Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Kirinnaghekiere
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2018 07:25

Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Kirinnaghekiere »

Sinds een aantal maanden miauwed (schreeuwd) mijn kat enorm als mijn wekker afgaat. ‘S morgens is ze gewent van haar eten te krijgen.. ze geeft niet op tot het eten in haar bakje ligt. Leuk is anders om 06.30 ‘s ochtens.. negeren helpt niet ze kan uren door gaan. Wekker geluid veranderen helpt ook niet. Ik ben radeloos.. mijn kat komt al 2,5 jaar niet buiten omdat ik op een app woon. Ze heeft daar nooit problemen mee gehad. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Rik »

Waarom is dat een probleem? Als de wekker gaat neem ik aan dat je er ook uit gaat. Dan kun je toch eerst even eten voor haar neerzetten?

Of zie ik iets verkeerd? Als ze je nou wakker zou miauwen is het wat anders. Maar nu is ze gewoon een "extensie" van je wekker :)

Als het echt een probleem is, dan zul je de routine moeten veranderen. Dat kan wel als je echt vol houdt. Het kan dan twee tot drie weken duren voordat het gedrag verandert.

Krijgt ze overigens genoeg eten? Als ze de vorige avond voor slapen gaan nog wat heeft gehad zou je zeggen dat ze niet om kan komen van de honger.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kirinnaghekiere
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2018 07:25

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Kirinnaghekiere »

Beste Rik,

Ze doet dit ook als de wekker niet afgaat. En heel soms heb ik nog nood aan even blijven liggen 😅 nogal moeilijk als ze zo blijft doordoen..

‘S avonds doet ze dit trouwens ook. Vanaf het moment ik thuis kom tot ze haar bakje gekregen heeft. En zelfs dan als ik in de gang moet zijn( haar eten staat daar) dan probeert ze het nogmaals. Idem voor als mijn vriend thuis komt. Ze heefr constand de indruk dat ze nog geen voeding gekregen heeft.. van de dierenarts moest ze enkele maanden geleden op dieët dus kocht ik brokken waarvan ze zich meer voldaan zou moeten voelend. Ook dit helpt niet. Ik geeft haar ondertussen al meer dan het aangegeven aantal brokken ze dagelijks mag hebben..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Rik »

Ha, ok. Dus het is niet precies met de wekker maar het is gewoon "vroeg" in de morgen. Dat heb ik ook gehad hier met de kittens. Vaak gaf ik ze, op moment dat ik wakker werd om 05:00, een paar brokjes. Maar op een gegeven moment werd ik dus gewoon rond 05:00 wakker gemaakt door de monstertjes omdat ze hun brokjes wilde hebben. Hier ben ik dus mee gestopt. Ik heb nu gewoon de routine dat ik op normale tijd mijn bed uit kom. Ik maak me verder helemaal klaar en de kleintjes wachten af. Op moment dat ik dan pas naar beneden ga weten ze dat ze eten krijgen. Het duurde wel twee weken voordat ze aan die routine gewend waren.

Verder lees ik "dieetbrokken". IEKS :shock: Die komen er bij mij sowieso al niet in. Daarvan is de eerste ingredient granen. Niet echt gezond voor een kat. Dan kun je beter een goede brok met goede ingrediënten geven die ook een goed voldaan gevoel geven. Dieetbrokken is alleen maar vulmiddel en geen (of weinig) voedingsstoffen die een kat nodig heeft. Liefst zelfs natvoer of KVV. Maar zeker geen goedkope brok die vol met vulmiddelen zitten. Van dieetbrokken komt ze misschien niet aan maar het lichaam zal wel vragen om de voedingsstoffen en dat voelt een kat.

Maar ze krijgt dus brokken. Je kunt geen bakje brokken neerzetten? Eet ze die dan gelijk op? Je kunt een kat wel leren om weer naar "onbeperkt aanbieden" te gaan ("free feeding"). Maar ik denk dat als ze 's-avonds nog een goede maaltijd krijgt, met goede voedingsstoffen, dat ze niet bij elke maaltijd zo zou moeten miauwen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door nellebel »

mijn eerste kat was veel te dik. dieet geprobeerd. leverde alleen maar meer frustratie op, dus gestopt met dieet.
mijn katten nu (vooral gijs) wil ook altijd eten in het bakje. hij laat dit ook duidelijk merken, gaat zelfs uiteindelijk guusje meppen verkopen. ik zorg dus dat er altijd brokjes in het bakje zitten en dat voorkomt voor iedereen frustratie. dat wil niet zeggen dat het bakje nokkie vol zit. ik verdeel het over een aantal keren per dag.
Ik heb trouwens ook gemerkt dat sinds ik geen light voer meer geef (ben ermee gestopt omdat ze er meer van gingen braken), dat ze juist minder eten nu. ze lijken nu meer verzadigd dan van de "lege" light brok.
tevens wat kan helpen is, bij ons krijgen ze 2x daags natvoer. als ontbijt en als avondeten. dit maakt dat ze eigenlijk niet naar de brokjes omkijken in de ochtend want ze zitten al op het barretje te wachten tot het natvoer komt. terwijl ik het ontbijt voor ons allemaal klaar maak. gezellige bezigheid bij ons, want ik klets met ze, ze zien dat ik hun eten alvast opschep, ook al moeten ze wachten want mijn broodtrommel moet ook eerst gevuld worden om mee te nemen, maar ze kunnen het steeds in de gaten houden. om de beurt lepeltje aflikken van het natvoer. en als baasje klaar is op de badkamer komt hij het eten geven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Siris »

Ik heb dag en nacht brokken staan, ik word nooit wakker gemaakt voor voedsel.
Ik geef mijn katten ook natvoer, of runderhart e.d. maar nooit op dezelfde tijd. En ook niet elke
dag. Ze "zeuren" soms, Marley voornamelijk 's avonds als ik thuis kom :grin:

Katten horen ook onbeperkt voedsel te kunnen eten, katten eten kleine beetjes verdeeld over de dag.
Vaak krijgen zij juist eetproblemen als het verdeeld over de dag aangeboden wordt.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Rik »

Als je op free feeding cat of kat zoekt dan zul je zien dat een kat niet onbeperkt "hoort" te eten (het zijn geen "grazers" maar jagers). Maar ze moeten wel veel kleine porties hebben (zeker 3 tot 4 maaltijdjes per dag).

Wat je nog kunt overwegen is een voederautomaat neer te zetten. Die kan dan op gezette tijden wat eten geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door pinguin »

Voedsel verreiking is de kat langer bezig met eten en zal sneller vol zitten

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door KleinDraakje »

Allemaal goede tips! Ik zou ook aanraden om eens naar voedselverrijking te kijken. Je kan dan bijvoorbeeld zo’n plateau ook ‘s avonds nog vullen met wat brokjes. Dan zou ze niet in de ochtend moeten miauwen vanwege honger.

Wij houden zelf ‘s ochtends ook een routine aan waarbij wij eerst zelf gaan douchen, aankleden, spullen pakken. Dan kattenbakken verschonen en daarna worden de bakjes bijgevuld (hier kittens dus staat nog onbeperkt). Ze gaan dus nooit staan te blèren ‘s ochtends. En op willekeurige tijden krijgen ze eens wat vers natvoer (met zoveel mogelijk vlees) maar nooit vast elke ochtend of avond 😊
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Fotokonijn »

Waarom heb je nog een wekker? :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door pinguin »

Fotokonijn schreef:Waarom heb je nog een wekker? :grin:
Voor die ene keer dat ik om 05.00 moet opstaan. Verder niet AfbeeldingAfbeelding. De katten wekker staat hier om half 7, 7 uur elke dag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Dinky »

Zou een voederbak met timer nog een idee zijn? Dat die in de vroege ochtend automatisch open gaat en jij er niet uit hoeft ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kirinnaghekiere
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2018 07:25

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Kirinnaghekiere »

Ik heb zelf ook al nagedacht over automatische voederbakken.. het probleem is dat mijn ander katje een ziekte aan zijn lever heeft waardoor hij speciale voeding krijgt. Als hij haar brokken eet zal hij niet stoppen met braken. We hebben enorm lang (1,5) gezocht naar voeding waarvan hij minder moet braken.. dus dit is geen optie. Ik ga sowieso geen dieët voeding meer geven. Heb de indruk dat het erger geworden is sindsdien.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Fotokonijn »

Je hebt ook voerbakken die reageren op de chip van de kat, dat zou een oplossing kunnen zijn voor je leverkatje.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat “miauwed” tot ik opsta en eten geef

Bericht door Rik »

Nu nog een voerbak die en op chip gaat en op tijd. Die heb ik nog niet gezien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie