Kater van bijna 3 jaar miauwt bijna continu. Help!

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Tienzelien
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2013 19:19

Kater van bijna 3 jaar miauwt bijna continu. Help!

Bericht door Tienzelien »

Ik heb een probleem met mijn bijna 3 jaar oude kater, Tarzan en hoop dat jullie mij wat adviezen kunnen geven.

Ik heb Tarzan, met zijn vriendinnetje Lucy uit het asiel gehaald toen ze op ongeveer 4 maanden waren geschat. Ze konden het vanaf het begin goed met elkaar vinden.
Nu is het vrouwtje Lucy in april 2013 ineens plotseling overleden, waarschijnlijk door een hartstilstand :-( Ik ben hier zelf erg verdrietig om geweest, want zij was echt mijn 'babytje'. Kwam altijd wanneer ik haar riep en vond het heerlijk om door mij vertroeteld te worden. Tarzan vond het ook fijn om te kroelen, maar koos daar echt zijn momenten voor. Hij is wat afstandelijker, en komt bijna nooit wanneer ik hem roep.
Destijds heb ik er bewust voor gekozen om 2 katten in huis te halen, omdat ik overdag weg ben vanwege mijn werk. Sinds Lucy is overleden, zit Tarzan dus veel alleen thuis. Sinds haar overlijden miauwt hij erg veel en erg klagelijk. Hiervoor had hij ook wel eens van die miauwen, maar dat duurde nooit lang. Soms miauwt hij, en kijkt daarbij veel omhoog en om zich heen, alsof hij Lucy zoekt. De laatste tijd blijft het miauwen, maar het om zich heen kijken lijkt iets minder te worden

Nu heb ik het idee dat hij eenzaam is en daarom zoveel miauwt. Daarnaast ben ik ook nog eens om het weekend niet thuis, het ene weekend ben ik bij mijn vriend thuis, het andere weekend is hij bij mij. Natuurlijk ga ik wel naar huis om Tarzan eten te geven en even met hem te kroelen en te spelen, maar dat is niet hetzelfde als een hele dag thuis zijn. Op het moment is de situatie er niet naar om een nieuw speelmaatje voor hem in huis te nemen.

Ik heb geprobeerd om zijn miauwen te negeren, maar ben daarin niet consequent. Ik heb een beetje medelijden met hem, en voel me schuldig omdat hij zoveel alleen is. Sommige mensen in mijn omgeving zeggen dat katten goed alleen kunnen zijn, en hij er wel aan zal wennen. Maar ik vraag me af of dit waar is...
Wanneer ik hem aandacht geef en aai geniet hij hier van. Soms ben ik hem wel een kwartier aan een stuk aan het aaien. Wanneer ik dan opsta om bvb. even wat drinken te pakken, springt hij ook op en loopt achter me aan. Vaak begint hij dan weer met miauwen.

Graag jullie hulp/advies/tips! Ik word er soms een beetje moedeloos van, en vind het vooral ook heel vervelend voor Tarzan...
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kater van bijna 3 jaar miauwt bijna continu. Help!

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb helaas maar 1 tip voor je en dat kan je dus niet zeg je zelf. Hij mist echt een kattenmaatje en ik vind het eerlijk gezegd heel zielig voor hem dat hij zijn lieve maatje verloren is en dus ook nog eens veel alleen thuis is.

Mag ik vragen waarom je er geen 2e bij kan nemen?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Tienzelien
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2013 19:19

Re: Kater van bijna 3 jaar miauwt bijna continu. Help!

Bericht door Tienzelien »

Dankjewel voor je reactie. Ik vind het zelf ook erg zielig, vandaar ook mijn vraag om hulp.
Op het moment zijn er veel onzekerheden rondom mijn werk. Ik huur een appartement particulier, waar ik voorheen met mijn ex woonde. Ik wil graag verhuizen, omdat de huur voor mij alleen erg veel is om op te brengen. Nu wordt er vanaf oktober ook nog eens in mijn contracturen gesneden. Ik hoop dus binnenkort te verhuizen, maar dat is ook allemaal niet zeker. Ik wil het Tarzan zijn eventuele maatje niet aandoen om te wennen aan een nieuw huis, en vervolgens weer te verhuizen naar een ander huis. En voor Tarzan lijkt me dat ook niet goed. Vandaar.

Los gezien van een nieuw kattenvriendje... nog andere tips/adviezen hoe ik het in deze tussentijd zo aangenaam mogelijk voor hem kan maken?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kater van bijna 3 jaar miauwt bijna continu. Help!

Bericht door Chiquita98 »

Ja kan beter 2 keer verhuizen met je katten dan dat je Tarzan onnodig alleen laat.
Enige andere tip is dat je zorgt dat hij flink kan ravotten en dat betekent in je appartement in de hoogte gaan werken. Maarja als je gaat verhuizen dan ga je dat ook niet meer doen....lijkt mij.
Ik ga ervan uit dat hij genoeg speeltjes heeft e.d.

Sorry maar ik denk dat hij gewoon verdrietig en eenzaam is. Zou niet weten wat je hier verder tegen kan doen.
Je zou in ieder geval nog een medische check up kunnen doen bij de dierenarts zodat je in ieder geval lichamelijke klachten kan uitsluiten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Tienzelien
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2013 19:19

Re: Kater van bijna 3 jaar miauwt bijna continu. Help!

Bericht door Tienzelien »

Speeltjes heeft hij inderdaad in overvloed, en er staat een hoge, uitgebreide krabpaal waar hij graag inzit en het overzicht houdt :)
Ik denk ook dat het eenzaamheid is. Een medische oorzaak lijkt me onwaarschijnlijk, vlak voordat Lucy is overleden zijn ze beiden nog grondig door de dierenarts onderzocht en zeer gezond verklaart. Vandaar ook zo een klap dat Lucy er ineens niet meer was.

Stel dat ik er een nieuw vriendje bij zou doen... Hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Een kitten, een volwassen kat, een mannetje, een vrouwtje? En hoe laat ik ze aan elkaar wennen, wanneer ik niet thuis ben? Beiden in een aparte ruimte laten? Ik heb daar totaal geen ervaring mee...
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kater van bijna 3 jaar miauwt bijna continu. Help!

Bericht door Chiquita98 »

Iedereen denkt verschillend over introductie. Meestal is het het beste om een katje erbij te nemen van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik zou geen kitten meer doen omdat je kat van 3 jaar daar al te oud voor is. Het kitten zou willen spelen continu en je kat van 3 zit daar niet altijd meer op te wachten.

Gewoon naar een asiel gaan en uitleggen wat het karakter van je kat is en zij weten dan wel wat voor katje daar het beste bij past.

Check hier rechtsboven in via de zoekfunctie en typ introductie in. Hou er rekening mee dat het weken kan duren voordat je katten echt aan elkaar gewend zijn. Maar er zijn ook verhalen dat het heel snel klikt tussen katten hoor. Hou ze eerst even apart en laat ze wennen aan elkaars geuren(dus om en om aaien, mandjes/kleedjes wisselen) Wissel ze dan eens om van kamer zodat ze ook daar elkaars geuren kunnen ruiken. Het zal eerst wel blazen en grommen worden, maar dat is normaal.
Ik zorgde er altijd voor dat als er hier een nieuw huisgenootje kwam dat ik in ieder geval een paar daagjes vrij was.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kater van bijna 3 jaar miauwt bijna continu. Help!

Bericht door BellePippa »

Inderdaad wat Thea zegt. Het is belangrijk om te bedenken dat katten afstammen van wilde beesten en bij een ontmoeting moet je dus eigenlijk de natuur gaan nabootsen. In een dichte vervoersbox zetten in de woonkamer zodat ze elkaar wel kunnen zien is dus geen goed idee, want daarmee belemmer de gene in het mandje al heel erg. Ze moeten elkaar dus eerst ruiken, dan horen en dàn pas echt zien. Verstandig is om dit niet te overhaasten, vooral bij volwassen katten want die hebben al echt hun territorium bij jouw thuis.

Je kan valeriaan op een watje doen en dat heen en weer wapperen om de gemoederen wat te bedaren. Maar eerst zorgen dat beide hun eigen compartiment hebben. Dan kan de nieuwe ook even op zijn tijd het ontdekken en dan kan jij in de tussen tijd heen en weer aaien zeg maar. Aai dan vooral de wangen want daar zitten de geurklieren bij katten! Belangrijkste is, wanneer ze elkaar daadwerkelijk voor het eerst zien, moet het zicht het enige nieuwe zijn voor ze. Ze moeten dus al bekend zijn met elkaars geur en het geluid van een 2e kat in het huis -territorium-.

Inderdaad ff rechtsboven op introductie zoeken! Er zijn heel veel verschillende verhalen over hoe je een introductie aanpakt. Let er wel op dat het bij jou dus om volwassen katten gaat en geen kittens. Die zijn veeel soepeler in introduceren.
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Plaats reactie