Oude, dove kat miauwt 's nachts

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Ik ben hier nog eens met een vraagje over mijn Azraël, ondertussen al de 18,5 voorbij.

Even een korte schets: Azzy neemt sedert een kleine twee jaar Felimazole tegen z'n te snel werkende schildklier en dat gaat goed. Z'n nierwaarden zijn ook niet meer je dat, dus hij staat al meer dan een jaar op Hills K/D (droog) en RC Renal (nat). Verder is hij zo goed als doof, maar wel nog erg alert en energiek. Eergisteren vloog hij nog als een pijl uit een boog achter onze andere kat (12,5) aan!
Vorige maand is er nog een bloedonderzoek geweest (zoals we twee keer per jaar doen) en alles was in orde: T4 was oké, nierwaarden waren stabiel gebleven (dus nog geen medicatie nodig) en cholesterol was ietsje verhoogd, zoals altijd, eigenlijk.

Maar hij miauwt mij ongeveer 3x per nacht wakker... :???: Ik sta dan op, hij drinkt even aan de kraan in de badkamer, komt wat op het bed liggen en vertrekt weer. Een poos later is het weer hetzelfde.

Ik ben op, echt waar. Ik kan geen enkele nacht nog doorslapen, lig dan ook altijd even wakker na de hele mikmak. Ik werk fulltime, sta elke dag om 6u30 of 7u op, heb een zoontje van 5, ... Gelukkig miauwt hij enkel mij wakker en kan de rest van het huis blijven slapen.

Heeft er iemand enig idee wat we hieraan zouden kunnen doen? Vroeger heeft hij nog clomicalm gehad, en dat hielp goed, maar ik wil ook niet dat hij TE rustig wordt. Bovendien weet ik niet of dat wel nog goed is voor zijn nieren.

Ik hou zielsveel van mijn Azzy, maar ik wil slapen 's nachts! HELP!! :eshifty:

Groetjes,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door mittenslief »

ik denk dat hij gewoon gaat dementeren, dat deed die van mijn moeder ook.....tja gek werd zij ervan, het is heel vermoeiend. kan hij niet gewoon in de woonkamer blijven dan?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Adriana »

clomicalm is rotspul met kans op eetstaking en je weet ook niet of en hoe het gaat reageren met felimazole. er is cholodin voor oudere katzels, kijk even bij medpets..
bij een aantal blijkt dat te helpen en het is het proberen denk ik wel waard..
http://www.medpets.nl/cholodin/#product-description
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door eveline1982 »

Klinkt inderdaad als dementeren. Zou hem s'nachts in de woonkamer zetten zodat je je nachtrust hebt :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

Hallo,

In de woonkamer zetten is geen optie, want wij hebben een heel open huis en de trap begint dus in de woonkamer. Dus meneertje kan gewoon op en af zoals hij wil. Ik heb al geprobeerd om de slaapkamerdeur te sluiten, maar dan hoor ik daar poezenpoten langs wrijven en krabben... :lol:
Als ik hem dus echt wil apart zetten beneden, moet dat al in de garage of de wasplaats en dan krijg ik écht niet over mijn hart (hij is zo oud en knokig en het is daar koud en eenzaam :icon_shifty: ).

Denken jullie echt dat het dementeren is? Hij deed het enkele maanden geleden ook en dan was hij wel geholpen met de clomicalm. Eten ging nog goed, maar ik vond hem soms wel érg rustig, vandaar dat we gestopt zijn. Maar hij lijkt mij totaal niet verward. Misschien is het omdat hij ons niet hoort en geruststelling wil dat er iemand in huis is?

Ik denk soms dat ik hem gewoon 'geleerd' heb dat hij reactie krijgt. Hij miauwt, ik sta op en laat hem aan de kraan drinken, we knuffelen wat in bed en hij gaat naar beneden op zijn kussentje slapen.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

Ik heb net de cholodin besteld, bedankt voor de tip, Adriana!

Zelfs al werkt het niet tegen zijn miauwen, het kan hem enkel helpen, want uiteraard is zijn vacht niet meer toppie en heeft hij vaak last van obstipatie (we geven nu laxanorm hiertegen).

Hopelijk heb ik het morgen in huis en kunnen we aan de slag.

Geef ik dan het beste 's ochtends of 's avonds?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Adriana »

even naar de dosering gekeken: 1 tablet pet etmaal.
k zou het langzaam opbouwen en ik weet dat de tabletten makkelijk te breken/knippen zijn en hier heb ik het opgebouwd met s mo een kwart en s av een kwart.
kijk wat er gebeurt en dan kun je altijd nog ophogen naar s mo half, s av half..
maar je weet het nooit met schildklierkatten en daarom maar heel voorzichtig beginnen..
en als het op tweemaal kwart goed werkt, dan hoef je lijkt mij niet op te hogen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door eveline1982 »

Hij heeft wel de leeftijd om te gaan dementeren, maar je hebt hem duidelijk ook verwend ;) . Je hebt ook van die watervalletjes voor katten en honden, misschien is dat een idee? Het is echt vermoeiend een dementerend dier in huis, bij me moeder hadden we een kater die al jaren gecastreerd was en ineens besloot om midden in de nacht te gaan janken. Heb zelf een jackrussel gehad die het op den duur allemaal niet meer zo goed wist. Je bent dan echt aan het pappen en nathouden. Zou hem ook niet in een koude omgeving zetten, zou mij ook mijn hart gaan :) . Misschien helpt het om, voor het slapen gaan, een druppeltje valeriaan op een doekje even uitwapperen en op zijn kussentje te leggen. Verder kan ik je alleen veel succes met de oude man wensen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

Bedankt voor de tips!

@Eveline: dat is het 'em net, wij hebben een kattenfontein! Die staat beneden in de keuken en overdag zie ik hem daar ook aan drinken. Boven heb ik een bakje water gezet dat elke avond, voor ik ga slapen, ververst wordt (in de hoop dat dat voldoende is voor meneer). Ook daar drinkt hij van!

En TOCH voelt hij de behoefte om mij elke nacht een paar keer wakker te bleiren :?: Hij 'begeleidt' mij dan naar de badkamer, ik zet hem aan de kraan, hij drinkt een half minuutje, springt van de lavabo, 'begeleidt' mij naar onze slaapkamer en komt knuffelen. Dan gaat hij terug naar beneden. En ik lig wakker... :eeh:

Ik kan me ook niet indenken dat hij ergens last van heeft. Zijn bloed was oké, door de laxanorm heeft hij (weliswaar harde) ontlasting, hij eet en drinkt goed en gaat zelfs nog in de kattenren (en daarvoor moet hij enkele trapjes op en door een kattenluik).
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door BloemTetsu »

Even een gok uit ervaring. Kan het niet zijn dat hij blind aan het worden is?
Bleirt hij ook tegen de muur bijvoorbeeld?

Kat met ex hyper schildklier en slechte nieren gehad die blind was geworden, zonder dat we het doorhadden. Pas in de laatste dagen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door nellebel »

maar hij komt dus gericht iets vragen. water aan de kraan. dan lijkt het me just niet dementie. dan zou het op allerlei momenten moeten zijn.
en als je het fonteintje eens meeneemt naar boven om te proberen. misschien is hij wel wat verwend dat vrouwtje s'nachts vers stromend water brengt. misschien wat oefenen een paar nachtjes dat je hem wel de weg moet wijzen. zodat hij in de gaten krijgt dat vrouwtje de kraan niet meer openzet, maar dat hij via fonteintje vers stromend water krijgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Ms Maaike »

Ik zou toch de slaapkamerdeur dicht doen als je niet wakker gemaakt wil worden. Alle andere oorzaken (dementie, blindheid) daargelaten denk ik dat het een vorm van aandachttrekkerij is. Dat kun je prima negeren, daar zal hij niets aan over houden (als hij alleen maar water uit de kraan wil drinken). De eerste nachten zullen de poezenpootjes over de deur gaan, maar dat houdt vanzelf op. Persoonlijk zou ik trouwens nooit iets kalmerends geven, het is toch weer rommel die de nieren moeten verwerken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

Tof dat er zo veel antwoorden en tips komen!

Ik denk niet dat hij blind is, nee. Daarvoor kijkt hij nog veel te aandachtig naar de vogels buiten en naar alles rond hem. Hij loopt ook zeer gericht naar zijn etensbakje en zo.

Dat van die kattenfontein had ik ook al gedacht, ja. Misschien kan ik er eentje extra zetten, boven? Enkele maanden geleden begon hij namelijk plots in huis te plassen en dat is toen ook eenvoudig opgelost door een extra kattenbak boven. We hebben er nu twee beneden en 1 boven.

Is Cholodin ook schadelijk voor de nieren?

Ik zou hem natuurlijk kunnen negeren, maar zijn gemiauw is soms zo luid en indringend (toen de dierenarts hier laatst was en ze hoorde hem, dacht ze eerst dat mijn zoontje thuis was en huilde! :lol: ), dat ik toch altijd even ga kijken om te zien of er niets aan de hand is.

O ja, nu bedenk ik net: de laatste nachten zit hij soms ook gewoon beneden op de leuning van de bank naar boven te miauwen, erg hard en doordringend. Wanneer hij mij dan boven aan de trap ziet, komt hij naar boven en begint hij aan de drink-knuffelroutine. Zou hij zich 's nachts eenzaam voelen, of angstig? Hij kan nochtans altijd bij ons komen en we hebben hier nog een maatje voor hem lopen.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Cerna

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Cerna »

Ik denk niet dat het aandachttrekkerij is. Hij is 's nachts een beetje de weg kwijt en wil gerustgesteld worden. Het kan inderdaad angst, onzekerheid zijn.
Ik werk met dementerenden en bij hen zie je hetzelfde gedrag.

Wij hebben een dementerende poes gehad die ook dit gedrag vertoonde. Zodra de lichten uit gingen begon ze te roepen. En dan riepen wij haar en kwam ze tussen ons in liggen, lekker veilig tussen vrouwtje en baasje. Na een paar dagen waren we eraan gewend en sliepen we alledrie de hele nacht door.
Ik geloof ook niet dat het iets met drinken te maken heeft. Het is gewoon zijn manier om te weten te komen dat je er nog steeds bent. Geruststelling dus.

Ik weet niet of tabletjes dit kunnen verhelpen. Heb er geen ervaring mee.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

Hij doet het soms ook overdag, maar dan is het echt om te eten of te drinken. Dan hangt hij ook enkele minuten aan de kraan! Maar meestal slaapt hij overdag.

Hij mag gerust de hele nacht bij ons liggen, probleem is dat hij dat niet doet.

O ja, en hem roepen is hier ook geen optie: hij is doof.

Nogmaals bedankt voor de vele antwoorden, allemaal!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie