Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door nellebel »

bgrijp ik het nou zo verkeerd? ze gaan toch verhuizen en dan hebben de katten toch meer ruimte. wat ik begrijp hebben ze de kat overgenomen van iemand anders en niet zelf gekocht omdat ze perse een bengaal willen (of is dat mijn invulling). het is toch aardig dat ze dat willen proberen, en ik snap ook dat wetende dat je op korte termijn ruimer gaat wonen en meer ruimte gaat krijgen voor de katten, je niet meteen de kat de deur uit wil doen.
wanneer je bent verhuisd en de problemen blijven dan lijkt het mij ook verstandig om een andere plek te zoeken, maar ik weet neit hoe groot je gaat wonen, en of er genoeg speel en klimmogelijkheden zijn voor de kat. volgens mij bedoelen ze het echt goed hoor en is dit niete iemand die een raskat perse wil hebben zonder te weten wat ze aanschaffen. of zit ik nou zo verkeerd?? (ben sinds de vakantie weer helemaal ZEN, dus nekharen gaan niet zo snel overeind staan hahaha)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door Adriana »

Eibart schreef:
Ja, die clomicalm is tijdelijk tot na de verhuizing. En de 2 nachten zijn goed verlopen. Hij krijgt 0,5.
Bij Dino (bengaal) valt niks verder aan te merken.
En verder heeft hij het wel naar zijn zin hoor, en in de avond komt die bij je liggen :)
clomicalm is een paardenmiddel en als het met 0,5 zo goed gaat dan zou je die dosis, voor alle veiligheid ook nog kunnen halveren.
want missch gaat het met max de helft daarvan ook goed en dat is altijd beter voor het betr dier.
(t zijn heel kleine pilletjes, je zou ze kunnen doorknippen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door eveline1982 »

Mijn nekharen staan ook absoluut niet overeind hoor. Had ook al in me bericht gezet dat het absoluut niet rot bedoeld is. Maar alleen een groter huis gaat de problemen echt niet oplossen. Ik heb me al is ingelezen over de bengaal (gewoon omdat ik graag allesssssssss wil weten ;) ) en daar kom ik vnl tegen, werk zoveel mogelijk in de hoogte, daag de bengaal uit, en zorg voor een grote buitenren met heel veel klim mogelijkheden. Daarbij werd er al een tip gegeven over the cat whisperer (geloof dat het programme eigenlijk, my cat from hell heet) en word er geen antwoord gegeven op de vragen of ze zich wel in het ras heeft verdiept. Daarbij lees ik niks over de bengaal in zijn behoeftes te voorzien, alleen dat hij de boel bij elkaar jankt. En dan vind ik de weg naar med, te makkelijk. :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door Dinky »

Volgens mij was het ts zelf die begon over een katten fluisteraar?

Wat Adriana zegt over het verlagen van de dosering clomicalm lijkt mij ook verstandig. Kijken waar de grens ligt en de dosis zo laag mogelijk proberen te krijgen.

Wat je vast kan doen voor de nieuwe woning is kijken wat je aan klim mogelijkheden kan maken zoals (boeken)planken langs de muren, wellicht speelboom buiten binnen de omheining?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door eveline1982 »

Nee dat was Sifra :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door Dinky »

Ah, in mijn herinnering was ts zelf begonnen dat ze zelfs een katten fluisteraar aan het overwegen was maar dat heb ik mij dan inderdaad verbeeld ;-)
Lijkt mij namelijk een verstandige optie om te overwegen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door eveline1982 »

Ik denk dat dit probleem helemaal niet zo ingewikkeld is, om veel geld te spenderen aan een diertherapeut. Het is gewoon een kwestie van info opzoeken en daarvan leren :) . Internet staat zo barstensvol informatie. Ook zoiets als een diertherapeut zou ik als onderste op de lijst, van things to do, zetten. Zorg ervoor dat je je dier in zijn specifieke behoeftes voorziet, leer het karakter van zowel het ras, als dier te begrijpen en je heb ws al min 80% van de problemen opgelost. Ik heb met zoveel karakters en eigenaardigheden te maken gehad, van zowel hond als kat, en ieder dier heeft naast zijn kenmerkend karakter ook nog een eigen karakter. Zorg ervoor dat je in de specifieke behoeftes voorziet en kijk wat het eigen karakter daarnaast nog nodig heeft. En walla, gelukkige dieren en dus ook gelukkige mensen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door Adriana »

helemaal eens met eveline: een bengaal is een bengaal is een bengaal!
er zijn heel rustige onder maar het 'ras' staat bekend om zijn wilde tiepjes en dat is ook logisch.
t was een tijdje mode, een bengaal maar dat is hopelijk een beetje over..

dus lees over zijn karakter en zorg dat je in de behoeftes kunt voorzien. ze kunnen heel goed als een hondje worden uitgelaten, zij het dat je niet ver komt want aan alles moet worden gesnuffeld.
en deze bengaal heeft kennelijk geen aansluiting met de al aanwezige katzel, vandaar zijn roepen om soort van soortgenoten.
t is te hopen dat hij in de nieuwe omgeving wat meer aan zijn trekken komt en missch komt er ooit nog eens een tweede bengaal (zoeken op herplaatsers) daar langs....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door castratenkoor »

Ik zie ook geen heil in een kattentherapeut of gedragsdeskundige. Ik sluit me aan bij Eveline. Lees je zoveel mogelijk in op internet, stel je eventueel in contact met een fokker. Die kan misschien ook goede tips geven.

Bij staat de therapeut op een na onderste en medicatie op alleronderste.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Shimbalaya

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door Shimbalaya »

Eigenlijk vind ik een kattentherapeut weggegooid geld.
Iedereen die 'n beetje verstand heeft van katten en moeite doet om zich in het karakter van je dier te verdiepen, komt zelf al een heel eind.
Ik heb al bijna 30 jaar katten en ben vroeger vaak geconfronteerd met gedragsproblemen.
Maar al die problemen heb ik altijd zelf kunnen oplossen, vroeger moest je ook wel.
Toen had je nog geen internet en forums waar je andere mensen om hulp kon vragen.

Door genoeg tijd en aandacht te besteden aan je dier, kijken welke specifieke behoeftes jouw kat heeft( zoals hier ook al gezegd werd) en daaraan proberen te voldoen, en ook door te luisteren naar je kat. Katten proberen je vaak te vertellen wat er mis is.
Maar de meeste mensen luisteren helaas niet. ;-)

En medicijnen geven om je kat rustig te houden vind ik absoluut niet kunnen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door castratenkoor »

Waar ik je ook nog op wil wijzen is het volgende. Als je de kat een poos kalmeringspillen hebt gegeven en dan stopt, krijgt hij onthoudings-/afkickverschijnselen, hij zal nog meer en nog harder gaan jammeren als voorheen. En bij wijze van spreken bij de muren opvliegen.
Dan is het besluit maar al te makkelijk gemaakt hem zijn hele leven dan maar op kalmeringspillen te zetten. Want het is erg zielig om aan te zien en horen. Het gevoel van onvrede komt dat 10 x zo heftig oprukken.

Lijkt mij verstandig dit in je besluit mee te nemen en liever te stoppen nu het nog kan.

(en ik spreek uit ervaring zowel met antidepressiva al met kalmeringsmiddel, hoe het voelt te stoppen en afkickverschijnselen te hebben)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Bengaal bleert hele buurt bij elkaar in de nacht

Bericht door silfje »

Wij hebben 2 Bengalen, ze hebben beide hele andere karakters.
Toch miauwen ze veel, en hard, met name Buri, de jongste kat.
Bengalen zijn over het algemeen super intelligent en leren snel.
Dit is natuurlijk leuk, maar heeft ook zijn minder leuke kanten.
Je leert ze namelijk makkelijk onbewust dingen aan.

Door haar aandacht te geven als ze mauwen, leren ze dat mauwen aandacht oplevert.
Door haar geen aandacht te geven als je vervolgens door hebt dat het wel erg veel miauwen wordt, kun je de tv niet meer volgen doordat ze zo hard miauwen (want soms gaat ze dan alleen maar harder miauwen als je haar negeert) :) .

Toen wij een dag of 9 op vakantie waren geweest, was Buri in het pension vriendinnen geworden met een siamese kat. Buri klonk als een siamees na die vakantie en na ruim een maand miauwde ze pas weer normaal :) .

Toch zijn zij geweldig lieve katten. Doordat Buri zo verzot is op aandacht, en makkelijk leert, heb ik haar geleerd op commando om te rollen, en te slalommen, en doet uit zichzelf iets wat op pootjes geven lijkt als ze een aai wil.

Kan het zijn dat jij of de vorige eigenaar, je kat per abuis het miauwen heeft aangeleerd?

Wanneer Buri wil spelen met Florence, de andere Bengaal, dan is ze het luidruchtigst. Dan zit ze onder aan de trap en roept ze Florence. Dat klinkt echt heel hard en soms vraag ik dan me af of de buren denken dat ik de katten mishandel :). Vervolgens komt Florence de trap af denderen en dan rennen ze spelend het huis door.

We waren met Florence bij de dierenarts, en (3x raden) Florence miauwde af en toe. Ze heeft een hele aparte miauw.
Ik merkte op een moment dat het niet alleen Florence was die aan het miauwen was, maar in een ander vervoersmandje had een andere kat blijkbaar ook zo'n stem.
Bleek het een sneeuwbengaal te zijn in dat mandje. De eigenares had het beestje nog maar net.
Het eerste dat ze vroeg was: miauwt jullie bengaal ook zo vaak?

Een Bengaal is een supertof, supersociaal, en lekker speels dier, maar over het algemeen miauwen ze veel.
Plaats reactie