Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
wolly_a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2015 12:26

Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door wolly_a »

Hallo allemaal,

Na veel lezen op dit forum, heb ik me toch ook maar geregistreerd omdat ik nog geen oplossing gevonden heb voor ons probleem. Wij hebben afgelopen jaar (in juni) een kitten genomen en het is echt de allerleukste en -liefste poes van de hele wereld. Behalve 's nachts...

Als we gaan slapen, dan laten we haar nog even bij ons op de kamer en spelen we nog even met haar (ze vindt het fantastisch om propjes papier op te halen, zodat we deze weer weg kunnen gooien). Zodra we gaan slapen en het licht uitdoen, verandert ons lieverdje in een draak.

We hebben er geen problemen mee dat ze bij ons op de slaapkamer is, maar als we de deur open houden, dan horen we binnen enkele minuten een vreemde miauw en hangt ze ook in het behang. Het behang moet en zal dan stuk... Straffen helpt niet, roepen helpt niet en negeren evenmin (behalve dat ze dan echt hele vellen behang van de muur trekt).

Om nog iets behang op de muur te houden, hebben we haar 's nachts maar van de slaapkamer verbannen. Dit ging/gaat redelijk, echter wordt ze meerdere keren per nacht wakker. Ze steekt dan haar poot onder de deur en beukt net zo lang met de deur tot we geïrriteerd reageren. Ze is al zover dat ze een hele hoek uit de deur heeft gesloopt.

Hoe zielig het ook is, hebben we ook geprobeerd om haar op de badkamer te laten slapen (met de nodige dingen om haar verblijf ook daar prettig te maken). We hadden namelijk het idee dat ze wakker werd van de CV ketel, die van tijd tot tijd geluid maakt.

Op de badkamer heeft ze hetzelfde gedrag. Negeren heeft geen zin, want ze beukt en breekt zo hard dat de hele buurt er wakker van ligt en miauwt er ook bij. Ook na een half uur/uur/2 uur gaat ze gewoon door.

Het is ons redelijk duidelijk dat ze 's nachts een beetje eenzaam is, en als madam nu maar niet de slaapkamer ging slopen, mocht ze zeker ook bij ons zijn. Om het krabben aan het behang tegen te gaan, hebben we ook al tal van voorzieningen getroffen. Zo staat de slaapkamer vol met krabpalen, hebben we kokosmatten (van die deurmatten) gehaald, omdat we ontdekten dat ze ook graag aan de deurmat voor de buitendeur krabt. Niets helpt echter.

Mogelijk dat ze 's nachts wakker wordt van buren die hun ding doen. Het is in ons blok nogal gehorig, dus als de buurvrouw naar het toilet gaat, dan hoort ze dat zeker en ook hebben we een buurman die 's nachts regelmatig door het huis dendert.

Een lang verhaal, met een korte vraag. Heeft iemand een oplossing?

Zelf heb ik al gedacht om haar 's nachts te voorzien van iets waarmee ze zich bezig kan houden. Een uitdaging. Ook hebben we gesproken over een tweede kitten, zodat ze aanspraak heeft, maar de kans bestaat ook dat we dan dadelijk met 2 slopers zitten. Ik wil vannacht een camera plaatsen, om te zien waarom ze wakker wordt (hoort ze iets of heeft ze de slaap gewoon uit).

We hebben al geprobeerd om haar nog wat eten te geven voor het slapen en juist haar niets meer te geven, zodat ze niet naar de bak hoeft 's nachts. We hebben geprobeerd om enorm met haar te spelen, zodat ze haar energie flink kwijt kan voor het slapen gaan.

Als laatste kleine notitie: ze mag 's nachts niet naar de huiskamer, omdat we ook nog een parkietje hebben. We zijn bang dat poezenvrouw het vogeltje wat aandoet 's nachts.

KORTOM: HEEELLLLPP!!!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door Ilone »

`Welkom.
Kort maar krachtig, een vriendje erbij. Ze verveeld zich volgens mij te pletter.
Wat hebben jullie aan speeltjes/krabpalen? Wanneer krijgt ze eten?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door Cari »

Ze heeft een vriendje nodig. Zonder enige twijfel. Je hoeft niet bang te zijn dat je dan met 2 slopers zit. Ze gaan elkaar 'slopen' en je interieur blijft heel :-). Je zal geen seconde spijt krijgen van een 2e kat, dat garandeer ik je.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door Rik »

Welkom op het forum... en... leuk hé, zo'n kitten :lol:

Ik zou ook zeggen... vriendje erbij. Wakker worden doen katten sowieso meerdere keren dus kijken waarom ze wakker wordt heeft geen zin (dat blijven ze toch doen). Het feit blijft dat ze zich dan verveeld en energie voor tien heeft die ze kwijt moet. Met een tweede kitten kan ze die energie volop kwijt (dat krijg je zelf nooit voor elkaar) en als ze dan toch 's-nachts wakker zouden worden gaan ze eerder de ander pesten en uitdagen om te spelen dan dat ze de boel gaan slopen (hoewel je met kittens natuurlijk altijd wel enigszins rekening moet houden met het nodige "sloopwerk"). Maar kans is dat ze dan allebei toch wel uitgeteld zullen zijn. Opsluiten in de badkamer is helemaal saai en zal alleen maar tot nog meer rebellie leiden.

Je kunt ook eens proberen de woonkamer wel open te laten en het parkietje op de slaapkamer nemen maar een tweede kitten is op de lange termijn veel beter. Je kittens zullen sociaal veel "evenwichtiger" opgroeien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
wolly_a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2015 12:26

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door wolly_a »

Een beetje sloopwerk is voor ons ook absoluut geen probleem. We vinden het ook nog wel leuk dat het diertje een beetje leeft, maar een hele hoek uit de deur krabben is meer werk voor een leeuw/tijger/beer/tasmaanse duivel en niet voor een paar maanden oude kitten...

Ik zal vanavond de tweede kitten eens heel voorzichtig voorstellen aan mijn vriendin. Kijken wat ze daar van denkt...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door nellebel »

vriendje erbij voorkom je veel sloopwerk.
daarbij hebben katten een ander ritme. ik heb 2 kittens in huis gehaald (inmiddels bijna 4). die maakten mij s'nachts ook wakker om te spelen e.d. wat uiteindelijk hielp was niet reageren. want ook boos worden is reageren en geeft je kat het idee, leuk spelen. ik werd op mijn kop getikt, speelmuizen in bed, knorrende kat op mijn wang enz enz alles om onze aandacht te trekken, miauwen tot en met.
we hebben volgehouden en daarbij net voor het slapen gaan uitgebreide speelsessie dat ze bekaf waren als we naar bed gingen. dan wat eten, buikjes lekker rond. nu hebben mijn katten zich aangepast aan ons ritme. oh wee als we bezoek hebben en later naar bed gaan, dan staan ze bij de deur te miauwen dat ze alvast naar bed willen en s'morgens moet ik hun wakker maken. volhouden en zorgen dat ze voor het slapen gaan lekker zich uitleven.
ik denk niet dat jouw kat wakker wordt van anderen maar puur omdat ze dan haar slaap uit heet en jullie ziet liggen en wil spelen. voordeel van 2 is dat ze altijd samen kunnen gaan spelen, al was dat bij ons geen succes want ze wilden op bed samen spelen hihi
negeren werkte hier perfect.
enne, balletjes apporteren deed gijs ook altijd, symbolisch werd de bal in de la gestopt en duidelijk gemeld, nu gaan we slapen, balletje in de la. zo wist hij ook dat we waren uitgespeeld. en dan ging hij andere balletjes halen en die lagen overal op bed maar ik reageerde niet
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door genm »

Ik sluit me aan bij de rest: een vriendje of vriendinnetje erbij nemen. Klinkt alsof je dan alleen maar meer herrie in huis haalt met twee kittens, maar het gaat je echt een hoop rust brengen. Mijn kittens worden 's nachts ook meerdere keren wakker. Maar ze vallen mij dan nooit lastig. Ze rennen dan altijd samen naar de woonkamer en daar gaan ze elkaar om de beurt van de bank af duwen, of achter een balletje aan rennen, of gewoon lekker stoeien samen. Maar dan zijn ze in ieder geval lekker met elkaar bezig. Ik heb er dan geen last van, mijn meubels hebben er geen last van en mijn kittens hebben de tijd van hun leven saampjes. Iedereen blij.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door Jantina »

Eigenlijk is alles al gezegd.
Er zijn meerdere dingen waardoor jullie kat s nachts wakker is/wil spelen.
1. Ze hebben een ander ritme. S nachts kunnen ze actief worden. Ze gaan daarbij eten, spelen en vallen later weer in slaap.
2. Ze verveelt zich. Daarom valt ze jullie lastig.

Dus je kunt 2 dingen doen.
1. Gedrag consequent negeren.
2. Speelvriendje erbij.

De keus zou voor mij heel makkelijk zijn. ;-)
Succes!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door Mickey_Mouse »

Voeg hem nog maar even toe...vriendje er bij doen
Zo klaar met jullie slopen, gaan ze elkaar slopen :D
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door Adriana »

hihihi...vriendje erbij en kijk eens in de diverse fotoalbums naar combi's van twee kittens..
dan wil je nooit meer zonder.
en we hebben tal van nog andere solokitten-problemen... zoekfunctie zit rechtsboven!
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
wolly_a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2015 12:26

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door wolly_a »

De zoekfunctie had ik al veelvuldig gebruikt en ook had al ik vele topics gelezen. Ik kwam deels gelijke problemen tegen, waarbij de poes/kat niet op de slaapkamer mag komen van de baasjes en dus aan de deur ging rammelen of waar de poes/kat dingen sloopt, los van het slaapverhaal.

Wij hadden een combi... Poezenbeest is meer dan welkom op de slaapkamer, maar dan wel een beetje rustig graag... Ik heb al even met mijn vriendin gebeld. Misschien kan we een vriendje/vriendinnetje wel overwegen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door pinguin »

vriendje er bij dan slopen ze elkaar s`nachts.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
wolly_a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2015 12:26

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door wolly_a »

We zijn inmiddels een paar dagen verder en hebben wat tips geprobeerd die we gekregen hebben.

We hebben wat wijzigingen gemaakt in de slaapmogelijkheden van onze Puck, zodat ze wat rustiger kan slapen. Daarnaast hebben we wat extra mogelijkheden om te krabben gemaakt. De hele bovenverdieping ligt nu vol met kleine speeltjes en vlak voor het slapen gaan, spelen we nog even flink met haar.

Op het moment dat ze de fout in gaat straffen we haar duidelijk en dat begrijpt ze inmiddels zo goed, dat ze zelf al weet dat ze de fout in is gegaan.

Het is nog niet zo dat we onafgebroken kunnen slapen, maar er is al veel vooruitgang geboekt.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door Ilone »

Juist niet straffen...niemand hier die die tip ook geeft.
Wat wél iedereen aankaart, is een vriendje erbij. Heb je dat ondertussen al besproken met vriendin?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
wolly_a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2015 12:26

Re: Kat verpest slaap en sloopt de boel 's nachts

Bericht door wolly_a »

Het straffen klinkt zwaarder dan het is hoor. Geen zorgen.

Tweede poesje erbij hebben we besproken, maar we zijn bang dat Puck en de nieuwe het misschien niet met elkaar kunnen vinden. Een poesje nemen en daarna weer wegdoen, komt absoluut niet in onze gedachte. Je kiest ervoor, dan moet je er ook voor zorgen. Daarnaast is de ruimte die we hebben ook beperkt. We wonen niet super ruim. Het zou al zoeken worden naar ruimte voor een tweede kattenbak.

Kortom... Omdat het zo goed gaat nu, willen we nog even nadenken over een tweede poesje. Als we dit toch willen, dan willen we dat doen via de dierenbescherming (waar Puck ook vandaan komt). Het gastgezin waar Puck vandaan komt, heeft op dit moment sowieso geen kittens. Daar zal nog wel even duren.
Plaats reactie