Ten einde raad vraag ik om advies..

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Bastiaan
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2015 16:06

Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Bastiaan »

Hallo allemaal!

Ik ben lid geworden van het forum omdat we totaal vastgelopen zijn met één van onze katten; Bess.
Bess is een poes van vier jaar. Naast Bess hebben we nog Nikita (4 jaar) en Luna (overleden op 10 april).
Bess en Luna waren elkaars gelijken. Bess is extreem druk en dominant in huis. Luna kon daar goed tegen op. Bess is gekomen als speelmaatje voor Nikita toen ze nog kittens waren, maar achteraf gezien werd Nikita gedomineerd door Bess en is ze vaak slachtoffer van pesterijtjes geweest.
Luna vond ik op straat en heb haar meegenomen omdat ze ziek en zwak oogde. Na onderzoek bij de dierenarts bleek ze ook nog eens hartfalen te hebben en toen besloot ik haar maar te houden. Ruim twee jaar heeft Luna Bess onder controle gehouden waardoor Nikita ook veel rust had.
Ik heb nooit de invloed van Luna op Bess begrepen tot Luna op 10 april plotseling overleed. Ergens verwacht, maar als het eenmaal zover is ben je toch niet voorbereid.

Nu is Bess helemaal de controle kwijt. Ze mauwt de hele dag en rent alsof haar staart in brand staat door het hele huis. Hierbij kan ze zichzelf verwonden. Laatst had ze haar nagel gescheurd omdat ze ergens achter was blijven hangen.
Ze is continue op jacht en zelfs in een afgesloten tuin heeft ze een vogel weten te vangen. Maar ze klom bijna verticaal tegen een muur op.
Nikita is nu continue slachtoffer en ik moet haar echt bij mij houden om haar rust te geven.
's Nachts mauwt ze aan een gesloten en het maakt niet uit of je haar bij je op de slaapkamer hebt.. dan mauwt ze nog steeds!
We hebben haar naar de dierenarts gebracht voor een totale controle en zelfs de dierenarts constateerde dat ze enorm gespannen was. Mogelijk zelfs depressief.
We hebben nu continue Feliway in een stopcontact zitten en voor een ruime week hebben we Zylkène gegeven. Maar daar reageerde ze enorm vreemd op. Van extreme drukte is ze naar extreme stress gegaan en liep ze angstig door de woonkamer heen. Dus daar zijn we maar mee gestopt.

Wat ik zo moeilijk vind is dat Bess bijna niet meer gelukkig oogt en zichzelf enorm in de weg zit. De enige keer op de dag dat zij slaapt, is wanneer ik haar in een holding vasthoud. Op een gegeven moment accepteert ze de aaitjes en ontspant ze. Vervolgens valt ze prompt in slaap! Echt, in luttele minuten is ze in diepe slaap. Maar verder slaapt ze ook niet.

Ik heb met de dierenarts overlegt om een nieuwe kitten aan te schaffen, maar Bess bij Nikita was een slecht plan. Misschien blijkt de nieuwe kitten net zo'n softie te zijn als Nikita en wordt die ook totaal mishandelt. Dat zou ik niet willen. Achteraf gezien heb ik nooit opgemerkt hoe sterk de invloed van Luna was. Zij hebben samen heel wat stuk gemaakt, maar nu zal ik mijn hele woonkamer leegtrekken als dat zou betekenen dat ik Luna terug kon krijgen en Bess weer gelukkig zou zien.. Maarja.. Onderhandelen met de dood werkt niet. Dat weet ik nu.

Wat moet ik nou.. Ik heb twee ongelukkige katten en zelf amper nog slaap. Wat kan ik nog doen om Bess te helpen?

Bedankt voor het lezen in iedere geval.
Bastiaan
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2015 16:06

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Bastiaan »

Oh nog een laatste.. Bess heeft het lichaam van Luna na het overlijden nog gezien. We mochten thuis afscheid nemen en zowel Nikita als Bess hebben nog het lichaampje gezien en geroken. Bess reageerde daar enorm slecht op.
Bess is altijd al een enorme mamma's kindje geweest. Het liefst zit ze de hele dag op je arm in de tuin. Je linkerarm nog wel, want op rechts reageert ze slecht.
Nikita is na het overlijden ook vocaler geworden. Ze piept meer dan ze mauwt, maar als het haar niet zint, laat ze ook van zich horen. Dat was voorheen ook minder.
Bess heeft verder geen problemen qua eten of kattenbak. We hebben vijf kattenbakken in gebruik omdat Nikita er drie voor zichzelf wilde. Bess had de andere twee en Luna had een stuk tuin gekregen. Zij leek te oud om nog kattenbak zindelijk te worden.
Bess heeft dag en nacht toegang tot een ruimte, afgesloten tuin. Een tuin met veel insecten, beplanting en vogels. Ze is dan ook graag buiten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
als ik het goed lees heb je een lichamelijk gezonde adhd-poes waarvan de andere poes veel last heeft nu nummer drie en kalmerende factor is overleden.
kattenbakken zat, afgezette tuin dag+nacht bereikbaar maar mevrouw stuitert vrijwel het hele etmaal door en langzamerhand lijden alle twee/viervoeters daaronder.

is niet onder de indruk van feliway noch zylkene en gelukkig heeft je dierenarts het nog niet over clomicalm gehad. voorlopig even niet doen, is ontwikkeld voor honden en katten kunnen daar akelige bijwerkingen van krijgen. dus help.....

ik ben bang dat je een aantal middelen moet gaan proberen want onze ervaring op het forum is dat niet iedere kat op ieder middel hetzelfde reageert.
je kunt denken aan telizen (soort zylkene) of destress (huisdierendokter) of kijk eens verder bij medpets naar de diverse middelen en toepassingen.
wat je ook zou kunnen proberen is calm diet (met tryptofaan) van Royal Canin want ergens in die stofwisseling zit iets en dat kan ook een gebrek aan een bepaald stofje zijn.

wat krijgen ze precies te eten en wat krijgen ze daarnaast nog..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Bastiaan
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2015 16:06

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Bastiaan »

Hoi! Bedankt voor je reactie. Ik ga zeker je genoemde producten onderzoeken. Zijn het ook voedingssupplementen?

De dierenarts had het zeker over een anti-depressivum als Zyklène niet zou werken. Maar ik wil eerst alle opties uitpluizen voordat ik Bess zoiets heftigs zou geven. Eigenlijk sta ik er helemaal niet achter...

Ze krijgen momenteel alle twee Royal Canin Sensibel en daarnaast krijgen ze kippenvlees en runderhart (rauw). Ander snoepgoed krijgen ze niet in verband met het overgewicht van Nikita (6 kilo). Bess is precies goed (3,5 kilo). Bess geeft snel over omdat ze niet lang genoeg stil zit voor haar maagje. Ze pakt met een pootje een brokje.. doet dat drie keer en sprint vervolgens door de woonkamer, stopt, geeft de drie brokjes weer terug over en rent weer verder. Sensibel is vrij licht en het enige brokje wat ze vaker binnen houdt, dan uitspuugt. Ik heb voor Sensibel 4 andere versies van Royal Canin gehad.

Een kitten erbij is niet een oplossing? Ikzelf zie het niet zo zitten, maar als een goede oplossing is zou ik er zeker voor gaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Adriana »

als je aan uitbreiding denkt, dan in ieder geval twee kittens en ik denk katertjes.
of op proef met terugbreng-afspraken met het asiel een stevige, laconieke stoere kater die nergens snel van onder de indruk is. en dat is een kwestie van uitproberen, vandaar de terugbreng-afspraak.

misschien het runderhart even van het menu afhalen en kijken hoe het alleen met rauwe kip gaat.
clomicalm lijkt me het allerlaatste redmiddel en in kabouterdosering..
ik zou je een paar destress tabletten kunnen opsturen om te zien of dat effect heeft. adres even per pb.
en kijk voor destress bij www.huisdierendokter.nl en op het forum even naar onze ervaringen en verdere info.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Rik »

Één of meerdere kittens erbij zou de situatie misschien kunnen sussen maar het blijft natuurlijk een middel van bestrijden van een symptoom. En dat symptoom lijkt mij dus een overdrukke Bess. Ik heb er niet zoveel verstand van maar zou het een soort voedsel allergie kunnen zijn (of overgevoeligheid). Zeker het overgeven na eten kan niet normaal zijn. Het lijkt mij dus wel verstandig (proberen) te achterhalen of ze iets mankeert (met overgevoeligheid o.i.d.). Heb je ook al allemaal andere merken geprobeerd? Of tijdelijk alleen natvoer?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bastiaan
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2015 16:06

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Bastiaan »

We hebben dat al laten onderzoeken. Fysiek is er niets mis met haar en de brokjes hebben vaak haar maag niet eens bereikt. Ze komen er gewoon in hun geheel er weer uit. Er is gedacht aan reflux en een mogelijke zakje aan de slokdarm. Allemaal onderzocht en ze krijgt iedere keer weer een gezondheidsverklaring mee.

Haar sprinten is ook echt bizar snel en duurt lang voordat ze tot rust komt. Vandaar dat ik eerder omschreef dat ik haar soms echt in holding heb om tot rust te komen. Ze stribbelt tegen voor enkele secondes maar zodra ze de rust aanneemt, pakt ze hem ook goed. Dan geeft ze ook niet over. Tegenwoordig staat haar voer zo dat ze er iets meer moeite voor moet doen. Dat werkt ook. Want iedere seconde dat ze stil zit, is goed meegepakt. Haar waterfontein staat er naast want voor water drinken neemt ze wel de tijd.

Tegenwoordig staat er door de hele woonkamer glazen met water op de grond. Dat maakt haar ook iets rustiger omdat ze de glazen omgooit of kroelt of uitdrinkt.

Ze blijft goed op gewicht, al 3 jaar schommelt ze altijd tussen 3,4 en 3,7.

We hebben van Royal Canin vier varianten geprobeerd en van Science Plan toen ze jong was. Whiskas ging altijd onmiddellijk mis (een grote gele brok leek het meeste problemen te geven) en Gourmet kreeg ze als snack toen ze jong was. Ze kon alles wel verdragen maar sensibel is de enige voeding die echt goede resultaten geeft. Ook moet ik erbij vermelden dat Nikita ook soms problemen gaf met bepaalde voertypes waardoor we moesten wisselen. Het was even een zoektocht voordat we hier bij kwamen. Laatste keer gingen we voor Royal Canin Sterilised maar toen begon Nikita verschrikkelijk te stinken :'(
Natvoer heb ik niet geprobeerd door de waterwaardes van natvoer en mijn angst dat ze mogelijk dan te weinig binnen krijgt. Ze eet evenveel maar krijgt minder binnen. Zo redeneer ik het een beetje bij elkaar.

Als kitten was ze al vreemd. Ik nam haar mee van haar vorige eigenaars (allergieën), zette haar bij mij thuis op de grond en binnen enkele secondes had ze het hele (toenmalige) appartement onderzocht. Nikita lag nog bevroren op de grond van shock en Bess was al vrolijk in de kattenbak aan het spelen met een balletje. Die had Nikita tussendoor nog een lief neusje gegeven en liep vrolijk door. Geen probleem! Ik kan me herinneren dat ik dat zo bizar vond. Ze was 4 maanden oud ongeveer en had zoveel lef.

Nog een laatste apart dingetje.. Bess is heel klein. Nikita is een grote poes (in de breedte), maar niet hoger dan gemiddeld. Bess is echt klein en heeft een rode vacht. Ze lijkt ergens een groeistop te hebben gehad. Ze oogt best sterk nog als een kitten terwijl ze vier is.

Onderstaand een fotootje van onze sprinter.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Sifra »

Aaaah, het drukke zusje van Sifra, ook een tortie-tabby.

Kun je concreet vertellen hoe ze Nikita lastig valt?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Bastiaan
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2015 16:06

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Bastiaan »

Ze behandelt Nikita als prooi. Nikita kan amper door de woonkamer lopen of ze wordt bespied en beslopen. Vervolgens trekt Bess een sprint en valt ze vaak het achterlijf van Nikita aan. Om vervolgens om de nek van Nikita te hangen en Nikita naar de grond proberen te trekken. Als dat lukt zet ze de achterpoten in om te krabben terwijl ze bijt. Nikita wurmt zich los en rent blazend weg, waarop Bess weer gaat jagen.
Bess viel Luna ook zo aan maar Luna draaide zich onmiddellijk om, maakte zich groot en zo stonden ze even tegenover elkaar. Hoge ruggen, dikke staarten, grote ogen. Vervolgens ontaarde dat in spel en renden ze samen door de woonkamer heen. Over meubels, onder vloerkleden en zelfs tegen de muur op omhoog. Dat stopte dan net zo snel als het begon. Maar Nikita speelt niet terug. Die vlucht al blazend.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Rik »

En wat ziet ze er dan onschuldig uit op die foto :)
Ze ziet Nikita overigens niet als prooi hoor. Het is gewoon allemaal spelen. Alleen is Nikita daar wat minder van gediend en dat is jammer. Je hebt dus een hele actieve speelse poes die haar energie niet bij een maatje kwijt kan en Nikita is dus duidelijk geen partij. Al met al lopen de frustraties dan hoog op (stress aan alle kanten) en dat leidt weer tot andere symptomen (miauwen). Je zou in dat geval dus een hele goede match moeten zien te vinden voor Bess maar dat zal niet makkelijk zijn. Een niet al te moeilijke kater die ook lekker speelt. Zoals al gezegd is, in ieder geval altijd zorgen voor terugbreng garantie want anders zit je straks met drie incompatabele katten.

Maar voordat het zo ver is... Zoals Adraina al zei... zou je destress van de huisdierendokter kunnen proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Adriana »

Bastiaan schreef:Natvoer heb ik niet geprobeerd door de waterwaardes van natvoer en mijn angst dat ze mogelijk dan te weinig binnen krijgt. Ze eet evenveel maar krijgt minder binnen. Zo redeneer ik het een beetje bij elkaar.
katten zijn gebouwd op natvoer, ik bedoel muis.
droge brokken als voer is eigenlijk onnatuurlijk, daar waar katten niet gewend zijn om gelijk te drinken als ze aan de brokken gaan/zijn geweest.

het zou best nog wel eens kunnen zijn dat een (te) grote hoeveelheid droge brokken zoveel vocht aan het systeem onttrekt, dat het linea recta via overgeven weer terugkomt.
Enzo heeft daar ook last van en omdat ik weet dat hij slecht tot nauwelijks drinkt, krijgt hij een aantal waterspuitjes per etmaal, maar dat is erg bewerkelijk.
tegenwoordig eet hij wat natvoer als hij zijn favo brokjes heeft verorberd.
voor ondervoeden zou ik niet zo bang zijn en natvoer is een probaat middel bij dreigend overwicht.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Sifra »

Wat een dondersteen, die Bess. Je zei dat ze als een kitten oogt. Zo gedraagt ze zich ook. Het lijkt wel kittenagressie, zoals ze Nikita lastigvalt. Conclusie: je hebt een kat met een Peter Pan-complex. ;-)
Het zou mooi zijn als je een speelmaatje voor haar kunt vinden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Dorien66

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Dorien66 »

Weet iemand hier hoe dit is afgelopen? Ik heb zo te doen met Bess, Nikita en eigenaar...
Cerna

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Cerna »

Dorien66 schreef:Weet iemand hier hoe dit is afgelopen? Ik heb zo te doen met Bess, Nikita en eigenaar...
Nee, waarschijnlijk niet (tenzij iemand is blijven PB-en).
Zo gaat dat op het forum: iemand komt, zet een heel verhaal in elkaar, wij reageren en soms wordt er nog een paar keer een update gegeven, soms nemen mensen zelfs de moeite niet om na hun eerste bericht nog een keer terug te komen, en meestal is men alweer snel vertrokken.
Alleen een klein groepje - dat inmiddels ook erg close geworden is, maar nieuwkomers zijn altijd welkom :smile: - blijft trouw op dekattensite.

In het begin maakte ik me ook vreselijk ongerust, maar dat heb ik afgeleerd. De mensen kiezen ervoor om niet meer terug te komen en dus laat je het los (maar dat is nog steeds bij sommige topics erg moeilijk).
Dorien66

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Dorien66 »

Dat het zo werkt op een forum weet ik wel hoor. Ook ik heb al jaaaaaaaren geleden afgeleerd me druk te maken om 'eenmalige vragers'. Alleen deze trof mij toevallig en inderdaad, misschien is er iemand die via pb toch vinger aan de pols heeft gehouden.
Plaats reactie