Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Shauni93
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2018 06:22

Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Shauni93 »

Hey allemaal. Ik ben Shauni en ben nieuw op het forum. Ik woon sinds 2 weken samen met mijn kat (poes) in een appartement. Hiervoor woonde ze bij mijn ouders met haar broer en moeder. Omdat het tussen haar en de 2 andere katten niet goed ging (veel ruzie, sproeien en hele blaaslegingen buiten de bakken deden alle 3 de katten) is ze bij mij ingetrokken. Vanaf dag 1 ging ze bij mij direct op de kattenbak en is dit nooit fout gegaan. Overdag lijkt ze haar draai te hebben gevonden, eet goed, zoekt contact, Is speels en echt gezellig in huis. Overdag spelen we veel met hengeltjes, balletjes en laserlampjes. Echter miauwt ze vanaf de eerste nacht al iedere nacht echt alles bij elkaar, alsof er een koe staat te loeien en erg hard. Eerst dacht ik dit wel zou stoppen en ik negeer het compleet. Het gaat maar door en de onderburen hebben er ook al wat van gezegd. Ze kan in de nacht gewoon in mijn kamer komen, dat doet ze eerst maar gaat na een paar minuten naar de woonkamer om daar te beginnen met haar concert. Tussendoor slaapt ze soms even en iedere keer als ze wakker wordt begint het weer. Ik slaap al sindsdien erg slecht. Heel af en toe komt ze wel even bij mij op de slaapkamer en komt ze even bij mij spinnen en gaat dan weer weg en weer miauwen. Over 2 weken laat ik haar steriliseren/castreren in de hoop dat het misschien hiermee te maken heeft. Kan het zijn dat ze haar broer en moeder toch mist? Ondanks dat ze hun dagelijks in elkaar mepte en leek te haten? Ik heb ook al vanaf het begin zo'n feliway classic verdamper en laat een lampje aan in de woonkamer. Ik weet soms even niet meer wat te doen hieraan. Ik vind het vooral echt rot naar de buren..
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door KleinDraakje »

Hoe oud is ze? Katten zijn vaak ‘s nachts actief, het kan zijn dat ze toch een kameraadje mist?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door castratenkoor »

Het klinkt alsof ze krols is. Ik denk dat het over is na castratie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Shauni93
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2018 06:22

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Shauni93 »

Bedankt voor jullie reacties. Ze wordt in mei 3 jaar. Ze is best op zichzelf maar denk dat ze inderdaad gewend was aan de drukte om haar heen. Bij mijn ouders zat ze altijd hoog op de kast verstopt en hier is ze erg aanhankelijk geworden. Ze lijkt overdag niet krols maar zou inderdaad kunnen dat ze er in de nacht meer last van heeft. Hopelijk is het een beetje uit te houden tot haar castratie 14 februari en gaat het daarna beter. Ik las ook over om tijdelijk eventueel melatonine te geven. Daar zal ik nog wat meer over opzoeken.. En mocht het niet helpen kan ik kijken of het een optie is haar broer hierheen te verhuizen.. Maar dat is een echte buitenkat en de poes die ik nu heb durfde bij mijn ouders nooit naar buiten na een aanrijding 1,5 jaar terug en wat DA bezoeken verder daardoor. Ik woon in een appartement waar naar buiten gaan niet zo goed te organiseren is. Of eventueel een asielkat, maar zover is het nog niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Rik »

Mij zal wel het een en ander ontgaan maar ik begrijp dus dat de poes nu 3 jaar is en tot 1,5 jaar gewoon ongecastreerd buiten heeft gelopen (tot haar ongeluk)? En dan heeft ze dus 3 jaar rond gehobbeld met broers en moeder. Zijn die wel gecastreerd? Ze heeft dus ook 3 jaar de lichamelijke last van krolsheid e.d. gehad. Ergens vind ik het niet raar dat er dan die problemen gekomen zijn (zelfs als broer en moeder gecastreerd zouden zijn). Een combinatie met één niet gecastreerde poes, dat is vragen om de moeilijkheden die jij benoemde bij je ouders (veel ruzie, sproeien en hele blaaslegingen buiten de bakken door alle 3 de katten).

Maar goed, gelukkig wordt ze snel geholpen. Hopelijk is het mauwen dan minder en anders kun je inderdaad altijd nog aan een maatje denken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Shauni93
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2018 06:22

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Shauni93 »

Hoihoi. Ze is 2,5 jaar oud en de rest is inderdaad gecastreerd. Qua geld niet in een keer uitgeven ging broer en zus om de beurt en net toen ze haar wilden castreren ging het erg slecht met mijn moeder (dubbele longembolie en 'wandelende' maag die tussen middenrifbreik vast zat) en was het nog maar de vraag of ze het zou redden. Klinkt stom maar ze waren die periode niet genoeg ermee bezig de poes te laten helpen. En hierna kwam hilde (de poes) plat op de grond krijsend aangelopen thuis van buiten met haar buik helemaal hangend. Direct naar DA laat in de avond. Ze heeft nog maanden lang een pikzwarte buik gehad en buik hing laag, na dit vele gedoe wilde ze niet meer naar buiten en werd ze angstiger. Later vertelde een buurvrouw dat de kat onder haar auto kwam.
Ik heb mijn ouders voorgesteld haar met me mee te nemen naar mijn huis en haar te laten helpen. Op controle geweest en haar buikje is weer helemaal de oude en weer strak. Hilde leek nooit heel krols qua gedrag bij mijn ouders (wel merkten mijn ouders het aan de katers die in de tuin stonden en aan hun 15 jarige gecastreerde hondje (vrouw) die dan steeds hilde wilde besnuffelen). Dit miauwen heeft ze niet eerder gedaan en ook niet dat rare gekruip wat je soms ziet bij krolse katten.

Bij mijn ouders is er nog steeds een plasprobleem. Zoon sproeit ondanks castratie en moeder plast op diezelfde plekken.

Dex (de broer) gaat misschien verhuizen naar mijn zusje en haar vriend is vandaag besproken (zij hebben al een kat van dezelfde leeftijd) en het zijn allebei behoorlijk fanatieke katten die erg wild spelen.

Voor mijn hilde is in de toekomst een wat rustiger kameraadje misschien een idee. Mijn kat is wel erg speels met speeltjes maar wilde nooit wild spelen met haar broer en verstopte zich voor hem.

Hopelijk verloopt de castratie allemaal goed. Afgelopen nacht heeft ze niet gemiauwd (voor het eerst!). Wel de hele nacht bij mij op de slaapkamer geweest
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Rik »

Dat had natuurlijk allemaal anders gedaan kunnen worden, met de katten bij je ouders. Dan was het misschien niet eens nodig geweest om ze uit elkaar te halen. Maar goed, ze is nu in ieder geval goed terecht gekomen. Het wild plasprobleem bij je ouders kan nog steeds komen door de situatie daar. Andere katers in de tuin en een eigen buitenlopende kater, nee, dat is niet iets dat je 123 opgelost hebt door alleen de poes weg te doen. Maar daar is dus ook al een plan voor.

Het gemiauw kan natuurlijk komen doordat ze nog moet wennen, alleen. Het kan ook zijn dat sommige katten gewoon wat vocaler zijn dan andere. En het kan zijn dat, doordat ze nu alleen is, haar eigen karakter wat meer naar voren komt. Hier laat Yuna het miauwen ook over aan Bono. Maar ik weet dat als Bono er niet zou zijn, dat ze veel meer zou miauwen. Fijn dat het de afgelopen nacht wat stiller was. Misschien begint ze nu een beetje aan de situatie (en haar eigen geluid) te wennen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Shauni93
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2018 06:22

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Shauni93 »

Klopt dat zou goed kunnen hoor. Haar moeder is echt een kletskop en als je tegen haar praat kletst ze er op los. Hilde was altijd stil en niet zo aanhankelijk. Hilde begint ook te kletsen sinds ze hier is overdag en is nooit meer verstopt, ligt overal breeduit en komt vaak bij me op schoot kneuteren. Dus kan goed zijn dat ze nu wat meer zich laat zien ook met miauwen. Maar wat ze in de nacht doet is meer brullen mawawawawaaaaaaaw en klinkt ook wat paniekerig. En klopt mijn ouders wonen in een plattelandsomgeving waar te veel ongecastreerde katten rondlopen, al dan niet zwerven. De moederkat heeft bij mijn ouders ingebroken en in een kast in de kelder (via gat waar een spiegel zat) haar 5 kittens geworpen en is nooit meer weggegaan. 3 kittens naar kennisen weten te onderbrengen. Kat was niet gechipt en bij verschillende plekken oproepen gedaan, maar nooit iets gehoord.

Ik hoop inderdaad dat hilde wat zal wennen, maar ik wist niet dat katten zo'n harde stem konden hebben haha
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Rik »

Het kan ook nog wel een combinatie zijn van gewenning (van alleen zijn), krolsheid en ontpoppen van karakter. Dus het zal wel even tijd nodig hebben om een beetje te 'settelen'. Het klinkt in ieder geval dat ze bij jou al wel lekker relaxed is.

Overigens zal ze misschien ook niet gechipt zijn. Zou je ook direct kunnen doen. Is niet zo duur als je het tegelijk laat doen (of spreek even een mooi prijsje af met de DA) en dan is ze in ieder geval gechipt mocht ze ooit "kwijt raken". Ik heb hier ook binnenkatten maar ze zijn wel gechipt want je weet het maar nooit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zou als ik jou was maar snel een afspraak maken voor steralisatie en niet met Melatonine klooien.

Helaas heeft ze eerste krolsheid (en meerdere) al gehad...desalniettemin hier een link met motivatie voor steralisatie https://www.dierendokters.com/kittens/sterilisatie
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Shauni93
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2018 06:22

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Shauni93 »

De castratie staat al ingepland bij de DA 14 februari en had afgesproken voor een 10tje extra haar gelijk ook te laten chippen.
Zal inderdaad wel een combi kunnen zijn. Hopelijk voelt ze zich snel ook relaxed in de nachten zodat buren, poes en ik in vrede met elkaar kunnen leven 😄
Shauni93
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2018 06:22

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Shauni93 »

In ieder geval bedankt voor jullie kijk op de dingen. Ik maak me misschien te snel zorgen dat het niet gaat verbeteren. Wat ik zo op internet vind reageert ook iedere kat weer anders op een verhuizing en kan ik er geen touw aan vast knopen hoe lang de gewenningsperiode meestal duurt. Even de castratie afwachten eerst, maar ik hoop stiekem dat ze nu al wat nachtjes eerder geen kattenserene meer is.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door KleinDraakje »

Is het niet mogelijk om de afspraak iets naar voren te halen?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door castratenkoor »

Dat was ook mijn gevoel, waarom nog dik twee weken wachten?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kat miauwt sinds verhuizing hard en veel

Bericht door Anne87 »

Wanneer krijgt de kat eten? Mijn katertje kwam van een huis met meerdere katten, naar mij in zijn eentje. Miauwde ook heel veel 's nachts.
Hij heeft bij ons onbeperkt brokken staan en kreeg op twee momenten van de dag natvoer. We zijn die hoeveelheid natvoer gaan verdelen over drie momenten, het laatste moment is als wij naar bed gaan. Sindsdien Is hij stil 's nachts.
Plaats reactie