thuis en 6 weken op zee. In de periode dat hij weg is, loopt mamzel constant te miauwen, alsof ze haar baasje roept. Ze zoekt ook constant contact en aandacht. Opvallend vaak als wij bv. net aan tafel gaan en met elkaar bezig zijn i.p.v. met de katten. Een soort van jaloezie misschien? Het is een katje dat veel te jong werd gespeend (als piepklein kitten door mijn jongste gevonden in een doos langs de kant van de weg) en ook anders wel wat vreemd communiceert. Ik heb vier katten lopen en zij valt eigenlijk een beetje uit de groep en is meer op ons dan op de andere kattengeoriënteerd. Was jouw katje misschien ook erg jong toen je het in huis nam?
Marit365
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2018 17:00

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Marit365 »

Mijn katertjes waren 9 weken toen ze weg gingen bij hun moeder, en ik ze mocht ophalen.
In die tijd heb ik ongeveer anderhalve maand thuis gezeten en ze alleen opgevoed. Hierdoor zijn ze erg aan mij gehecht geraakt.

Ik ga het nu proberen om constant voer aan te bieden. Wat ik op dit moment merk is dat Skip netjes zijn brokjes verdeeld, maar dat Ziggy (al 1 kg zwaarder als Skip) alles opeet, en uit het andere bakje ook de brokjes begint op te eten.
Volgens mij raakt Skip hierdoor gefrustreerd, omdat hij het wel kan verdelen maar zijn broer alles op eet waardoor Skip structureel minder te eten krijgt?

Ik heb het eten ook wel eens gescheiden gegeven, maar als Ziggy dan klaar is, rent hij naar het bakje van Skip en jaagt hem weg.
Hierdoor heeft hij naar mijn idee in de ochtend heel veel trek en trekt hij aandacht door aan de kledingkast te krabben en naast mij te gaan mauwen.

Het blijft nog erg lastig, haha.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blijft mauwen

Bericht door Rik »

Ik ben niet voor ad libitum voeren (onbeperkt/free-feeding). Het is ook niet natuurlijk (een kat moet normaal ook werken voor zijn eten en doet dit niet 24/7). Maar ik geef ook geen brokjes en ik heb er hier ook een die geen maat weet.
http://www.purrfectcat.nl/free-feeding/

Maar als je dan toch wel gaat free-feeden dan weet ik wel dat je dit heel rustig op moet bouwen. Dus niet direct onbeperkt geven. Je moet dan ook werken met voerpuzzels.

Zie voor een stappenplan:
http://blog.lekkerinjevacht.com/oversch ... kt-voeren/
Deze pagina is momenteel offline.maar je.kunt hem ook via Google cache lezen:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie