uit zichzelf muisje apporteren

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Robijn »

Onze 10-jarige poes Robijntje heeft een nieuw ritueel sinds enige tijd.
Bijna elke nacht, als wij op bed liggen, gaat ze als een bezetene met haar speeltjes spelen. Ze miauwt dan opgewonden, sprint als een gek heen en weer door de huiskamer (schrapende nagels over het laminaat; zo dat ze zich afzet; en scherpe bochten maakt), springt uiteindelijk, binnensmonds miauwend op bed en laat dan haar favoriete speelgoedmuisje op bed vallen. Soms gooi ik hem ervan af; soms laat ik hem liggen neemt ze hem zelf weer mee terug de huiskamer in. Maar ze komt dat muisje wel 2 a 3 keer achter elkaar terugbrengen op bed.
Waarom doet ze dat?
Wil ze dat we met haar spelen? Wil ze haar vreugde met ons delen? Of ziet ze het muisje als een kittentje dat ze komt brengen naar ons toe? Het is ook altijd hetzelfde muisje..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Wat een schat
Onze Caya doet dat ook
In de beschrijving van britjes stond iok ook dat ze slim zijn ken meer katten die apporteren echt super schattig ik gooi t speeltje dan altijd weer weg en Caya brengt m altijd terug na rondje ermee door t huis te hebben gerent
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door flower1980 »

Het klinkt erg lief :-)
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Sifra »

Ik denk niet dat ze het muisje als kitten ziet. Dat past niet bij het voorafgaande jachtgedrag. Ik denk dat ze gewoon even contact wil maken. Roept ze je ook echt vanuit de kamer of praat ze tegen zichzelf?
Het lijkt een beetje op wat mijn vorige poes Onyx vaak deed. Zij riep altijd onderaan de trap als ze iets spectaculairs "gevangen" had, zoals een rups, broodkorst, afgelikt plakje leverworst, half barbecueworstje of speeltje. Ze riep heel dwingend en eigenlijk werd ik geacht naar beneden te komen, maar na een paar keer trapte ik daar niet meer in. Als ik vanuit bed antwoordde, rende ze naar boven, liet de "prooi" voor het bed liggen en nestelde zich tevreden op mijn bed. Via de buren kwam ik erachter dat ze ook met haar speeltje in de bek luidkeels stond te roepen in de tuin als ik (te) laat uit mijn werk kwam. Bij haar ging het hele ritueel dus duidelijk om het contact.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door mittenslief »

Onze Mittens en Roosje doen dit ook dagelijks maar dan met de beessies van AH echt zo van hier baasjes een kadootje voor jullie, soms is mijn dochter echt bezaaid met die dingen als ze smorgens wakker wordt, lief toch????
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Robijn »

Hi hi; ja, wij vinden het ook hartstikke lief!
Volgens ons miauwt ze, omdat ze gewoon heel erg opgewonden is, niet zozeer om ons te roepen. Ze zit dan echt in d'r eigen wereldje. Het miauwen komt gewoon in d'r op. Het 'gebeurt' gewoon, instinctief ofzo.
Maar als ze het muisje komt brengen, wil ze volgens ons wel contact met ons maken. Zo van; hier zo; cadeautje voor jullie; goed van mij he?!
Bedankt voor jullie reacties!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Sunnetje »

Mijn Isis doet dit ook, maar alleen met 1 muisje wat haar favo speeltje is. Die kwam ze ook ineens uit zichzelf brengen en toen we hem weggooiden zodat ze er achteraan kon, kwam ze hem daarna weer terugbrengen en legt hem dan ook zo voor ons neer :) heel schattig!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Cerna

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Cerna »

Zo lief van Robijn! Ze heeft opeens haar jachtinstinct ontdekt :grin:

Cerná apporteert niet, maar gaat als een wolf met de kop naar achteren loeien wanneer ze een speelgoedmuis heeft. En dan moeten wij natuurlijk reageren (wat we soms doen :lol: ). Ook erg vreemd gedrag want ik heb nog geen kat gehad die dat deed.

Honderd jaar geleden had ik 3 katten die gewoon buiten liepen (het was in een rustig dorp en wist ik veel; wel was ik altijd blij wanneer ze 's avonds weer binnen waren) en 2 van hen brachten, tot mijn afgrijzen, regelmatig een muis mee (soms half opgevreten) en daar moest ik ze natuurlijk voor prijzen.
Moerka kon geen muizen vangen, maar zag wel dat de andere katten steeds geprezen werden en op een dag bracht ze een groot stuk mos mee wat van het pannendak was afgevallen en legde het aan mijn voeten. "Kijk eens vrouwtje, ik kan ook muizen vangen". Zooo lief en natuurlijk kreeg Moerka haar complimentje.
Gizmobritsekorthaar schreef:Wat een schat. Onze Caya doet dat ook
In de beschrijving van britjes stond ook dat ze slim zijn ken meer katten die apporteren echt super schattig ik gooi t speeltje dan altijd weer weg en Caya brengt m altijd terug na rondje ermee door t huis te hebben gerend
Ik wilde dat Milka dat deed. Ik moet -tig keer op een dag een balletje gooien, ze rent er opgewonden achteraan, snuffelt een keer en gaat er dan naast zitten. En dus moet ik weer naar haar toelopen om het balletje opnieuw te gooien :icon_shifty:
Och ja, beetje beweging is ook niet erg.

En Britten slim? Kweet het niet. Ik heb via Zooplus op de punten zo'n voedselbal gekregen, maar hij ligt er en niemand doet er wat mee. Ik heb het al een paar keer voorgedaan, maar ze snappen er niks van.
Of ze zijn zo slim dat ze weten dat ze de brokjes ook wel op een normale manier krijgen en is het gewoon teveel moeite. Luie Britten, hè?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Dinky »

Moerka kon geen muizen vangen, maar zag wel dat de andere katten steeds geprezen werden en op een dag bracht ze een groot stuk mos mee wat van het pannendak was afgevallen en legde het aan mijn voeten. "Kijk eens vrouwtje, ik kan ook muizen vangen". Zooo lief en natuurlijk kreeg Moerka haar complimentje.
Hahaha dat doet mij denken aan de actie van loulou toen ze voor het eerst buiten kwam. In de bosjes voor ons huis lag een grote dode vogel (formaat grutto, nog wel helemaal gaaf) waar ze op een gegeven moment dus enorm trots mee aan kwam lopen :lol:
Die werd dus mooi bij de voordeur neergelegd toen ze weer naar binnen kwam :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Robijn »

Cerna schreef:Zo lief van Robijn! Ze heeft opeens haar jachtinstinct ontdekt :grin:

En Britten slim? Kweet het niet. Ik heb via Zooplus op de punten zo'n voedselbal gekregen, maar hij ligt er en niemand doet er wat mee. Ik heb het al een paar keer voorgedaan, maar ze snappen er niks van.
Of ze zijn zo slim dat ze weten dat ze de brokjes ook wel op een normale manier krijgen en is het gewoon teveel moeite. Luie Britten, hè?
Hi hi; ik heb ook zo'n SlimCat voerbal van Zooplus; en Robijntje heeft waarschijnlijk doorgestudeerd, want zij duwt met haar kopje tegen de bal aan, zodat de brokjes eruit vallen. Sem tikt er met zijn poot tegenaan.
Ik heb de bal wel in een groot serviesblad gelegd, zodat de bal niet weg kan rollen onder een kast of de bank ofzo, en op de plek gezet waar normaalgesproken het bakje met brokken staat.

Robijntje is echt slim hoor. Als ik naar bed ga, heeft ze dat zo door. Ik hoef haar helemaal niet te roepen of aan te kijken ofzo, maar binnen een paar minuutjes duwt ze de deur open, stapt ze de slaapkamer binnen, en springt ze bij mij op bed. En dat terwijl Tim nog gewoon in de huiskamer zit, de tv en de lichten nog aan zijn.
Ze luistert ook echt goed. Als ik haar roep, (bijv. vandaag toen ik de trap opliep naar de vide), dan komt mevrouw er ook aan hoor; net een hondje.
En toen ik een kattenbak een tijdje geleden naar de vide had verplaatst, hoefde ik haar ook maar een paar keer op te zetten, en toen had mevrouw 't al door dat ze voortaan naar boven moest om haar behoeftes te doen.
Nee, Robijntje niet dom! (wel lui :lol: ) (m.u.v. 's avonds laat en 's ochtends vroeg; dan is ze een dolle mina!).
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hahaha ja ze zijn wel beetje klunzig maar ergens op een site las ik dst Britten net honden zijn leren goed maar nee giz foet dat ook niet hij zal wel denken doe t lekker zelf haha groot gelijk heeft ie haha
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: uit zichzelf muisje apporteren

Bericht door Chiquita98 »

Mijn Gizmo doet dat ook hoor Mariska. Toevallig net daar foto's van op mijn album gezet. Hij maakt er echt een spelletje van en als ik er even geen tijd of wat dan ook voor heb dan strijkt ie langs mijn benen en mauwt ie. Gek beest :lol:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie