S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en miauwen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Bjorn2109
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2014 14:28

S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en miauwen

Bericht door Bjorn2109 »

Hallo iedereen,

Mijn vriendin haar kat krabt en miauwt meerdere malen per nacht aan de deur van de slaapkamer.
Ze houdt dit dan ongeveer een halfuur vol en geeft het vervolgens op. Slapen zit er dan echt niet meer in. Het beestje is net gesteriliseerd geworden omdat ze voor de eerste keer krols was en we dachten dat het daar aan lag. Maar nu houdt ze het toch al een dikke 3 maand vol, dit wil dus ook zeggen 3MAAND NIET MEER DOORGESLAPEN S'NACHTS!!
Heb bijvoorbeeld deze nacht gewerkt (shiften) kom je s'morgens thuis en is je vriendin al van 3uur S'NACHTS wakker omdat de kat constant miauwde en krabde aan de deur. Mijn vriendin vertrekt naar het werk ik kruip in bed en ben 5 keer wakker geweest op een paar uur tijd omdat de kat aan de deur stond.
Mijn vriendin ziet haar kat echt doodgraag maar ze weet niet goed weet wat ze ermee moet doen. Ze twijfelt nu om ze weg te doen omdat we beide niet weten hoe we het moeten aanpakken.

Ik zelf ben meer een hondenpersoon maar op 1 of andere manier heeft de kat van mijn vriendin mij toch kunnen charmeren en wil ik er echt wel alles aan doen zodat ze bij ons kan blijven.

Kan iemand ons helpen?

Mvg Bjorn
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door G+S »

Is de kat alleen?

Lijkt erop dat hij/zij aandacht zoekt op allerlei manieren.
Ik denk dat het solo- gedrag is en een maatje erbij heel goed zal helpen! :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door Ikey »

Je kunt de deur gewoon open laten, kan de kat gezellig bij jullie liggen.

Als je dat niet wilt... Wij hebben ook zo'n kat die aan de deur komt krabben 's nachts, ondanks het maatje wat hij heeft. Hij wil gewoon graag bij ons zijn. Daarom zitten ze bij ons nog steeds in een kamertje opgesloten 's nachts. Als hij daar aan de deur krabt, is het verder weg en worden wij er niet wakker van. Maar meestal is hij stil, hij heeft inmiddels door dat het geen zin heeft.

Je moet er in ieder geval niet op reageren. Gewoon negeren, hopelijk houdt ze er dan vanzelf een keer mee op.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik weet dat de meeste hier erop tegen zijn
Maar bij mij werkt de ssscat

Wij laten ze gewoon bij ons
Bij ons als ze vervelend worden gaanze van de kamer en hebben ze rest van t huis tot hun beschikking slaapkamer deur gaat dan dicht en de ssscat ervoor
We hebben m altijd uit omdat ze na 3 x dat ding wel snappen
En nee mijn katten zijn echt niet zielig
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door Robijn »

Bjorn2109 schreef:Mijn vriendin ziet haar kat echt doodgraag maar ze weet niet goed weet wat ze ermee moet doen. Ze twijfelt nu om ze weg te doen omdat we beide niet weten hoe we het moeten aanpakken.
:shock: Beste Bjorn, als jij en je vriendin misschien samen in de toekomst een baby krijgen; en die baby huilt elke nacht - dag in dag uit - dan hoop ik niet dat jullie ook gaan overwegen om deze maar "weg te doen"??? Nee, toch??
Ik begrijp dat het heel erg vervelend is dat jullie niet aan je nachtrust toekomen, maar jullie hebben nu eenmaal de zorg van een huisdier op jullie genomen, en een huisdier is geen voorwerp of ding, wat je weer terug naar de winkel kunt brengen, omdat je wel de lusten wil maar niet de lasten...

Het is natuurlijk wel belangrijk dat jullie goed kunnen (door)slapen en dat jullie 's ochtends goed uitgerust zijn en zoals het nu gaat, werkt het niet, dus daar moet verandering in komen.
Er zijn al goede tips gegeven; óf jullie laten de slaapkamerdeur open staan, óf jullie maken een kamertje voor haar in orde waar ze de nacht kan doorbrengen; met een kattenbak, etens- en drinkensbakje, mandje/kussentje, en wat speeltjes erin. Misschien dat er dan nog aan de deur wordt gekrabd, maar dat zullen jullie minder goed horen.
En negeren is heel belangrijk. Als je de kat toch aandacht geeft (positief (lief praten) of negatief (schreeuwen); maakt niet uit), als ze krabt, dan blijft ze ermee doorgaan.

Succes!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door Dinky »

De truc is om te achterhalen waarom de kat aan de deur krabt.

Je hebt het over de kat van je vriendin, deed ze dat krabben aan de deur ook al toen jij nog niet in beeld was?

Kan het zijn dat ze eenzaam is? Heeft ze speelmaatjes? Hoe oud is ze?

Kan het zijn dat ze het niet leuk vind niet met jullie in verbinding te staan? Onze poes wil in het weekend namelijk nog wel eens aan de deur krabben maar als we dan uit bed komen gaat zij in haar mandje liggen ipv bij ons. Hieruit maak ik op dat ze puur ons gezelschap in dezelfde ruimte wil zonder direct aandacht te willen. Je zou in die situatie ervoor kunnen kiezen slaapkamerdeur open te laten.

Anders is er altijd nog de optie contact op te nemen met kattengedragscentrum. Op dinsdagavond hebben ze een gratis telefonisch spreekuur. http://www.kattengedragcentrum.nl/9-Contact.html
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door pinguin »

Mijn advies oordoppen in doen, ik heb hier een nachtbraker die mij al bijna 3 jaar zeker 2 ker per nacht wakker krijgt en daar wen je echt vanzelf aan
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door ayla »

Hier ook gekozen voor optie oordoppen ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Bjorn2109
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2014 14:28

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door Bjorn2109 »

Bedankt voor de reacties maar de kat op de slaapkamer laten is geen optie omdat ze ofwel op de lakens plast ofwel bij mijn vriendin constant in haar nek komt duwen met haar pootjes en lekjes komt geven. Ze spint dan ook onophoudelijk! Ik slaap dan wel maar mijn vriendin doet geen oog dicht.
Het appartement is ook te klein voor een 2de kat of voor een aparte ruimte in te richten.

Om nog wat antwoorden te geven.
Het beestje is nu 1jaar oud.
En ja het gedrag was er ook al voor ik in beeld was.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door Ms Maaike »

Plassen op lakens? Is ze wel in orde? Dit lijkt mij pure eenzaamheid. Als er geen maatje bij mag komen denk ik niet dat het gedrag op zal houden. Misschien is herplaatsen dan zelfs helemaal zo'n slecht idee niet.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en miauwen

Bericht door Nikki2309 »

Je zegt dat het appartement te klein is voor een tweede kat, maar ik woon zelf ook in een flat en heb ook 2 katten. Dit gaat hartstikke goed.

Misschien toch het overwegen waard of een maatje erbij die mogelijk is
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het met Nikki eens. Als de flat groot genoeg is voor 1 kat is hij ook groot genoeg voor 2 katten. Ze hebben dan eerder minder ruimte nodig omdat ze elkaar bezig kunnen houden.

Als je per sé geen tweede kat wilt kun je kijken of je meer klim- en krabmogelijkheden aan zou kunnen schaffen. Hoge plankjes langs muren doen het ook vaak goed. Ze zoeken het graag hogerop.
En je zou activiteitenspeelgoed aan kunnen schaffen, b.v. een speelrails.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door nellebel »

ze heeft dus duidelijk behoefte aan gezeschap als ze je vriendin gaat "kneden" en likken. plassen is geen goed teken, dat kan duiden op blaasonsteking of zo.
bij ons heeft het ook zeker een jaar geduurd voordat we konden doorslapen denk ik wel. negeren. maar bij ons mogen ze op bed. maar dan gingen ze midden in de nacht rondrennen of ons wakker maken. ik speel voor het slapen gaan uitvoerig met ze zodat ze goed moe zijn. ze slapen bij ons nu langer als wij zelf hahaha
als mijn man s'nachts naar het toilet moet, wurmt hij zich tussen de katten uit en die slapen gewoon door. ik vind niets fijner dan wakker worden met een kat tegen me aan en mijn man aan de anderer kant. guusje ligt altijd tussen mijn benen, soms erg lastig met draaien, en gijs bij mijn man of op onze zij. wij hebben ook vaker overwogen ze beneden te laten, maar dan doen we ook geen oog dicht want dan missen we het geronk van gijs op bed hahahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door Ms Maaike »

Ik snap wel dat je je kat niet op de slaapkamer zou willen. Niet omdat het niet gezellig is, maar omdat je misschien last van de haren hebt (last als in: allergie). Ik heb dat zelf ook en alhoewel ik het af en toe supergezellig vind heb ik besloten consequent te zijn en mijn katten niet op de slaapkamer te laten.

Hoe dan ook is het erg verstandig je kat te laten controleren op blaasontsteking; plassen op bed hoort niet en kan goed duiden op blaasontsteking. De blaasontsteking kan komen omdat de kat stressgevoelig is (gebrek aan een maatje), dus daar ook zeker over nadenken. Succes in elk geval!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: S'nachts meerdere malen aan de deur komen krabben en mia

Bericht door Jantina »

Eens met de eerdere reacties; een maatje erbij zou kunnen helpen.
Ik heb voor mijn 5 jarige poes ook een kitten erbij gehaald die over een paar weken komt. Zij is sinds een paar maanden alleen omdat mijn andere kat is overleden. Zij vraagt nu meer aandacht en alhoewel ze eerst niet bij mij sliep heb ik dit nu wel toegestaan.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie