Ten einde raad vraag ik om advies..

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Dinky »

Wat betreft voedselverrijking: wasbollen (die dingen die je in de wasmachine kan stoppen) en wc-rolletjes/keukenrollen zijn ook heel geschikt om mee te knutselen ;-)
Hier staan wel enkele voorbeelden tussen klik
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Ennakee »

Dat Polleke compacter eruitziet als jouw Bess, kan wel kloppen ze heeft niet meer zo'n slank lijntje en is intussen ook een seniore dametje van bijna 10 jaar. :grin:

M.b.t de hond zou ik alleen ingrijpen wanneer hij lang voor de schuilplek van Bess blijft zitten, met als resultaat een verder gestresste Bess, die de aanval op hem opent.

Dus zodra de hond Bess haar plaats heeft gewezen en Nikita is ontzet. De hond rustig wegleiden van Bess. Zodat zij ook op adem kan komen.

Hieronder nog een link naar een artikel over voedselverrijking en zelf knutsel opties..


http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... errijking/
Vinniw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2016 12:56

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Vinniw »

Nou.. toch weer een paar mindere dagen met een gevecht tussen Bess en de hond als dieptepunt. De hond heeft het afgelegd. Die loopt nu met een grote boog om Bess heen. Ik heb Bess afgelopen dinsdag de relax druppels gegeven. In eerste instantie leken mijn interventies te werken maar, zoals ik hier ben gewaarschuwd, keerde het uiteindelijk tegen mij. Zo komt Bess nu ook iedere nacht, meerdere keren met speelgoed aanlopen. Het maakt niet uit wat, ze gooit het op onze hoofden en gaat vervolgens rondjes draaien. Ze vraagt om nog een speelmoment. Haar dolle vijf minuten vinden nu 6 of 7 keer op een dag plaats. Je moet dan niet in haar pad staan want ze rent tegen je op omdat ze niet meer oplet.
En ik ben er achtergekomen dat ze de tuin aan het omploegen is geweest. Omdat ik een volle tuin heb, zag ik het in eerste instantie niet, maar ze is haar behoeftes in de tuin gaan doen. Het viel me al een paar weken geleden op dat één kattenbak schoon bleef. Nja, resultaat daarvan heb ik ook teruggevonden. Flink balen want twee grote planten zijn daar waarschijnlijk door kapot gegaan maar om nu Bess de tuin te verbieden durf ik niet.

Over niet durven gesproken.. een derde kat erbij vind ik stiekem toch wel heel eng. Wat nou als het niet lukt.. wat nou als het juist helemaal misgaat tussen iedereen. Ik moet zeggen dat afscheid nemen van een kat, hoe kort hij hier is geweest, heel moeilijk gaat zijn voor mij en ik op dit moment niet weet of ik dat psychisch aan kan.. vooral zo'n hummeltje terug naar het asiel brengen zou ik niet kunnen.

De relax druppels maken Bess wat slaperig en super aanhankelijk. Nu is extra slaap voor Bess wel goed. Want eigenlijk slaapt zij amper maar het aanhankelijke geeft weer wat conflicten met de anderen. Waar we eerst een soort op elkaar afgestemde knuffel routine hadden, neemt Bess nu de volledige rooster over door continu op schoot te willen slapen. Maarja.. het is even zo. We kijken dit voor 3 weken aan. Nikita en Bram (de hond) worden nu wel iets meer met rust gelaten, lijkt het..

Iemand nieuwe gedachtes hierover?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Ennakee »

In de folder van Beaphar staat vermeld dat met sommige gedragsproblemen extra training is vereist. Om de gewenste resultaten te bereiken.

Met alleen de druppeltjes zal bij Bess, niet het resultaat komen zoals je het zou willen.
Je zult haar daarbij ook begrenzing moeten geven in haar gedrag, en niet meegaan in hoe zij het graag wil.

Nu bepaald zij wat je wel of niet doet, en dat is niet de bedoeling lijkt mij.

Jammer dat de hond nu ook slachtoffer is geworden!
Plaats reactie