Kat miauwt constant bij de voordeur

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Maikel1990
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2018 23:11

Kat miauwt constant bij de voordeur

Bericht door Maikel1990 »

Hallo ik ben recentelijk verhuist van een tijdelijke woning waar mijn kat die ik vanaf eind 2016 in huis heb het ideale leventje had. Groot braakliggend weiland rondom het huis waar die elke nacht naar buiten mocht om te jagen en regelmatig met een muisje terug kwam. Omdat het een tijdelijke woning was wou ik geen ingrijpende aanpassingen doen en liet ik hem altijd zelf naar buiten en naar binnen.

Nu in het nieuwe huis heb ik besloten om een kattenluik te plaatsen met (Sureflap dualscan) omdat er ten eerste veel katten in de buurt rondlopen en ten tweede recentelijk een 2de kat erbij is gekomen en toch de controle wil hebben om 1 van de 2 bijvoorbeeld op advies van dierenarts bijvoorbeeld binnen te houden. De oudere kat is al geregistreerd in het luik, de jongere kitten nog niet (wordt aankomende donderdag gechipt). Maar ze zijn beide al op de plaats geweest en vooral de oudere kat heeft al gekeken naar manieren om van de plaats af te komen maar het lijkt hem niet te lukken. Heb als afscheiding tussen de tuin een houten schutting met ronde bovenkant van 1.70m+ met verticale balken. Hier heeft die vorige keer proberen op te springen maar hij kwam maar tot de helft. Aan de achterkant heb ik een betonnen muur die iets hoger is met een poort van hardhout. De kitten heeft wel geprobeerd om via de muur van de berging naar boven te klimmen.

Maar wat ik me afvroeg zouden de katten het uiteindelijk voor elkaar krijgen om er over heen te komen als ze minder lui zijn zodat hopelijk het miauwen aan de voordeur stopt? Of zal dit gewoon gewenning zijn dat ze alleen in de tuin buiten kunnen zijn?

Heeft iemand trouwens ook tips of suggesties voor het iets te hoog gemonteerde kattenluik? Of moet ik me daar niet al te druk om maken. Door mijn enthousiasme heb ik het kattenluik met de onderkant op een hoogte van 20cm gemonteerd aan de binnenkant. De tegels van de tuin liggen 8cm lager dan de tegels binnen dus vanaf de buitenkant zit de onderkant van het kattenluik op 28cm hoogte. De oudere kat kan er prima doorheen klimmen dus het lijkt op zich geen probleem. Ook het kitten heeft het voor elkaar gekregen om naar buiten te glippen toen het luik ontgrendelde.

Maikel
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat miauwt constant bij de voordeur

Bericht door KleinDraakje »

Ik snap niet wanneer je kat miauwt. Is dat als alles binnen dicht zit en hij naar buiten wilt? Of als hij door het kattenluikje in je tuin is en niet verder komt dan de tuin?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat miauwt constant bij de voordeur

Bericht door Rik »

Toch fijn, zo'n afgesloten tuin :)

Je zegt dat er in de buurt katten rondlopen. Mijn advies zou zijn ervoor te zorgen dat die niet in jouw tuin komen (of eigenlijk jouw kat's tuin ;)).

Ik heb in links in mijn tuin een schutting met verticale planken maar rechts een schutting met horizontale planken. En mijn katten komen nu 1,5 jaar in de tuin maar hebben nog geen pogingen ondernomen om over de schutting te gaan (behalve Yuna die via een tafeltje op het schuurtje sprong maar ze kon er nergens vanaf).

Het is dus heel verschillend wat een kat wil. Als je tuin aantrekkelijk en groot genoeg is dan hoeven ze er ook niet uit. Mochten ze wel pogingen ondernemen (alleen even buitenlaten als je zelf ook buiten bent) dan zou je de schutting af kunnen schermen met schuine haken met kippengaas eroverheen.
Zoals hier: viewtopic.php?f=35&t=32337&p=713429&hil ... ls#p714100
Afbeelding

Geen idee wat betreft de hoogte van het kattenluik. Bij mij mogen ze alleen naar buiten als ik thuis en beneden ben en ze dus in de gaten kan houden. Ik heb het er niet zo op om de katten vrij buiten te laten (zeker niet als je niet zeker weet dat ze in de tuin blijven).

Als je het achter en in huis aantrekkelijk genoeg maakt dan zou de kat niet aan de voordeur hoeven te miauwen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maikel1990
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2018 23:11

Re: Kat miauwt constant bij de voordeur

Bericht door Maikel1990 »

De oudere kat miauwt bij de voordeur dat die naar buiten wil. Aan de ene kant vindt ik het fijn dat ze vrij naar binnen en naar buiten kunnen en alleen in de tuin kunnen lopen maar aan de andere kant vindt ik het ook zielig voor de oudere kat die had bij de oude woning achter het huis een weiland van 800 meter breed wat zijn terrein was. Waar die ook echt met volle trots jaagde en de populatie veldmuisjes wat heeft beperkt. De tuin is nu 7 meter diep en 3 meter breed dus niet zo'n hele grote tuin.

Heb overigens ook nog geen buurtkatten in de tuin gezien dus denk dat de massief houten poorten en de betonnenmuren die aan de achterzijde staan toch lastig is voor katten om er over heen te klimmen. De buurman aan de zijkant heeft de kat van mijn overbuurman regelmatig op het dak van zijn aanbouw liggen. Die springt ook op een lager muurtje en vervolgens op het dak.

Denk dat ik het gewoon even moet aankijken anders of die misschien over de schutting heen komt of niet en het miauwen van zelf stopt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat miauwt constant bij de voordeur

Bericht door Rik »

Ja, aan de ene kant is het "jammer" voor de kat dat de vrije ruimte wat beperkter is. Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. Wat als jouw kat over de schutting springt en direct door een auto platgereden wordt. Ook zielig lijkt mij.

Ikzelf vind het altijd wel fijn dat ik weet waar mijn katten zijn. Ze lopen geen gevaar en andere hebben er ook geen last van ze (wat anders ook weer een gevaar op kan leveren). Als ik buiten ben kunnen ze ook naar buiten en dan hebben ze lol voor 10 om op muizen te jagen (ze vangen ze niet zoveel maar zijn wel altijd op de uitkijk). Maar als ze binnen zijn hebben ze ook genoeg. Een grote krabpaal waar ze lekker in kunnen hangen (die XL van zooplus) en genoeg andere dingen. Als de deur dicht zit houden ze hem wel in de gaten maar ze gaan niet zitten klagen dat ze er niet uit kunnen.

En je moet natuurlijk per dag wel even flink met ze spelen anders kropt al die energie op. En die moet er dan wel een keer uitkomen. ("Ik moet muisje vangen, muisje vangen, muisje vangen." :))

PS. Je kunt een bakje graan buiten neerzetten voor de muisjes. Misschien komen ze dan in je tuin en is dat weer leuk jacht-spel voor de kat :lol:

Ik hoop dat je kat redelijk snel aan de situatie kan wennen en zich erbij neerlegt dat zijn terrein wat kleiner geworden is.

Play, play, play with your cat :)

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maikel1990
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2018 23:11

Re: Kat miauwt constant bij de voordeur

Bericht door Maikel1990 »

Er zijn uiteraard veel risico's buiten daar ben ik met je eens en overlast bij anderen is er inderdaad niet. De kleinste (4 maanden) is echt super speels en vindt het allemaal prima en speelt met de vele speeltjes in huis. De grote kat (2 jaar) kijkt niet om naar alles speeltjes. Jaagt vooral op de kleine en andersom en dan hebben ze de grootste lol samen. Zelfs hengeltjes en laserlampjes zijn voor een halve minuut leuk bij hem en dan is die erop uit gekeken.

Op advies van de dierenarts moest ik de kleine uit de buurt houden van katers (inclusief die van mezelf) totdat ze gesteriliseerd is, toen ik ze erop attendeerde dat ze zelf die kater van mij gecastreerd hadden zeiden ze van dat ik die 2 gerust samen kon laten spelen. Ga zolang de kitten nog niet gesteriliseerd is maar even aankijken of de kater went aan de beperkte ruimte. En anders misschien een dom kattenluik in de poort of een extra kattenluik in de voordeur. Hij staat nu namelijk ook overdag veel te miauwen bij de poort alsof iemand die open maakt voor hem.
Plaats reactie