Doof, maar absoluut niet STOM

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
BBeths
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2018 04:51

Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door BBeths »

Hoi allemaal,

Ik zal mij even voorstellen, Bonno Beths, 24 en sinds mijn geboorte opgegroeid met katten.
Sinds een jaar of 2.5 heb ik zelf ook een kat, een dove kat. Britse korthaar Nanuq, ontzettend lief beestje en hoor je niet, trekt lekker haar eigen plan.

Om verveling tegen te gaan heb ik sinds anderhalf jaar een dove kater erbij, Mue. Mue is een kruising pers/heilig birmaan en prachtig om te zien! Deze was 9 weken oud en heb ik met alle liefde en zorg opgevoed waardoor het echt de liefste kat is die je je voor kan stellen. Deze 2 gaan samen ook super goed met elkaar om.

MAAR, sinds een maand of 5 is Mue aan het miauwen, hard. Mue mag af en toe mee naar buiten aan een lijntje omdat hij vanaf kitten af aan al heel graag buiten wilde zijn. Helaas woon ik én aan een drukke straat én the main reason, een dove kan/mag niet naar buiten als er ook maar iets van een weg in de buurt is.

Dit heb ik een hele tijd genegeerd, toen werd het erger. Proberen te straffen, ook geen nut. Toen maar weer negeren wat ik de laatste maanden alweer aan het doen ben. Eerst was het alleen 's nachts, en lampjes, speeltjes, andere klimboom, mandjes, dozen, luxaflex open/dicht, kastje verplaatsen etc etc etc en dat heeft geen enkele nut gehad.
Nu ook al een aantal maanden miauwt Mue ook overdag, en dat is niet alleen voor mij vervelend maar ook zeker voor de garage waar ik boven woon. In het kantoor kunnen ze Mue LUID en duidelijk horen. Het is niet normaal hoeveel decibel dit beestje kan maken.

Het miauwen loopt nu zo uit de hand dat Mue er zelf schor van wordt en behalve dat bij mij de emmer echt met bakken aan het overstromen is, speciaal de nieuwste Bose QC2 hoofdtelefoon met noisecancelling gekocht, is het ook heel erg zielig.
Naar mijn idee is het zo dat het enige wat hij wilt, naar buiten gaan is. Als ik Mue meeneem naar mijn ouders' huis en daar in de tuin zet is hij hartstikke gelukkig.

Zowel Mue als Nanuq krijgen de hele dag/nacht droogvoer van de dierspeciaalzaak, en allebei in de avond een half blikje Almo Nature. Ze krijgen snoepjes en er wordt regelmatig met ze gespeeld. Een speelsessie van 3 kwartier voordat ik zelf ga slapen maakt ook niet uit voor het miauwen.

Als het traphekje open staat naar de deur toe dan sprint Mue tussen het gleufje door om tegen de deur aan te gaan zitten... Ik geef ze de beste zorg en aandacht wat ik kan bieden maar ik heb het idee dat dit niet genoeg is voor Mue, omdat het enige wat hij wilt naar buiten gaan is.

Een paar uur, of even, aan de lijn naar buiten vind hij leuk maar zodra hij binnen is gaat hij weer bij de deur zitten. Direct.

Hebben jullie hier nog ideeën over, ik heb echt heel erg veel al geprobeerd. Er is nu een halsband onderweg van Zooplus met een kalmerende lucht maar ik ben bang dat het helemaal niks uitmaakt. Bach rescuedruppels geprobeerd, valeriaan, noem het maar op. Het is echt krijsen. Afgelopen nacht begon het om half 3, en is het doorgegaan tot een uur of 5! Waarschijnlijk langer maar toen kon ik het eindelijk blocken..

De wanhoop nabij,

Bonno
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door pinguin »

Zijn ze beide gecastreerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door pinguin »

Zit het nog even op mijn gemak terug te lezen. Masr straffen is nooit een optie bij een kat ze snappen dat niet.
Is de kat helemaal na gekeken zeker als het ineens is begonnen is een mediche oorzaak zeker een optie.

Heb je geen balkon of iets wat je kan afzetten zodat die door een luikje altijd naar buiten kan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door castratenkoor »

Is het niet mogelijk een buitenverblijf voor ze te maken aan een raam of deur zodat ze veilig via een kattenluik in de ren naar buiten kunnen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door Zotvanpoezen »

Je zegt dar de kat bij je ouders naar buiten kan en daar wel gelukkig is. Kan hij dan gewoon niet naar daar verhuizen? Straffen is inderdaad een heel slecht idee. En een halsband met kalmerende lucht ook. Katten hebben een hele goede reukzin, en dag en nacht met een stinkende halsband rondlopen lijkt mij een kwelling. Volgens mij is de beste oplossing dat hij ergens mag wonen waar hij onbeperkt buiten mag in een beveiligde tuin. Je doet er hem een groot plezier mee, en je hebt geen last meer van zijn gemiauw.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door KleinDraakje »

Het eerste wat bij mij opkomt is inderdaad of ze gecastreerd zijn? En kan het zo zijn dat er een dominante kat in de buurt is komen wonen die bij jullie huis sproeit? Dat ze daar op reageert? Heb je al eens een volledige checkup bij de dierenarts gedaan? Bij zo hard schreeuwen moet ik aan onze Aslan (rip) denken, die kon dat ook en wij snapte er niks van. Dierenarts bleef ons wegsturen met ‘er is niks aan de hand’ maar bleek uiteindelijk na aandringen en vele onderzoeken nierfalen te hebben. Door de misselijkheid was hij zo aan het schreeuwen.

Straffen werkt bij katten niet goed. Als het bij je ouders wel goed gaat vraag ik mij af, wat als hij daar binnen is? Mauwt hij dan ook niet? Dan is er toch iets rondom jouw huis wat voor stress zorgt (bv een dominante kater)
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
BBeths
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2018 04:51

Re: Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door BBeths »

Bedankt voor de reacties!

Nanuq, de rustige en niet dominante poes is gesteriliseerd en en Mue is gecastreerd.
Straffen weet ik dat het geen nut heeft of heeft gehad, maar na maanden van kwelling probeer je toch verder. Aangezien dit geen nut heeft (gehad) al een hele tijd mee gestopt zoals ook vermeld.

Ik woon op de eerste etage (ruim!) boven een garage net in een industriegebied zonder omliggende huizen/katten. Ze mogen en kunnen de hele dag op het balkon waar ze niet vanaf gaan.

Mue is gechecked door de dierenarts en krijgt op tijd wat hij nodig heeft qua injecties en checkups. Ik ben ook gewisseld van dierenarts en ook de andere dierenarts op de hagelingerweg in Santpoort zegt hetzelfde.
Iedereen is gek op hem, want het is verder zo'n schatje.

Helaas hebben mijn ouders al een kat die absoluut niet overweg kan met andere katten (mishandelingsverleden bij een vorig baasje) en als ik naar hun toe ga met Mue gaat die poes even naar boven o.i.d.


Bonno
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door KleinDraakje »

Hmm andere katten kunnen dus de oorzaak niet zijn. Is er iets anders in je huis veranderd voor het mauwen?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
BBeths
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2018 04:51

Re: Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door BBeths »

Helaas niet, het is begonnen en steeds meer geworden naarmate de dwang om naar buiten te gaan toeneemt.. ik ben serieus aan het overwegen of het beter is om Mue te laten verhuizen naar een plekje waar hij wel compleet gelukkig is.

Maar dan weet ik weer niet of ik Mue en Nanuq samen moet laten verhuizen aangezien ik Nanuq niet echt bij een ander baasje kan laten wonen.. ze is bij mij gekomen nadat ze geen goede plaats had bij het vorige baasje.. maar ze scheiden is ook weer zo'n dingetje. Ik wil gewoon het beste voor mijn beestjes.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Doof, maar absoluut niet STOM

Bericht door castratenkoor »

Probeer elke dag op een vaste tijd voor een vaste periode met hem naar buiten te gaan. En dan verder het aandringend miauwen negeren. Katten hebben behoefte aan vaste rituelen. Ik ga er bijna wel van uit dat hij dan leert - dit is het, niet meer en niet minder.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie