miauwende kat

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Borake
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2011 18:33
Locatie: Tessenderlo(Belgie)

miauwende kat

Bericht door Borake »

We hebben een probleempje met onze ragdoll, Pepper. Ze heeft sinds enkele dagen een hele vervelende gewoonte gekregen. 's Nachts rond een uur of 5 begint ze onrustig door het hele huis te lopen en te miauwen. Het is alsof ze om aandacht komt vragen, maar aaien en oppakken helpt niet. Als we niet reageren, gaat ze de dingen doen waarvan ze weet dat het onze reactie zeker zal uitlokken (in de tenen bijten, op de kast springen, aan de muren krabben). Soms is het dan even stil en dan begint ze plots opnieuw. Het gaat soms een uur aan een stuk door, zonder dat we er enige vat op hebben. Het feit dat ze miauwt, vind ik op zich niet erg, het is gewoon zeer frustrerend dat ik haar niet begrijp, dat ik niet kan helpen.

heeft iemand hier ervaring mee ? Kan iemand hier uit afleiden wat ze van ons verwacht ? Hoe kunnen we dit afleren ?
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: miauwende kat

Bericht door lidewij020 »

Veel gedragsveranderingen hebben een medische oorzaak. Een kat die niet lekker in zijn vel zit of ergens last van heeft kan dit soort gedrag vertonen. Het is belangrijk om eerst een bloed en urineonderzoek uit te laten voeren door een dierenarts om te kijken of ze helemaal gezond is. Als dat het geval is, heeft haar gedrag een andere oorzaak en zou je kunnen bedenken of je haar beter kunt leren begrijpen en kijken of er iets aan haar gedrag te doen is. Het kan sowieso geen kwaad om veel te leren / lezen over kattengedrag. Sterkte!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: miauwende kat

Bericht door Catfish »

Hoe oud is ze en is ze gecastreerd? Zou heel goed krolsheid kunnen zijn. Laat haar in dat geval please sterliseren, het kost een poes zo ongelofelijk veel energie om krols te zijn en de kans op ontsnapping en zwangerschap is enorm uiteraard.
Zo niet, zie reactie Lidewij!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: miauwende kat

Bericht door Adriana »

Borake schreef: 's Nachts rond een uur of 5 begint ze onrustig door het hele huis te lopen en te miauwen.

heeft iemand hier ervaring mee ? Kan iemand hier uit afleiden wat ze van ons verwacht ? Hoe kunnen we dit afleren ?
katzels hebben een ander slaapritme dan mensen: korter en vaker.
in de natuur zijn ze het meest actief in de ochtend- en avondschemering, want er moet worden gejaagd..

je zou een timerbak kunnen instellen rond dat tijdstip met voer. die gaat op dat moment, bijvoorbeeld half 5 open. dat leidt af en doorgaans rollen ze zich na het eten weer op..
het kan zijn dat ze s nachts weinig tot geen eten heeft.. ook dan zal ze zich melden bij het personeel/eetloket..
je kunt aan wekkertraining doen. leren dat je voordat dit geluid heeft geklonken niet het bed uit komt.

je kunt het niet afleren, hoogstens kun je afleiden en er iets anders voor in de plaats aanleren..
en rara.. waarom type ik dit bericht om half vijf? gisteren niet genoeg nacht-eten neergezet en om kwart over vier is mij dat uitgebreid door drie katers uitgelegd: foei vrouwtje!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: miauwende kat

Bericht door nellebel »

onze guusje heeft dit ook met momente. toen ze nog klein waren was dit sowieso. maar ze hebben wel ons ritme aangenomen. maar guusje heeft haar momenten dat ze een paar dagen of weken tegen de ochtend wakker wordt. beneden alles bij elkaar miauwd. eten is er voldoende dus wat er dan is??? geen idee. wat ik wel weet is dat ik haar negeer als ze op me gaat springen enz en dat ze uiteindelijk gewoon weer lekker tegen me aankruipt en verder slaapt. het mooiste is vaak als de wekkeer dan afloopt ze mij een blik kan geven waaruit ik niet echt waardering kan halen dat ik al op sta hahaha
ik denk dat vooral belangrijk is dat je niet reageert, want dat is een teken dat ze op kan vangen dat je ook wilt spelen. als ze merkt dat je niet reageert zal het ook wel ophouden.
maar wel even duidelijk krijgen voor jezelf dat er niets medisch is, maar puur omdat ze de slaapt uit heeft.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: miauwende kat

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar net als eerder is geadviseerd in ieder geval laten castreren.
Is pepper je enige poes? Wellicht zou het helpen als je haar een katten-vriendje geeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: miauwende kat

Bericht door Dinky »

Hoe oud is pepper? Heb het probleem vaker voorbij zien komen op het forum en dan ging het vaak om oude katten en vermoedelijk dementie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Borake
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2011 18:33
Locatie: Tessenderlo(Belgie)

Re: miauwende kat

Bericht door Borake »

Dank voor de recaties.
Pepper is nu een dik haf jaar geleden gesteriliseerd (ze is in nov 1j. geworden). Ze zijn inderdaad met twee. We hebben nog een klein straatkatje van nu bijna een 1j. (ook gesteriliseerd). Aan eten kan het volgens mij niet liggen, want ik stond in het begin ook op om te kijken of het aan het eten kon liggen. Jain, de andere trekt zich er ook niks van aan van het gemiauw van de andere kat. Ze blijft altijd rustig slapen, want we dachten in het begin dat Pepper Jain riep om te spelen ofzo. T is in ieder geval een beetje een bizarre situatie, want het gebeurd ook niet elke nacht meer. Vanacht heb ik bijvoorbeeld wel rustig kunnen doorslapen maar stond ze, toen mijn wekker af liep, wel langs mijn bed om aandacht te krijgen. Ik zal jullie raad opvolgen en een afspraak aken bij de dierenarts, misschien is er inderdaad iets waardoor ze zich niet lekker voelt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: miauwende kat

Bericht door nellebel »

onze gijs reageert s´avonds wel op guusje. dan doet ze het ook wel eens als we net op bed liggen. dan gaat hij kijken. s´nachts niet dan blijft hij lekker liggen. ik denk trouwens wel dat guusje hem roept maar dat hij er dan geen zin in heeft
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
sunsun
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2013 17:09

Re: miauwende kat, help svp

Bericht door sunsun »

Mijn lieve 2,5 jaar jonge Tommy houdt mij sinds een half jaar gezelschap. Ik heb hem van mensen die mij hebben gezegd dat hij een andere kat niet verdraagt, hij begint dan te meppen.
Toen hij er pas was speelde hij nog wel met een balletje en een touwtje. Soms ook met een laserlampje. Gaandeweg is dat veranderd. Balletjes, touwtjes, kurken of wat dan ook vindt hij niets, loopt ze gewoon voorbij. Het enige dat hem bekoort is een écht bontmuisje waar een rammeltje in zit. Hij doet niets liever dan dit apporteren. Dan moet ik dat in een slof stoppen zodat hij kan aanvallen en dat doet hij met veel enthousiasme. Hij bijt ze wel steeds in één dag stuk.
Daar kan ik natuurlijk niet de hele dag mee bezig zijn. Als ik dat niet doe begint hij vaak heel zielig en langdurig te mauwen en mij aan te kijken, zo van: spelen wil ik! Hij springt dan ook op mijn bureau of tikt tegen mijn rug, wil aandacht!
Die muisjes zijn een ramp want ik kan ze in de dierenwinkel niet meer krijgen, alleen nog dezelfde bontmuisjes met korreltjes erin in een harde kern zodat ik steeds kan stofzuigen als Tommy gespeeld heeft omdat hij ze kompleet stukbijt. Da's lastig met mijn slechte rug. Het gaat niet om de kosten, ze zijn maar 50 cent per stuk, maar ze zijn er gewoon niet. Ik heb ze al op veel plaatsen gezocht maar kreeg steeds wollige muisjes aangeboden die hij links laat liggen.
Heb ik hem te veel verwend of hoe kan ik hem iets anders leren? Hij verveelt zich als ik thuis ben. Als ik binnenkom na weggeweest te zijn ligt hij meestal rustig te slapen.
Heeft iemand een tip waar ik de bontmuisjes met een rammeltje kan kopen?
Help svp!!!!!!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: miauwende kat

Bericht door castratenkoor »

Je kunt eens bij Zooplus kijken, daar hebben ze van alles.

Misschien is een speel-rails ook wat voor hem met een balletje erin.
of zo'n bal waar je brokjes in kunt doen = voedselverrijking.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie