huilende kater...ik weet het niet meer

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door Ilone »

...maar als het inderdaad om verveling gaat, zal Destress ook niet helpen, lijkt mij.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door Adriana »

proberen is altijd goed en met een paar tabletjes weet je of hij rustiger wordt.
post bezorgt toch ook in belgië?
destress helpt in onwaarschijnlijke gevallen, net als cholodin trouwens..
en weten niet of het verveling is, dan ook voedselverrijking proberen.
even op forum berichten over die onderwerpen zoeken, zoekfunctie zit rechtsboven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Woodstock
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2016 11:32

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door Woodstock »

Ik heb een tijdje geleden al geprobeerd om hier en daar wat voedsel te verstoppen maar het is voor hem niet makkelijk omdat hij geen steek ziet. Ook vrees ik dat hij hierdoor nog gefrustreerder zal gaan raken. Ook eet hij hoofdzakelijk natvoer, wat noodzakelijk is voor zijn darmen.
Dat maakt het er ook niet makkelijker op...

Adriana, pm ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door Dinky »

Wat betreft voedselverrijking met natvoer zou je kunnen denken aan een anti schrok bak: https://www.google.nl/search?q=voedselv ... +schrokbak

Door de pinnetjes en gleufjes is de kat dan langer bezig met zijn natvoer zonder dat het heel erg moeilijk wordt gemaakt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
larix
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2016 11:10

Kater vertoont vreemd gedrag en kruipt weg. Normaal erg lief

Bericht door larix »

Een bijzonder lieve kater kruipt nu in de uiterste hoekjes en bij benadering gaat hij blazen en grommen. Gaat wel op zijn bak en eet en drinkt goed. Is nu al 5 dagen zo. Dierenarts kom geen medische oorzaak vinden.Van dedierenarts NOVACAM voorgeschreven gekregen, maar helpt niet.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door nellebel »

novacam is een pijnstiller die erg slecht is voor de nieren. er zal toch wel iets zijn gebeurt waardoor hij ineesn zo is. waarom schrijft de DA novacam voor als hij lichamelijks niets kan vinden?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
larix
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2016 11:10

Re: Kater vertoont vreemd gedrag en kruipt weg. Normaal erg

Bericht door larix »

larix schreef:Een bijzonder lieve kater kruipt nu in de uiterste hoekjes en bij benadering gaat hij blazen en grommen. Gaat wel op zijn bak en eet en drinkt goed. Is nu al 5 dagen zo. Dierenarts kom geen medische oorzaak vinden.Van dedierenarts NOVACAM voorgeschreven gekregen, maar helpt niet.
Dankjewel Wendy voor het meedenken, vergat nog te vermelden dat Jip 11 1/2 jaar oud is. Als ik er even niet ben gaat hij gauw eten en drinken en verstopt zich daarna weer. Zal maar geen Novacam meer toedienen, maar maak mij wel zorgen over zijn gedrag. Hij is volkomen anders.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door Rik »

Misschien is hij ergens heel erg van geschrokken. Alleen lijkt mij 5 dagen dan wel erg lang om weer rustig te worden.

Inderdaad begrijp ik ook niet helemaal waarom er Novacam (van de metacam/meloxicam familie) voorgeschreven wordt als er niets lichamelijks gevonden kan worden. Dat lijkt mij meer van... "o, ik kan niets vinden... laten we maar wat proberen". En dan is Novacam bij een 11½ jarige kat niet echt handig (i.v.m. eventueel nog niet te meten nierproblemen). Als hij pijn vermoedt kun je beter aan andere pijnstillers denken. Je zegt overigens dat er niets gevonden is, medisch... Wat heeft de dierenarts allemaal bekeken/onderzocht? Is er een bloed- en urineonderzoek geweest? Lijkt mij wel nodig om al het medische uit te sluiten anders is het helemaal problematisch dat een DA Novacam voorschrijft.

Als uiteindelijk echt al het medische is uitgesloten kun je nog denken aan valeriaan, destress of Bach Bloesem o.i.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
larix
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2016 11:10

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door larix »

Dankjewel Rik. Denk ook dat er een volgend bezoek aan de dierenarts nodig is. Ik had zo gehoopt dat er nog iemand zou zijn die hetzelfde met zijn of haar beestje heeft meegemaakt, waardoor ik achter de oorzaak zou kunnen komen!?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door Sifra »

Blazen en grommen kan zowel pijn als angst zijn. Kan het zijn dat er zwaar vuurwerk wordt afgestoken bij jullie in de buurt?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door Cerna »

Wat ik uit je korte berichtjes begrijp is dat dit gedrag al speelde voordat hij Novacam kreeg (gedragsverandering kan namelijk een bijwerking zijn van Novacam) en dat het opeens ontstaan is. Is er vijf dagen geleden iets gebeurd in huis of buiten waar hij van geschrokken is?
En wat Sifra ook schrijft: het is heel goed mogelijk dat hij gestressed is vanwege het geknal. Ik plug om die reden begin december altijd op twee plaatsen in huis Feliway in het stopcontact en onze katten zijn op oudejaarsavond wel wat schrikkerig, maar daar blijft het bij.

Het heeft nu geen zin meer om nog Feliway te kopen, maar je zou in de dierenwinkel iets met valeriaan kunnen kopen en kijken of dat ervoor zorgt dat hij niet meer zo bang is.
Maar wanneer hij goed eet en drinkt en gewoon op de bak gaat, zou ik me niet al te ongerust maken en geloof ik dat zijn gedrag toch met externe factoren te maken heeft.
larix
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2016 11:10

Re: Gedragsverandering bij een zeer lieve Kater

Bericht door larix »

Omdat er geen medische oorzaak gevonden werd, heeft de DA Novacam voorgeschreven om rustiger en eventueel pijn te bestrijden. De dierenarts heeft naar de ogen, gebit, hart en longen geluisterd en gevoeld of de blaas leeg was (dacht dat het evt. met de blaas te maken had)? Er heeft nog geen bloed- of urineonderzoek plaatsgevonden. Jip vertoonde vorige week donderdag een geheel normaal gedrag, maar kwam vrijdagochtend niet meer naar beneden. Bij optillen wordt hij heel erg boos en gaat blazen, soms bij aaien, brommen en mauwen en dan mauwen als een krolse kater (is op 1-jarige leeftijd al geholpen). Kruipt nog steeds in uiterste hoekjes weg en ligt dan op het koude parket i.p.v. op een lekker zachte ondergrond. Zou het iets in zijn hoofd kunnen zijn zoals b.v. "dementie, tumor??"Moet er eigenlijk niet aan denken. De dierenarts zei vorige week zaterdag om ons niet ongerust te maken, daar er medisch niets aan de hand bleek te zijn??? Groetjes terug van JIP en poedeltje Lotje, bedankt voor het meedenken!!
larix
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2016 11:10

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door larix »

Sifra schreef:Blazen en grommen kan zowel pijn als angst zijn. Kan het zijn dat er zwaar vuurwerk wordt afgestoken bij jullie in de buurt?
Vuurwerk sluit ik eigenlijk uit. Er wordt hier niet zoveel vuurwerk afgestoken en hij kan en kon er wel goed mee omgaan. Ook heel erg bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door Anne »

Heeft de da aan een mogelijk schildklierprobleem gedacht? Katten met schildklier problemen kunnen helemaal hyper worden of juist niet, maar zoeken ook vaak koude plekken op
Heel veel beterschap en sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: huilende kater...ik weet het niet meer

Bericht door nellebel »

Zou bijna denken dat hij pijn heeft. Mogelijk gevallen ofzo? Zijn er specifieke plekken die je aanraakt als hij zo piept? Dementie zou ik niet meteen aan denken met je verhaal. Ook tumor niet echt. Verwacht niet dat de klachten dan plotseling komen maar geleidelijker.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie