Oude, dove kat miauwt 's nachts

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door eveline1982 »

Ik heb een tijdje terug een nestje kittens gehad waarvan de licht gekleurde mogelijk last hadden/hebben van verminderd zicht. S'nachts vertoonde er 2 bij hun nieuwe eigenaren onzindelijk gedrag (hier gingen ze s'nachts in de bench met kattenbak er naast). Toen ze een lichtje s'nachts aanlieten was het onzindelijke gedrag bij toverslag verdwenen! Misschien is dat nog te proberen, lichtje in de hal en huiskamer aan? Niet omdat hij blind zou kunnen zijn maar meer om hem te laten kalmeren s'nachts, baat het niet dan schaad het niet :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

@eveline: het is het proberen waard, dus vanavond gaat er een nachtlampje aan in de huiskamer.

Toch denk ik dat het ook wat gewoonte is geworden, want zelfs wanneer mijn man beneden nog televisie kijkt en er dus nog licht brandt, komt hij naast mijn bed miauwen!

Mijn man zei net dat hij soms wel denkt dat zijn zicht verminderd is... :-( Wat doe je met een kat die doof én blind is? (niet dat het al zo ver is, hè) Ik vind het zo zielig voor hem.

Hij is zo oud... Ik ben blij dat ik hem nog heb, maar het wordt er niet makkelijker op, vooral omdat hij het ons niet kan zeggen, hè.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door eveline1982 »

Ja dan klinkt het inderdaad als gewoonte! Vervelend hoor, wat ik wel weet van blinde dieren, is om geen spullen te verplaatsen. Anders kunnen ze zich stoten en bezeren. En verder genieten van de tijd die je nog hebt, en proberen de vervelende gewoontes, die hij nu ontwikkeld, te negeren. Mijn jackrussel ging in huis plassen, en werd steeds agressiever en gromde om het minste geringste. Ik werd er soms helemaal gek van, maar nu ze er niet meer is mis ik het gegrom verschrikkelijk....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door DeTut »

Hallo, wat fijn dat je zoveel begrip en liefde voor de krasse knar toont! Kan me je frustratie goed voorstellen; heb het zelf ook meegemaakt. Ik dacht ook aan dementie maar daarover worden meerdere en ernstiger verschijnselen beschreven, als fout plassen, rondjes lopen, orientatiefouten enz. (google maar eens). Het schijnt wel vaker voor te komen bij nierfalen, wat de hersenfuncties zou (kunnen) beinvloeden. heb ook wel eens van een d.a. gehoord dat door nierfalen (en dat hoeft dan niet perse alleen in vergevorderd stadium!) hoge bloeddruk kan ontstaan, wat ook dat nachtelijk gillen kan veroorzaken. toen een kat fortekor kreeg (verlaging bloeddruk), verbeterden de klachten. Ook bij gebruik van dat cholodin (wat een soort -onschuldig?-natuurgeneesmiddel zou zijn, waarvan niet elke d.a. de werking gelooft) heb ik van een kennis verbetering gehoord.
mijn (bijna dove) oudje deed het gillen in 2 situaties: 1 als ze net ontwaakte en 2 als ze van beneden naar boven ging, stond dan stil in een deuropening en begon even lekker te gillen. in beide gevallen: zodra ze iemand zag, veranderde het gillen meteen in normaal mauwen. ik heb het toen zo geinterpreteerd: gehoor is heel belangrijk voor ene kat om zich te orienteren, de omgeving te 'lezen 'en testen op veiligheid. zolang ze in een omgeving is waar ze de mens of andere katten ziet, is dat voldoende 'zekerheid', maar komt ze in een 'lege' plek (of net wakker uit een andere wereld) , dan probeert ze zich door hard mauwen te orienteren. doordat ze -door doofheid-echter geen feedback krijgt (geluid wordt niet teruggekaatst door de muren) blijft ze doorgaan. dit hard mauwen klinkt ook echt anders dan normaal mauwen (inderdaad, soms als een huilend kind)
misschien kun je je afvragen: is het gillen verergerd sinds ook de doofheid is toegenomen? doet hij het vooral in die 'onzekere' situaties als hierboven?
verminderd zicht kan ook nog eens de zaak verergeren en ik denk dat dat voor ons als mens niet zo makkelijk te testen is; gaan zijn pupillen nog normaal aan en uit? (laten checken op staar..?)
met dit alles heb je natuurlijk nog geen oplossing... bij mijn kat hielp het om in de ruimte waar ze s nachts was, overal zachte verlichting te laten branden.
In jouw geval echter vrees ik wel dat je sowieso echt de gewoonte moet doorbreken. hij is geconditioneerd dat je reageert als hij roept en dan zijn ritueel (water) uitvoert (net als een huilende baby die getroost wordt). het is echt rot, maar als je echt wat wilt doen zou ik consequent negeren, geef geen respons. dat kan best betekenen dat je een week lang het gemauw en gekrabbel aan je deur moet doorstaan (en misschien ook beter de slaapkamer nooit meer voor hem openstellen). zodra je 1x toegeeft kun je opnieuw beginnen. in de huiskamer opsluiten zou makkelijker zijn maar dat kan niet bij jou begrijp ik.
zorg dat verder de situatie voor hem boven optimaal is; voldoende verlichting, waterfonteintje als hij dat graag heeft. maak de slaapplekken zo vertrouwd mogelijk, bv door te zorgen dat jouw geur op de kleedjes zit (leg er een kledingstuk op of smeer je geur op het kleedjes door onder je oksel door te halen).
En of het dus dementie is, helaas kun je daar toch niet echt wat aan doen, maar wees wel bedacht op eventuele andere symptomen die schadelijk voor hem kunnen zijn (voor een kat die echt de weg kwijt is, is buiten lopen bv. echt link.......?
benieuwd of je hier wat mee kunt en hoop dat je toch veel kunt genieten van zo'n ouwe deur!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

Hartelijk bedankt allemaal voor de vele tips!!

Even een update van de situatie hier: Ik ben vorige nacht niet wakker gemaakt!! :edance: Wat natuurlijk puur toeval kan zijn... :eeh:

Ik had hem voor het slapengaan nog een extra zakje RC Renal gegeven (je weet maar nooit dat hij honger of zo had) en er is een nachtlampje blijven branden in de woonkamer (handig als je een kleuter in huis hebt!).

Ik had ook een plekje naast mijn bed gemaakt (oude wasmand met enkele dekens in en daarop flanellen laken als bekleding, lekker warm), maar daar had hij niet echt interesse in!

Ik ben deze nacht wel zélf wakker geworden, omdat ik naar het toilet moest en toen heb ik waarschijnlijk iets gedaan wat ik niet had mogen doen... Hij zag van in de woonkamer het licht in de hal boven en miauwde even en dan ben ik hem gaan knuffelen. :oops: Ja, hij ziet er ook zo knuffelachtig uit, he! Hij is blijven liggen, ik ben weer naar bed gegaan, en we hebben beiden geslapen tot deze ochtend!

In elk geval: de cholodin is net aangekomen (Medpets levert echt héél snel) en vanavond ga ik ermee beginnen. Benieuwd of hij ze zo zal innemen, als snoepje, of dat we aan het verpulveren zullen moeten gaan.

Ja, het is soms lastig en ik word er soms erg moe van, maar ik heb hem al meer dan 18 jaar (meer dan de helft van mijn leven, aangezien ik zelf 35 ben) en eigenlijk hoop ik dat ik hem nog enkele jaartjes kan houden, miauwen of niet!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door nellebel »

zou je dan wel die med geven als hij nu al rustig is geweest? misschien toc heven kijken hoe het vanavond gaat. enne foei foei foei, inderdaad niet knuffelen, maar ik vergeef het je hahaha ik ben ook zo'n watje.
als ik eventjes boos wordt op 1 van de katjes (moet af en toe he vooral als manlief toekijkt) dan sta ik even later weer snoepjes of knuffeltjes uit te delen. maar ik heb hem ook al vaak betrapt dat hij hetzelfde doet hahaha we houden vooral elkaar voor de gek
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Dinky »

Wanneer het mijn kat zou zijn dan zou ik eerst willen weten of het toevalstreffer is geweest voordat ik begin met medicatie. Je hebt immers de situatie veranderd wat misschien wel voldoende is. Wanneer het eenmalig doorslapen is geweest kan je altijd nog met de cholodin beginnen aangezien je het nu in huis hebt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Adriana »

cholodin is geen medicijn maar aanvulling in de vorm van bepaalde plantaardige stofjes, waarvan het is bewezen dat het goeie invloed op zenuw- en hersenfuncties heeft.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Ikey »

Als jij de enige bent die er wakker van wordt en je wil lekker doorslapen, kun je ook eens oordoppen proberen. Als je bijvoorbeeld echt wil slapen, omdat je erg moe bent. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat je dit geen prettig idee vindt ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

Wat Adriana zegt, dacht ik dus ook. Dat ik cholodin sowieso mag geven, omdat het eigenlijk een voedingssupplement is. Ik heb gelezen dat het ook goed is voor vachtproblemen (en hij heeft veel klitten die ik er niet uit krijg, ik mag niet te hard meer kammen) en obstipatie. Dus misschien kan ik dan stoppen met de laxanorm.

Zou ik het hem dan geven of niet?

@Ikey: ja, maar dan ben ik niet gerust, want dan hoor ik hem ook niet wanneer er echt iets zou zijn én dan hoor ik mijn zoontje niet.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door stridder6247 »

ik ken cholodin niet maar als het een voedingssuplement is lijkt me dat prima.
Verder als het je niet lukt om niet te reageren kun je ook alleen gaan kijken, laten zien waar je bent en verder negeren.
Dan weet je wel zeker dat er verder niks aan de hand is en als hij echt dementeert houd hij toch niet op met mauwen tot hij je ziet.
Maar dan verder dus geen routine met naar water brengen ofzo.
Als hij echt dement is en blijft mauwen s nachts kan je ook overwegen om hem juist bij je op de slaapkamer op te sluiten. Inclusief kattenbak en fontein ed. Als hij dan wakker wordt ziet hij je en gaat dan (hopelijk) niet mauwen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Dinky »

Wanneer je het niet alleen wilt gebruiken tegen het miauwen maar ook voor de andere dingen die je noemt (vacht en obstipatie) dan zou ik het wel geven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door Katelijne »

Oké: tweede nacht zonder gemiauw is achter de rug! :edance:

Ik heb opnieuw nog eens eten gegeven net voor ik ging slapen en het nachtlampje is blijven branden.

Ik heb geprobeerd om gisteren de cholodin te geven, maar die pil ging er niet in! :icon_shifty: Vanavond volgende poging, samen met de felimazole. Ik ga beginnen met een halfje.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Oude, dove kat miauwt 's nachts

Bericht door DeTut »

(hoe) gaat het nu...?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Plaats reactie