Mijn laatste kat mauwt s'nachts meer en meer

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Mijn laatste kat mauwt s'nachts meer en meer

Bericht door Twijfelientje »

Hai.

In het kort. Ik had een poes. Pluisje van 1996 toen er op mijn pad in 2001, in 2 dagen 2 poesjes kwamen.
Lily en Loedertje. Lili (kitten) nam ik omdat ze mishandeld was maar de volgende dag kwam mijn zus met loedertje toen kitten aan.

Wat opviel was dat loedertje altijd bij pluis ging liggen, pluis nooit bij haar maar goed lily was dus meer alleen.

Anyway. Lily is 4 jaar geleden gestorven aan kanker.

Met pluis die verleden jaar 19 werd ging het niet goed en ik heb haar afgelopen mei moeten in laten slapen.

En nu is er alleen loedertje nog. Pluis en Lily hadden mij altijd nodig wilden aandacht maar loeder niet.

Ze durft niet meer naar buiten. Loedertje was juist een kat die met alle katten goed op kon schieten daar er sinds 1.5 jaar een rode kater is gekomen waar ale poezen bang van zijn maar diens baas vind het juist leuk en de rode kater is s nachts en overdag buiten in onze buurt.

Maar nu het probleem. Ik wil liever niet dat katten bij me slapen als ik eerlijk ben maar loedertje begon snachts wel eens te mauwen dus wat ik nu doe dan ga ik naar bed, dan lees ik een uurtje en loedertje komt dan op mijn buik liggen. Daarna krijgt ze brokjes op de gang en ga ik slapen.

Maar ze bleef miauwen snachts. Nou niet om mij want als ze haar eten had gekregen s'ochtends dan is ze gelijk weer naar boven dus dacht ik oke het is misschien om eten want ik slaap lang.
Loeder lag altijd boven op zolder samen met pluis. Niet naast elkaar want sinds pluis ziek werd deed loeder dat niet vaak meer maar wel bij haar in de buurt. e was er ook toen dat inslapen werd gedaan daar op zolder.

Dus volgende oplossing was een voerbakje dat vanzelf open gaat dus nu heeft ze rond uur of 5 wat brokjes.

Nou vannacht heeft ze me toch echt wakker gehouden en besef ik dat ik iets moet doen.

Ik vind het zielig voor haar. Dus een andere kat nemen? een kitten? maar stel het gaat niet?

Ja ik sta er wel voor open om een andere kat te nemen voor loeder maar je weet niet of het klikt. Loedertje vond Lily bv maar niets en helaas kan je het niet 2 weken proberen of zo.

En is het wel eenzaamheid. Ze komt wel bij me liggen soms maar nooit lang. Ik probeer haar aandacht te geven, met touwtje of ballon spelen.
Het lijkt alsof het meer mekkeren is geworden dan minder. Dat weet ik wel zeker eigenlijk. Ik vraag me af of ze gewoon weer een vriendje wil?
Loedertje is 15 jaar en ik heb medelijden met haar.

En stel ik besluit om een andere kat te nemen is het beste dan een kitten? Als ik het kon proberen dan denk ik dat ik de stap al had genomen maar die optie heb je niet.
Dorien66

Re: Mijn laatste kat mauwt s'nachts meer en meer

Bericht door Dorien66 »

Welkom hier op het forum.

Onze vorige kat, Roberto, ging op zijn oude dag (hij was toen dik 18) ook steeds meer en steeds harder miauwen. Bij hem was het een soort dementie, waardoor hij verdwaasd door het huis liep en steeds harder miauwde. En dat vooral 's nachts. Wij hebben hem toen de gelegenheid geboden buiten te blijven, en dat bleek de truc. Hij had onder onze carport een eigen stoeltje met een dikke oude deken en daar lag hij de laatste 6 maanden van zijn leven op te slapen. Af en toe kwam hij binnen, likte wat gel van zijn natvoer en dan ging hij weer terug naar zijn stoeltje.

Om jouw vraag te beantwoorden; ik zou geen maatje zoeken voor een 15-jarige... Ik vraag me ook af of dat het probleem is, ze is al 9 of 10 maanden alleen. Dat had dan toch al eerder gedoe moeten geven?
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Mijn laatste kat mauwt s'nachts meer en meer

Bericht door Kimm »

Ik heb er niet veel verstand van, maar weet dat je bij asiels wel een soort proef tijd hebt van 2 weken. Misschien niet bij elke maar dat kun je natuurlijk vragen. Ik denk ook niet een kitten.. Misschien ook een sociale kat die ook rond die leeftijd is en ook altijd een maatje heeft gehad?

Maar zoals ik al zei ik heb er niet heel veel verstand van maar anderen hier vast wel!
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Cerna

Re: Mijn laatste kat mauwt s'nachts meer en meer

Bericht door Cerna »

Je zou eens Cholodin kunnen proberen. Dat is voor oudere katten en werkt tegen ouderdomsverschijnselen waaronder 's nachts roepen.
Ik heb dit voor onze Cerná van 16,5 en het is een stuk rustiger in huis geworden :smile:

Een kat erbij lijkt me niet verstandig.

http://www.medpets.nl/cholodin/
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Re: Mijn laatste kat mauwt s'nachts meer en meer

Bericht door Twijfelientje »

Hai. Ja ik herken het nachtelijk geroep want ik zit er nu al best een tijd in. Pluisje die ik dus heb moeten inslapen die was dement en doof en die heeft dat ook gedaan. Nu slaap ik erg diep door medicijnen dus het enige wat ik wel weet is dat het erger i geworden. Ik heb wel altijd het gevoel gehad na dat pluisje moest laten gaan dat loedertje niet gelukkig meer was. Loedertje is altijd een katten kat geweest. Niet een mensen kat. Alhoewel ze graag bij mijn dochter zat en nu ook bij mij nu ik niet meer rook. ;)

het helpt al dat ik hier er over kan praten. Ik besef dat ik eigenlijk me continu zorgen heb gemaakt over de poes maar pas vandaag besefte dat het ook voor mij niet zo goed is continu wakker worden elke nacht al is het maar even iedere keer.

Pluisje was echt de boss de diva. :) Mis haar nog elke dag.

Dorien. Haha dat had ik bij pluis niet moeten doen . Die wilde vooral toen ze doof werd steeds minder de deur uit. Logisch. :)
En ja je hebt een punt.

Kimm. Kijk dat wist ik dus niet.Dank je.

Cerna. Ik vind dit wel een goede tip eigenlijk. Ik denk dat ik mijn dierenarts ga bellen. Misschien toch maar even loeder laten nachecken en advies vragen.
Bedankt.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn laatste kat mauwt s'nachts meer en meer

Bericht door Ennakee »

Ik weet niet of je Loedertje bij de dierenarts al heb laten onderzoeken.
Anders zou ik een senioren check voorstellen zodat je uit kan sluiten dat er lichamelijk problemen spelen

Edit: Ik zie net dat je dat van plan ben. :oops:
Plaats reactie