Noppie klaagt zich wat af op een dag

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Noppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mar 2014 13:05

Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Noppie »

Ik heb Noppie nu sinds okt 2013, komt uit asiel en is als zwerver binnen gekomen. Het is een schat van een rode kater van 6,5 kg. Is verzot op eten en speelt echt heel veel. Echter Noppie heeft 1 eigenschap waar ik geen raad mee weet, hij is nogal vocaal aanwezig. En dan bedoel ik niet praten maar zeuren/klagen en dat soms uren achter elkaar. 's nachts geen probleem, dan is hij rustig en slaapt samen met de hond op de bank maar overdag en 's avonds kan hij uren achter elkaar bezig zijn met klagen.

Hij is helemaal nagekeken door DA, is kerngezond, niet te dik, alles is zoals het hoort. Ik weet even niet hoe en wat ik moet doen. Dat hij miauwt is niet het probleem maar meneer doet het dus regelmatig 2-3 uur achter elkaar en ik heb soms het idee dat ie zelf ook niet weet waarom.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Dinky »

Ik heb er even over na lopen denken maar kan het zijn dat Noppie op zo'n moment honger/trek heeft? Misschien eetschema wijzigen om te kijken of dat uitmaakt of van kvv overstappen op barf?

Andere mogelijkheid die het zou kunnen zijn is het missen van een kattenmaatje. Dat hij die nu begint te missen nu hij echt gesetteld is?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Noppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mar 2014 13:05

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Noppie »

Geen idee of het honger is. Hij krijgt 2 keer per dag te eten..100 gram per keer en tussen de middag krijgt ie een gedroogd kipvleugeltipje.

Hij kan niet samen met andere katten. Toen ie in asiel in de grote katten ren gezet werd viel hij gelijk alle katten aan die er liepen. Ze hebben hem apart moeten zetten. Ik ga het dus echt niet uitproberen.

Ik heb nu een tunnel voor hem, daar is ie nu mee aan het spelen in de gang. Tot nu toe is ie rustig.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door nellebel »

nee, dan is het duidelijk een solokat, dan zal het dat niet zijn. is het mogelijk om hem de hele dag beschikking te geven over etn? krijgt hij brokken? onze gijs jammert namelijk wat af als de brokken bijna op zijn. dan hoeft hij niet perse eten, maar hij wil gewoon altijd dat er iets in het bakje zit.als ik er dan brokken in doe is het goed.meestal eet hij er dus niet eens van.
onze guusje is ook een schreeuwerd. soms wordt ik er horendol van. waarom weet ik dan ook niet altijd (het is sowieso dagelijks als ze weet dat baasje thuiskomt, dan schreeuwt ze een half uur, precies de tijd tussen zijn belletje en het moment dat hij binnen komt)
soms ga ik dan maar zingen. dan komt gijs meedoen want die vind dat heerlijk en guusje gaat me stomverbaasd aan zitten kijken hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Adriana »

sommige katzels zijn luidruchtiger dan andere.
hier loopt er eentje die vooral s morgens veel stemcontact wil. ik reageer altijd met 'dag Maks en ja, je hebt gelijk hoor!'. is-ie in de buurt dan doe ik daar ook nog een aai bij maar niet overdadig.
check altijd wel of zijn favo brokken niet op zijn en het ochtendritueel moet achter de rug zijn.
dat wil zeggen kammen+borstelen en lege kattenbakken (5 stuks)

en daarna moet het goed zijn en reageer ik nog wel maar steeds minder..
kan zijn dat Noppie behoefte heeft aan soort van contact.
dat zou je klagen kunnen noemen maar hier werkt dat doorgaans niet zo, tenzij ... (ochtendritueel/kbakken..)
gewoonlijk wil-ie even melden dat ie er is en dat doe ik dan ook en verder niet.. en na gemiddeld 5 keer gaat hij zijn broer pesten of vogels tellen of checken of de bouw vordert van het eksternest of in de logeerkamer in de zon zitten (als hij er nog bij kan want daar zitten Bolle en Enzo dan ook al..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Dinky »

Missen van kattenmaatje valt dan inderdaad af ;)

Dan zou je kunnen kijken of het wijzigen van eetschema (bijvoorbeeld 150 's ochtends en 50 's avonds of wat later op de ochtend?) helpt om het te verminderen of meer barf waardoor hij meer moeite moet doen voor zijn eten. Meer werken voor het eten kan zorgen voor een meer voldaan gevoel ;)

Dinky wil nog wel eens praten maar nooit echt zeurderig (tenzij het om eten/snoepjes gaat :P)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Noppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mar 2014 13:05

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Noppie »

Hij krijgt hoofdzakelijk KVV en 2 keer per week barft ie met Pixie mee, momenteel zit ie op 200 gram per dag en weegt 6-7 kg. Hij doet het ook na z'n eten..heeft om 09.35 gegeten..kippennek en paardenvlees en daarna eerst half uurtje staan klagen bij raam, aanrecht, deur woonkamer, vriezer en nu heeft ie toch maar besloten zich eerst te gaan wassen.

Binnen nu en een week of 4 is stuk terras afgezet en mag meneer naar buiten. Het praten tegen me vindt ik geen probleem, ik praat wel terug. Maar je merkt goed het verschil tussen praten en klagen bij hem.

Ik denk dat het best een deel aandacht willen hebben is maar volgens mij is ie bij vorige eigenaar(en) ook regelmatig buiten geweest. Dus best kans dat ie dat nu ook begint te missen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Dinky »

Het zou inderdaad kunnen dat wanneer hij veilig naar buiten kan het een stuk zal verminderen omdat er dan minder sprake zal zijn van verveling :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Noppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mar 2014 13:05

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Noppie »

Heb vanochtend de fout gemaakt om hem aangelijnd mee naar buiten te nemen. Is eigenlijk te groot halsbandje voor pup maar ging net, nu zit meneer dus al vanaf 11:30 te zeuren bij achterdeur dat ie er uit wil.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door nellebel »

Ha ha, kom ook net van buiten met aangelijnde guusje en gijs zo buiten. Voordeel is soms toch wel dat de buren veel herrie maken zodat binnen 10 minuten de lol eraf is en ze naar binnen willen. En nu binnen rondlopen alsof ze grote helden zijn geweest. Ha ha nou weet je wel waar het gejammer vandaan komt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Noppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mar 2014 13:05

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Noppie »

Heb vanmiddag alles opgemeten en als het klaar is heeft ie 10-15m2 buiten waar ie vrij rond kan lopen.
Ben nog alleen aan het kijken wat ik aan de bovenkant doe, net of draad of openlaten of wat anders
Noppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mar 2014 13:05

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Noppie »

Zit hier alweer vanaf 7 uur vanavond met een kater die loopt te etteren, klieren, klagen. Vraag me toch echt af wat zijn probleem is. Hij is laatst helemaal doorgelicht door DA en is gewoon kerngezond, alles was goed, hart/longen, bloedwaardes allemaal perfect dus het is niks lichamelijks.

Ik kan amper nog tv kijken zonder deze op max volume te zetten. Ik weet echt niet meer wat ik met hem aan moet.

Edit: Ik heb ruim 30 jaar katten en ik heb altijd gezegd dieren blijven hier en worden niet weggedaan maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er serieus overr nagedacht heb om Noppie terug te brengen naar het asiel :cry:
paasnini

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door paasnini »

Dat er een aanname word gedaan dat het een solokat is op basis van het gedrag in het asiel verbaasd mij. Als ik een kat in het asiel was zou ik ook iedereen aanvallen maar dat hoeft in een huiselijke situatie niet zo te zijn al begrijp ik dat je geen risico wil nemen. Gedragsdeskundige proberen?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Kattebeest »

@pinguin, een van de forumleden, heeft een kat die tijdens het voorjaar tot diep in de zomer zwaar jammert. Bij de kat gaat het om rondvliegende vleermuizen, kat hoort de sonargeluiden die voor ons niet hoorbaar zijn.
De vrij in de tuin optie heb je ook nog niet uit kunnen proberen.

Mijn oudere solokater jammert ook wel eens maar dat stopt zodra ik antwoord geef. Soms geeft hij door zijn gemauw aan dat hij graag met de lasermuis wil spelen, naar buiten wil of moet poepen. Merk de laatste tijd dat zijn stemgeluid anders is, harder. Heeft (denk ik) met zijn verminderde nierfunctie te maken maar daar heeft Noppie gelukkig geen last van :grin:

7 Uur 's avonds begint het te schemeren, bij uitstek 'kattentijd'. Ochtend schemering is ook kattentijd. Merk hier dat hij rond die tijd erg graag op pad gaat, zou er ook mee te maken kunnen hebben.

Miauwt hij vanaf oktober vorig jaar al of is het later ontstaan?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Noppie klaagt zich wat af op een dag

Bericht door Adriana »

diezelfde pinguin heeft haar kater Sproet van het asiel meegekregen met het advies: solo kater, wenst geen ander gezelschap.
uiteindelijk bleek hij te ontdooien in het gezelschap van maatje Snabbel, dus niks solokater!! ik bedoel staar je niet blind op adviezen.
matchen (met terugbrenggarantie) zal lastig zijn maar volgens mij verveelt hij zich te pletter en heeft zich ontwikkeld tot aandachtsjunk, gericht op het personeel. met een maatje kan hij zijn energie daaraan kwijt en als dat niet mogelijk is, dan is herplaatsen missch wel een goeie optie..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie