kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lidaatje57
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2013 15:08
Locatie: noord holland

kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door lidaatje57 »

goedemiddag,

Ik heb een vraag over onze Banjer van bijna 18 jaar die regelmatig begint te schreeuwen de laatste maanden.
ik zal even uitleggen wat er is gebeurd het laatste half jaar.
In december is onze hond van 7 jaar plotseling overleden, januari ging onze dochter die toen een jaar bij ons had ingewoond weer op zichzelf wonen en waar onze Banjer regelmatig op haar slaapkamer sliep, en een paar weken daarna ging onze lieve Loekie van 15 jaar ook onverwachts dood.Die moesten we laten inslapen omdat ze helemaal verzwakt was doordat ze vocht in haar long had.
Dus in 2 maanden tijd zijn er 3 veranderingen voor Banjer gebeurd.
Wel hebben we nog het hondje van onze dochter bij ons wonen maar daar heeft Banjer niks mee.
Niet dat ze bang voor hem is, ze is de baas bij hem maar daar is ze niet mee opgegroeid.
Nu zit ze al maanden regelmatig te schreeuwen en ze wil de hele tijd op schoot bij ons of bij mijn man en mij op bed slapen wat ze ook mag.
Ik vraag mij ook af of het verstandig is als we er 2 kittens bij nemen of dat we daarmee moeten wachten totdat Banjer overleden is.
Moet ook erbij zeggen dat ze medicijnen heeft voor haar hartje, en soms dagen achter elkaar spuugt en dan dagen weer niet.
Ze eet ook gewoon goed , brokken en natvoer en niet teveel.
Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft want ze is verder nog best blij en springt zelfs nog op en van het dakje in de tuin.
Wie kan mij raad geven.

Bedankt alvast.

gr.lida
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door Dinky »

Het zou goed kunnen dat het een vorm van rouwen is en het missen van maatjes (als ik het zo lees 3 maatjes weg in korte tijd) die ze dan roept.
Denk niet dat je hoeft te wachten met twee kittens totdat Banjer overleden is omdat deze twee kittens elkaar hebben om te spelen en ravotten. Het zou zelfs positief kunnen werken voor Banjer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidaatje57
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2013 15:08
Locatie: noord holland

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door lidaatje57 »

Hallo Mirjam,

Dat denken wij ook namelijk dat ze rouwt want als ze zo schreeuwt loopt ze te zoeken boven of als ze in de kamer op haar krabpaal zit naar boven te kijken.
het geschreeuw gaat door merg en been en is zo zielig.
Ze heeft nog niet zo lang geleden bloedonderzoek gehad en alles was goed.
Wel voel ik sinds kort 3 knobbels in haar vacht en dat was er eerst 1.
En wat je zegt over 2 kittens dat gevoel heb ik ook wel bij Banjer omdat ze wel speelt als we een speeltje pakken of een balletje.
Thanx,

gr.lida
alyda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2013 18:49

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door alyda »

Ik denk ook dat het soort van rouwen is.
Er is natuurlijk wel veel gebeurd in kote tijd en veel dieren kunnen daar niet tegen.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door lidewij020 »

18 is al een hele leeftijd voor een kat. Het zou ook kunnen dat ze dement begint te worden. Ook kan ze hard gaan schreeuwen omdat ze doof wordt (kat hoort zichzelf dan niet meer). Die knobbels zou ik even laten nakijken. Het kunnen gewoon vetbultjes zijn, maar het kan ook iets ernstigs zijn. Zitten de knobbels in haar huid? Of is haar vacht aan het vervilten ofzo?
Katten zijn meesters in het verbergen van pijn en ongemak. Het is wel een goed teken dat ze nog speelt.
Ik zou haar de tijd geven om te rouwen voor nieuwe kittens te nemen. Voor Banjer lijkt het me moeilijk om te wennen aan nieuwe kittens vanwege haar leeftijd, dus misschien kun je beter wachten tot Banjer er niet meer is.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door catsini »

Winny is ook gaan schreeuwen, na Miets zijn overlijden.
hij heeft een hartstilstand gehad, Winny was er bij, daarna is ze gaan schreeuwen.
ze wil ook altijd bij ons zijn, ook s"nachts
we hebben ook gedacht om een kat er bij, maar we gaan haar leventje niet nog meer overhoop halen.
we laten haar genieten van haar oude dag...
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door DeTut »

ik sluit me helemaal aan bij lidewij.... ik acht de kans op dement of doof of schildklierprobleem groter dan rouwgedrag, al kan dementie best getriggerd zijn door die veranderingen.. en kittens bij een bejaarde kat lijkt mij echt geen goed idee (ons oma zit ook niet te wachten op inwonende baby's); wil niet zeggen dat dat nooit goed zou gaan maar wat als ze het vreselijk vindt...? dan moeten jullie óf die kleine spookjes weer wegdoen óf banjer moet haar laatste jaren zo leven....Ik zou dat risico nooit nemen. Bovendien; ze heeft net veranderingen moeten doorstaan en dan nog een keer...?
en dan 'dagen achter elkaar spugen', is niet echt normaal; oorzaak uitzoeken? bij een oudje denk je dan al gauw aan nieren, schildklier of een maagdarmprobleem. Tot slot: als je vindt dat haar gedrag de laatste tijd echt duidelijk is veranderd (bv steeds op schoot en aandacht vragen en vroeger niet zo) dan is dat een signaal dat er iets mis is, bodycheck dus...
bescherm de dieren tegen de beesten...
Cerna

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door Cerna »

Ik denk ook aan beginnende dementie: aanhankelijkheid omdat ze veiligheid zoekt, schreeuwen omdat ze zich niet meer goed kan oriënteren. Ik heb het allemaal meegemaakt met onze Minoes. Zij is 4 jaar dement geweest en op 19-jarige leeftijd overleden.
Ik zou er dan ook zeker geen kittens bij nemen want dit kan voor nog meer verwarring zorgen.

Oude(re) katten hebben vaak last van brandend maagzuur. Je zou aan de dierenarts Zitac kunnen vragen (soort Rennies), tweemaal daags een kwart pilletje. Het helpt erg goed.
Gebruikersavatar
lidaatje57
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2013 15:08
Locatie: noord holland

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door lidaatje57 »

hallo

allemaal bedankt voor jullie reacties.
Wij hadden al besloten om nu nog geen kittens erbij te nemen maar ik was nieuwsgierig wat iemand anders er van vond als we het wel zouden doen en ook of het voor Banjer beter zou zijn.
We wachten nu met kittens totdat Banjer er niet meer is zodat ze van haar oude
dag mag genieten.
ze krijgt nu alle aandacht van ons en het is een schat.
Over het spugen, dit heeft ze nu al een week niet meer gedaan en het is altijd
al bij haar zo geweest dat ze spuugt. vaak ook haarballen maar soms ook haar
eten en dat is ook nadat ze gegeten heeft.
het is een vreetzak en ze eet heel snel maar we houden het wel in de gaten.
Ze heeft 3 maanden geleden nog een bloedonderzoek gehad en alles was goed
dus ik wil haar niet aan een onderzoek laten sleutelen alleen als ik echt denk
dat ze heel veel pijn heeft en daar ziet ze er echt niet naar uit.

gr.lida
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door Adriana »

groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door margali »

Je zegt "bloedonderzoek was goed" maar is er toen ook een schildkliertest gedaan? Heet T4 test. Deze wordt namelijk niet standaard gedaan. Het eerste waar ik aan dacht was mogelijk schildklier.
Gebruikersavatar
lidaatje57
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2013 15:08
Locatie: noord holland

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door lidaatje57 »

alyda schreef:Ik denk ook dat het soort van rouwen is.
Er is natuurlijk wel veel gebeurd in kote tijd en veel dieren kunnen daar niet tegen.
nee dat ken ik niet maar ze ziet er gewoon verder gezond uit

gr.lida
Gebruikersavatar
lidaatje57
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2013 15:08
Locatie: noord holland

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door lidaatje57 »

margali schreef:Je zegt "bloedonderzoek was goed" maar is er toen ook een schildkliertest gedaan? Heet T4 test. Deze wordt namelijk niet standaard gedaan. Het eerste waar ik aan dacht was mogelijk schildklier.
Ja is ook gedaan en die was ook goed, heb al 2x in een jaar een bloedonderzoek bij haar gedaan ook vanwege het vele drinken maar omdat ze nu plaspillen heeft ga ik er vanuit dat dit daardoor komt.
En het spugen is weer over, het is bij haar altijd zo geweest en heb daar ook al over gehad met onze dierenarts en die zei dat alles gewoon goed was 3 maanden geleden.
wij zeiden altijd ze lijkt wel boulimie te hebben omdat ze heel snel eet en het daarna weer uitspuugt

gr.lida
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat van bijna 18 jaar schreeuwt heel erg

Bericht door Adriana »

Ik denk ook dat het soort van rouwen is.
Er is natuurlijk wel veel gebeurd in kote tijd en veel dieren kunnen daar niet tegen.
nee dat ken ik niet maar ze ziet er gewoon verder gezond uit gr.lida
ik bedoel dus lees de omschrijving en overweeg cholodin te bestellen. ze zal er best gezond uit zien maar het oudere bolletje kan wel wat steun gebruiken en wat je omschrijft past in het rijtje oorzaken en aanbevelingen van cholodin..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie