kater miauwt luid naar buurkat

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door Freya13 »

Cis, onze kater van ongeveer 8 jaar, zit al twee avonden heel luid te miauwen naar de kat van de buren die hier altijd aan ons hek komt zitten. De buren zijn blijkbaar niet zo vaak thuis, en hun kat komt geregeld bij ons 'op bezoek', gezelschap zoeken? Ze lijken niet echt boos op elkaar (ze vechten niet) maar ze zitten, elk aan een kant van het hek, naar elkaar te miauwen. Maar echt luid he, doet mij denken aan een krolse kater (voor alle duidelijkheid: Cis is 'geholpen' als hij zes maanden was). Is dat een soort 'machtsstrijd'? (mijn terrein - eventueel ook beschermen van 'zijn' poezen) Of is dat gewoon een spel, een soort praten? Ik kan het niet echt interpreteren. Iemand meer ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door eveline1982 »

Lijkt erop dat Cis het er niet mee eens is dat de buurkat daar zit.....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door Freya13 »

zou ik inderdaad ook denken, lijkt mij logisch
maar zouden ze dan niet vechten? of hoeft dat niet noodzakelijk?
want ze lopen dus wel samen in dezelfde weide (naast onze tuin), dus een echt probleem tussen de twee lijkt er niet te zijn
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door eveline1982 »

De weide is niet Cis zijn teretorium dus die hoeft hij ook niet te bewaken :) en vechten gebeurt meestal alleen tussen ongecastreerde katers omdat er bij hen nog testoron door het lichaam gaat :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door Freya13 »

dat eerste klinkt inderdaad logisch, dat tweede wist ik niet, ik dacht dat alle katers vechten

weer iets bijgeleerd vandaag :-)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door artemis »

Lijkt mij wederzijdse intimidatie.
Dat gecastreerde katers niet vechten is een fabel. Open katers zullen uiteraard meer en meestal heviger vechten, maar castraten doen het ook als er territorium mee gemoeid is. Hier is de laatste tijd een groot probleem tussen de gecastreerde kat van de buren en de onze. Kater van de buren komt de onze aanvallen...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door Dinky »

Zolang de buurtkater van het terrein afblijft en miauwen afdoende is zou ik zeggen dat het toch een manier is om territorium te beschermen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door Freya13 »

het grappige is dat de andere kat gewoon maar zit te kijken: hij klimt niet over het hek, maar hij loopt ook niet weg ... het lijkt echt alsof hij een beetje zit uit te dagen :-)
Connie001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:56

Re: kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door Connie001 »

Mijn kater Frankie deed dit ook met de kater van de buren Tommy, horendol werden we ervan. Wij dachten ook dat er een machtsstrijd aan de gang was tussen beide want onze Frankie vocht met alle katten hier in de omgeving zodra een kat Frankie zag rende deze al weg. Tot wij er samen met de buren na verloop van tijd achter kwamen dat er helemaal geen strijd aan de gang was maar de heren dik bevriend waren en samen op jacht gingen en zelfs op voor ons toentertijd onzichtbare plekken samen lagen te slapen. Zodra Frankie begon te gillen kwam Tommy aan rennen en gingen ze naast elkaar zitten en net wat je zegt als 2 krolse katers zitten gillen en dit was ook andersom zo als Tommy zat te krijsen kon ik doen wat ik wilde maar Frankie wilde naar buiten en maakte dan zelf wel de deur open. Wij hebben van dit gezamenlijk concert van de heren 9 jaar mogen genieten. Toen wij dit door hadden lieten we de heren gewoon naar buiten begonnen ze te gillen dan stuurde ik Bandji en Damian (honden) die niets deden naar buiten en rende de heren weg en was het weer stil. De laatste jaren waren beide zo brutaal dat ze dan bij de buren sliepen en aten en dan weer bij ons. Zowel de buren als wij vonden dit geen probleem. Frankie en Tommy zijn 3 weken na elkaar plotseling gestorven beide aan een hersenbloeding. Frankie heeft toen 3 weken zitten krijsen/roepen op hun vaste stekkie om Tommy. De kanjers zijn 16 en 14 jaar geworden.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: kater miauwt luid naar buurkat

Bericht door lidewij020 »

De meeste katten zijn conflictvermijdend. Vechten verhoogt het risico gewond te raken. In de natuur kunnen katten aan de gevolgen van een gevecht overlijden. Een beet in de poot kan ontstoken raken en dit kan een kat beperken in zijn jachtmogeklijkheden. Als vocale signalen afdoende zijn om een vreemde kat buiten het territorium te houden zal het daarbij blijven. Ik denk dat Cis (van Ciske de Rat?) een verstandige kat is.
in dit filmpje zie je een voorbeeld van vocale imponatie: http://www.youtube.com/watch?v=jbEXr9-5UjI
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie