Ten einde raad vraag ik om advies..

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Vinniw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2016 12:56

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Vinniw »

Ik schrijf dit terwijl ik hoop in spanning ben, dus misschien komt het nu allemaal ernstiger over dan de realiteit maar ik kan even niet anders.
Ik ben in het verleden lid geweest in verband met vragen over mijn andere kat. Mede door jullie hulp en ondersteuning is het allemaal goed gekomen. Helaas is de kat in kwestie in april 2015 overleden aan de gevolgen van hartfalen.

Ik zit nu met mijn andere kat, vrouwtje, gesteriliseerd en ongeveer 5 jaar oud.
Haar agressieve gedrag loopt nu zo uit de klauwen dat ik niet meer weet hoe daarmee om te gaan. Ik merk dat mijn frustratie daarover zo hoog is dat ik op punt sta te ontploffen tegen haar.
Ze valt met groot regelmaat mijn andere kat aan (vrouwtje, gesterriliseerd en ook 5 jaar oud). Ze valt mijn hond aan en claimt zodanig veel aandacht dat ik letterlijk niet meer rustig door mijn huis kan lopen. Ik wil haar eigenlijk uit pure frustratie afstoten maar ze is aan de andere kant zo'n gevoelige kat dat dat haar zou kapot maken. Ze slaapt iedere ochtend tegen mij op of op mijn kussen naast mij. Ze loopt mee naar de badkamer. Wacht daar tot ik klaar ben. Is erbij wanneer ik op de wc ben, ontbijt en noem maar op. Ondertussen vliegt ze alles aan, sloopt ze mijn spulletjes en wanneer het haar niet bevalt hoe ik naar haar kijk, valt ze mij ook aan. Dat alles kan ik prima hebben. Maar het feit dat ze mijn andere kat en hond aanvalt, zorgt ervoor dat bij mij de stoppen doorslaan. Ik doe haar niks, mopper alleen op haar en loop van haar weg. Maar ik kan het niet meer.
Ze is zo vijandig. Vooral sinds de dood van mijn derde kat is het echt uit de hand aan het lopen.
Ik heb een regel dat ik iedere avond of ochtend heeeeel uitgebreid met haar speel. Tot ze bijna omvalt van vermoeidheid. Wanneer ik in de keuken ben, heb ik haar continu in mijn armen en ben ik haar als een kindje aan het wiegen. Ze is dan ook helemaal ontspannen en schattig. In de tuin speel ik met haar. Ze heeft een volledige tuin tot haar beschikking. Goed eten, afwisselend met een traktatie. Ze is gezond. Ik kan niet meer geven dan ik doe en toch, als ik haar niet goed genoeg kriebel.of tijdens het kriebelen de andere kant op kijk, valt ze mijn hand en arm tot bloedens toe aan. En zodra de andere dieren in haar buurt komen, valt ze die aan. Nu heb ik een grote hond, dus die ontkomt vaak wel. Maar de andere kat is echt zielig. Die kan amper iets.

Ik heb als stelregel dat geen dier door mij uit huis geplaatst zou worden. Maar ik overweeg nu om mijn rustige kat uit huis te plaatsen om haar rust te geven. Dat zou mijn hart breken maar ik weet het niet meer. Ik ben op en moe en zo hoog in mijn frustratie.

Help? Wat mis ik? Wat kan ik nog doen.
Hulpmiddelen hebben niet geholpen.
Vinniw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2016 12:56

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Vinniw »

Ik ben de topic starter van het onderwerp.
Mijn excuses dat ik zomaar verdwenen ben. Er is hier in prive veel gebeurd waardoor ik keuzes heb gemaakt in prioriteiten. Mijn man Bastiaan was thuis komen te zitten na een fixe burn out. Mede door het overlijden van Luna in april 2015 en een zware, niet passende baan. We hebben in standje overleving gestaan en zijn er nu aardig boven op.
Ik heb alles teruggelezen en de liefde voor Bess waar ik alle berichten mee geschreven heb, voelt nu anders. De frustratie en boosheid voeren nu sterk de boventoon.
Ze ligt nu rustig op de armleuning te spinnen en ik kriebel haar zoals zij het prettig vindt, maar ik gun haar echt ontspannendheid. Ook nu is ze hyper alert.

Als nu mijn andere kat door het luikje het huis binnen loopt, weet ik zeker dat ze de armleuning afvliegt, haar aanvalt en vastpint. Ik grijp in want Nikita verliest altijd en beide katten zitten boven. Ik hoor ze vervolgens boven verder vechten. Nikita mauwt en blaast tegenwoordig ook hard dus ik moet wel ingrijpen. Uiteindelijk zijn we een kwartier verder. Met Nikita onder het bed, Bess naast me op de bank omdat bij me houden het beste lijkt te zijn en mijn man in de keuken voor pleisters voor mij.

Zucht.
Laatst gewijzigd door Vinniw op 17 apr 2016 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door jennli »

Fijn dat jullie er boven op komen.

Is de poes onderzocht bij de dierenarts? Bij pijn of ziekte kunnen ze ook agressief reageren.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door jennli »

Je stelt je vraag nu op twee plaatsen. Zag dat ze al medicatie gehad heeft.


Ik denk er even over na. Nu mijn handen vol aan een baby. Kom er op terug!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Vinniw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2016 12:56

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Vinniw »

Yup, Bastiaan was mijn eerste account. Maar die krijg ik niet actief. Sorry dat ze door elkaar lopen maar ik zocht even een goede uitweg om mijn eigen boosheid te kunnen blussen. Ik sta zo hoog in spanning dat ik een ad hoc een oplossing zocht. Dus een nieuwe account maken met de naam van mijn katje uit mijn jeugd leek mij even een goede oplossing.

Ik ben nou wat meer tot rust gekomen. Het loopt al zo lang niet goed en op dagelijkse basis ondervinden wij zoveel incidenten met Bess, dat ik merk dat mijn emmertje ook sneller vol is t.o.v. haar. Het is niet meer.. 'ach, germe, arm meiske..' Het is nu: 'Alweer dat rotbeest!' Materialen slopen kan ik overheen stappen. Ze heeft vanochtend mijn hele moestuintje kapkt gekauwd. Dat is balen. Ik mopper intern en ga weer verder. Maar vervolgens vliegt ze mijn hond aan. Beestje is groot dus die werpt speelgoed terug en dat loopt wel los. Maar later heb ik een lras achter zijn oor ontdekt. Verdomme. Die verrekte nagels ffkes kortwieken. In de keuken heb ik haar gewiegd.. op mijn linkerarm en ze is weer rustig.. Bam, agressie naar Nikita. Ik grijp in en raak zo opgefokt want de irritatie van eerder zit nog ergens. Ik jaag Bess naar boven, want als ik haar in mijn handen krijg..
Dus vandaar dat ik hier weer terecht ben gekomen. Ik word bang van mezelf.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Dinky »

Zou het een optie kunnen zijn een katten gedragstherapeut in te schakelen die de situatie thuis kan beoordelen? Zo op afstand blijft het toch altijd lastig
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Vinniw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2016 12:56

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Vinniw »

Bedankt voor je reactie! Ik zit rond te kijken, maar dat zou dan een tweede gedragsdeskundige zijn. De eerste zag weinig van het gedrag wat ik omschrijf. Bess'je kwam haar vrolijk begroeten en was zelfs terughoudend om met haar te spelen. Het was Nikita die echt op haar schoot ging liggen en de aandacht opeiste. Ik kreeg mee dat Bess enorm aan mij gehecht is en daar voor vecht. Mijn aandacht is alles.
Het is geen oplossing. Alleen ben ik daardoor gaan twijfelen over welke kat dan, in het laatste geval, het beste uit huis geplaatst kon worden. Dat zou dan Nikita zijn. Juist omdat Bess enorm gevoelig wn gehecht aan mij is. Soms verdenk ik Bess van heel veel angsten. Oa. verlatinsangst. Maar dat is allemaal speculatie.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Dinky »

Is het anders een idee om het te filmen? Wanneer ze zich compleet anders gedragen wanneer zo iemand in huis rondloopt schiet je er inderdaad weinig mee op.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door jennli »

Zoals je het omschrijft lijkt Bess ook heel onzeker. Je gedrag naar haar toe is wisselend. Wiegen en boos. Mogelijk dat Bess het niet aan de situaties kan koppelen. Je geeft mij het idee dat de klik tussen jou en Bess steeds minder wordt. Hoewel ik het advies niet snel geef, zou ik haar juist herplaatsen bij iemand waar ze zichzelf mag zijn. Eventueel zonder andere huisdieren. Waar het niet erg is dat ze aan de moestuin komt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Ennakee »

Ik sluit mij aan bij Jenli.

Het gedrag van Bess lijkt op het gedrag dat Polleke in het verleden vertoonde.Ik heb Polleke als zwervertje van ongeveer 6 maanden in huis genomen. Dit is nu bijna 9 jaar geleden. Ik weet niet haar achtergrond en dat vind ik ontzettend jammer. Omdat ik ook het gevoel heb dat ze een trauma heeft. Net als jouw Bess is ze ontzettend klein. Op het moment dat ik haar vond, dacht ik in 1e instantie dat ze een ratje was zo klein en iel was ze. Want ze zocht eten bij ons in de vuilcontainers. Ook Polleke was hyper en altijd bozig. Ook Polleke vond de aanval de beste verdediging. Naarmate zij ouder werd ging het extreme eraf. Maar ondanks dat ze geheel geaccepteerd werd door mijn aanwezige katten, bleef ze uitdagen en rotzooi trappen en boos zijn.

Maar nu ze alleen is, sinds de andere drie katten overleden zijn waarmee ze is opgegroeid, is ze veel ontspannende en rustiger. Ook het braken is bijna over. Dus zoals het nu is, zal Polleke waarschijnlijk enigpoes blijven, omdat ze in deze situatie zich toch gelukkiger lijkt te voelen.

Persoonlijk vind ik het jammer omdat ik graag dieren om mij heen heb. Maar haar welzijn heeft nu voorrang.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Sifra »

Ik vind het knap dat je dit al zo lang volhoudt, want dit moet wel energie vreten. Persoonlijk zou ik het niet accepteren dat mijn kat mij zou aanvallen. Verweer je desnoods met een vliegenmepper, maar laat je niet bijten of krabben. Heb je er wel eens aan gedacht een beetje meer voor Luna te spelen en tegenwicht te geven in plaats van te sussen en te troosten?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Vinniw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2016 12:56

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Vinniw »

Heey, bedankt voor jullie reactie.
Ik zou niet gauw ervoor kiezen om Bess uit huis te plaatsen. Ondanks haar strubbels.
Ik zou dan voor Nikita gaan.
Het is lastig voor mij om te lezen dat Bess niet zichzelf kan zijn en mijn voorbeeld van het moestuintje is toevallig vanochtend gebeurd. Ik mopper op haar. Maar vooral intern. Je zult mij niet horen vloeken of uit mijn plaat horen gaan. Ik roep wel wanneer ze Nikita aanvalt. Maar dat gaat zo hard, dat ik ad hoc moet ingrijpen.
Ik vind het jammer om te lezen dat ik als materialistisch word weggezet.

Ik herken Bess juist in het verhaal van Ennakee. Ik denk dat Bess het heel goed zou doen zonder Nikita en Nikita zonder haar. Want Bess wil 100% mijn aandacht en vecht daarvoor. Maar ze lijkt daarin onverzadigbaar. Dus na het wiegen (niets meer dan dat ze zich nesteld in mijn linkerarm en ik op en neer loop en met mijn rechterhand iets anders doe) valt ze alsnog iemand aan. Maar het is nu ook zo dat als ik de andere kant op kijk tijdens het kriebelen, ze mij ook aanvalt. Ik reageer daar niet op, want mijn hand wegtrekken in een aanval levert de heftigste verwondingen op. Ik blijf stokstijf stil staan tot ze ophoudt.
Ik sla haar niet, roep alleen wanneer het niet anders kan en afstoten is mijn laatste optie. Ik stuur haar dan vaak de trap op omhoog.

Luna sloeg vroeger erop los maar dat deed Bess ook bij haar. Hele plukken haar vlogen in het rond. Dan stonden tegenover elkaar. Oren plat, hoge rug en flinke kammen aan haar stonden overeind. Ik kan dat niet nabootsen. Het enige wat ik kan doen is het spelen feller maken. Maar ook dat heb ik ingezet. Mijn man en ik delen een groot bed (200/220). Daarop hebben we een lading kussens en Bess speelt altijd op en om het bed. Met een verendos aan een touwtje. Dan kan ze vrij springen en vallen. Dat doet ze ook graag. Dat ze zichzelf omhoog klauterd in mijn gordijn, negeer ik maar. Ik mat haar af en vroeger als kitten hijgde ze zelfs maar dat doet ze niet meer. Dat doe ik zeker een half uur per dag. Dat moet. Ik kan, wanneer het uitkomt, tweemaal.per dag flink laten rennen.
Mijn tuin ziet eruit als een stadspark. Heel knus met hoge planten waar ze inklimt. Ik trek veel vogels aan door voer te hangen. Maar wel heel hoog want na twee dode muizen en een merel ben ik het alweer zat dood spul tegen te komen.

Filmen is een goed plan. Ik zal eens kijken of ik filmpjes kan maken en een link hier plaats. We gaan binnenkort een camera plaatsen om de hond op afstand te monitoren (hij komt nog weleens in ademnood, vandaar.). Dat biedt mogelijkheden.

En een klik is er wel. Ik geef heel veel om het beestje. Maar na een jaar van buigen en aanpassen weet ik het niet meer. Al mijn opties zijn uitgeput.
Ik heb Luna terug nodig. Maar ondanks al mijn onderhandelingen met de goden, is ze dood en ik ga met Bess en Nikita verder.

Ik ben zonet thuisgekomen van werk en was helemaal vertedert dat ze alles op alles zette om mij te begroeten. Mijn hond liep in de weg. Dus ik ben met speeltje naar boven gegaan. Heb haar eerst geknuffeld. Daarna met haar gespeeld en toen zij er genoeg van had, is ze gaan eten. Ik ben vervolgens met Nikita gaan spelen en nu zit ik met warm eten voor mijn neus. Dit heb ik voor het eerst gedaan. Opvallend wel is dat ze nu NIET naast mij zit! Op de leuning is altijd een heikelpunt want de hond wordt dan automatisch mikpunt en ik moet opletten want een verkeerde beweging kan mij weer kosten. Dus spelen na werk, geeft nu een positieve resultaat. Hopen dat het morgen ook zo is.

Ik heb eerder vandaag een gedragsdeskundige gecontacteerd. Ik ben heel erg benieuwd over wat zij kan doen voor ons allemaal. Maar ik hoor graag nog tips..
Groetjes.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Ennakee »

Voor mijn gevoel is Bess een poes die waarschijnlijk te vroeg bij haar moeder is weggehaald, en die niet goed geleerd heeft om de katten etiquette onder de knie te krijgen. Zoals je het benoemd dat ze je aanvalt op het moment dat je van haar wegkijkt. Dat herken ik ook een beetje van Polleke. Hoewel die meer liefdesbeetjes geeft, en mijn hand helemaal vastklampt op het moment dat ik stop met aaien.

Bartje een eerdere poes uit mijn leven, was een jong van een wilde kat. Die we met de hand hebben grootgebracht, nadat haar moeder doodgebeten was door een hond.

Ook zij was erg agressief naar vreemde mensen en vreemde katten op het erf.

Wanneer het erg uit de hand liep, gaf ik haar 1 felle tik op de neus. Net als katten onderling doen. En dat was vaak voldoende om haar te laten stoppen. Daarnaast een stevig " foei Bartje, dat mag je niet doen".

Vervolgens kreeg ze een time-out. Zodat ze tot rust kon komen, zonder te veel prikkels.

Naarmate ze ouder werd raakte ze gelukkig de wilde haren kwijt, en werd een stuk rustiger.

We hebben met Bartje haar hele leven lang buiten gewandeld. Met name in de schemering en wanneer het donker was. Dat vond ze geweldig. We liepen vaak een compleet blok rond. Hiermee kon ze haar energie kwijt en daarnaast werd ze moe van alle indrukken die ze tijdens de wandeling op deed.

Is het een optie om met Bess te gaan wandelen?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Sifra »

Vinniw schreef: Ik vind het jammer om te lezen dat ik als materialistisch word weggezet.
Bedoel je de opmerking over je moestuintje van Jennli? Ik weet zeker dat ze het zo niet bedoeld heeft. Voel je a.u.b. niet aangevallen. We proberen met je mee te denken, maar woorden komen schriftelijk wel eens anders over dan in een gewoon gesprek.

Ik probeer ook mee te denken en speel nu even advocaat van de duivel: Weet je zeker dat herplaatsen van Nikita een oplossing is? Wordt de hond dan niet nog meer de pispaal? Hoeveel energie moet jij erin steken om de lieve vrede te bewaren? Is dat vol te houden?
Ik vind je wel een engel van geduld, hoor. Ondanks alles blijf je voor Bess opkomen (die ik van prinsessengedrag verdenk ;-) ).

Goed dat je een gedragstherapeut in de arm hebt genomen en plannen hebt om Bess te filmen. Een buitenstaander kan net weer dingen zien, die je zelf gemist hebt.

Ik las dat je veel actieve dingen met haar doet, zodat ze haar energie kwijt kan. Ik heb wel eens gehoord van mensen, die hun drukke hond mee lieten lopen naast de fiets om hem zijn energie kwijt te laten raken. Volgens een therapeut bereikten ze alleen maar dat hun hond een ijzeren conditie kreeg en nog actiever werd. Zij kregen de raad om hun hond denkspelletjes aan te bieden, waardoor hun hond geestelijk uitgedaagd werd en daarna rust opzocht.
Nu is Bess geen hond, maar het kan zeker geen kwaad om haar naast je spelletjes op het bed en in de tuin eens een spel aan te bieden, waarbij ze moeite moet doen om haar brokjes te bemachtigen. Als je op het forum zoekt op 'voedselverrijking' kom je vast wel ideeën tegen. Ook goed voor Nikita.

Ik heb verder nog gedacht aan een dierentolk. Er is veel kaf onder het koren, maar er zijn wel een paar forumleden die goede ervaringen met bepaalde mensen hebben.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Vinniw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2016 12:56

Re: Ten einde raad vraag ik om advies..

Bericht door Vinniw »

Heey weer..
Ik heb met aandacht beide jullie adviezen gelezen.
Ik vind het moeilijk om een dier zoals Bess op de neus te tikken. Door Luna heb ik gezien wat wantrouwen doet met een kat. Ik kon, toen Luna nog leefde, niet met iets in mijn handen door de woonkamer lopen of zij schoot al door het huis alsof ik haar wilde gaan slaan. Wanneer ik dan kijk naar de ontspannenheid van Nikita en Bess ben ik toch blij dat zij totaal geen wantrouwen naar mij voelen. Misschien trek ik het uit contex maar Bess is al zo hyper alert dat ik haar daar verder niet op alert wil maken. Ik denk veel (heb dat ook allemaal opgeschreven) maar handel er niet naar..
Stukje time out is de trap en naar boven. Ik zet haar op de tredes en zij hupt dan door. Nikita of de hond lopen dan beneden rond.
Het stukje buiten lopen hebben we ook geprobeerd. Het lijkt bijna alsof ik steeds geen adviezen wil aannemen maar afgelopen vijf jaar hebben we veeeeel geprobeerd. Maar buiten gaan en zelfs opbouwend was echt verschrikkelijk voor Bess. Hijgend en mauwend zat ze een halve meter van de voordeur.
We hebben zelfs beide katten (nog voordat Luna bij ons kwam wonen) opgepakt en zijn naar de Loonense en Drunense duinen gegaan. Nikita had de tijd van haar leven; spelen, jagen en rollen in het zand. Bess heeft in het reismandje gezeten en niets meer dan gemauwd en gehuild. Ze was doodsbang.

Over herplaatsing..
De hond redt zich wel. Het is een kruising dobermann/malamut en tja.. die moet Bess dan maar ontlopen. En soms zijn er goede momenten. Dan ligt Bess op een stoel en rolt ze om, terwijl de hond haar speeltjes brengt. Ze lijkt het heel interessant te vinden. Ik zie in iedere geval geen stress.
Nikita is een hele lieve rustige kat die absoluut geen streken levert. Zij is heel makkelijk in omgang.
Ik ben ergens bang dat Bess door haar kattenstreken niet makkelijk geaccepteerd gaat worden. Ondanks alles geef ik echt veel om haar.
Maar eerlijk gezegd bikkel ik liever voort dan ik ook iemand maar herplaats. Zeer waarschijnlijk gaan beide katten nergens heen.

Ik ga wel denkspeelgoed maken. Op pinterest zag ik al leuke ideeën voorbij komen. Lekker wat natvoer erin. Daar zijn ze beide gek op.

De gedragsdeskundige is nog even de vraag. Ik kom er net achter dat mijn dierenverzekering niets gaat vergoeden en momenteel zitten we financieel wat krap. Echt balen, want ik had er een goed gevoel bij.

Bedankt iedere geval weer voor het meedenken. Ik sta echt open voor alle ideeën.

Vandaag hebben we een goede dag. Vanochtend met haar in mijn arm wakker geworden (ik slaap op mijn rug met armen gebogen omhoog). Gespeeld en ze heeft rustig gegeten. Ik heb een nieuwe type mand via marktplaats kunnen bemachtigen (rieten reismand, heel knus). Bess heeft er al een aantal keer in zitten rollen. Nikita hoefde het niet te hebben.
We gaan opnieuw een voerwissel proberen. Nutro nog iets.. het is even hopen dat Nikita er tegen kan. Maar mijn hond staat er ook op en doet er heeel goed op. Dus ik wil de katten hierin meenemen.
Plaats reactie