Hoe kat afleren miauwen?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door Ghost79 »

Mijn kat van 12 maanden miauwt de hele dag, ik weet niet precies wat ik er nog mee moet. Ik heb hem al sinds hij 3 maanden was en altijd heeft hij dit gedaan vanaf dag 1.
Hij is gecastreerd, gaat naar buiten voor zijn behoefte en komt ook andere katten tegen maar toch zit hij liever bij mij de hele dag. Waar ik ook naar toe ga of het binnen huis of de tuin is, hij komt altijd bij me.
Ik hem ook volledig laten controleren bij de huisarts, maar die zag alleen een gezonde kat waar niks aan de hand is.
Heel soms gaat hij ook in de hoek zitten janken om vervolgens bezig met zijn speeltjes.
Wat kan ik doen om hem af te leren te miauwen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door castratenkoor »

Dit is duidelijk een heel aanhankelijk dier. Een babbelgrage kat afleren te miauwen dat zit er denk ik niet in. Is het de kat van de foto. Blauwe rus? oosters typje en ja die "praten"wat meer dan europese korthaar en b.v. britjes.

Misschien mist hij een kattenvriendje? Als je dat wel wilt zou het kunnen helpen er een tweede kat bij te nemen. dan communiceren ze meer onderling ipv tegen jou.

En anders zou je misschien kunnen accepteren dat je een praatgraag dier hebt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
linted
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jun 2012 14:31

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door linted »

Ik heb ook een kat die veel miauwt. Maar ik zie het meer als gezellig "kletsen".
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door Freya13 »

je leert een kind toch ook niet af om te praten?
als er met je kat niks aan de hand is, dan heb je gewoon een babbelkous ... leuk toch?
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door BillyJean »

nou, Fayline is ook een babbelkous, maar af en toe kan het behoorlijk irritant zijn. Lig je lekker te maffen en dan komt ze langs voor een praatje...niet altijd even gezellig...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door jennli »

Niet. Het hoort bij jouw kat. Het is veel voorkomend kattengedrag.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door helskinky »

Het is geen speeltje die je naar jouw wens aan en uit kan zetten, dus praat lekker terug zou ik zeggen.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door kansarmedieren »

ik heb hier ook een prater Liesje ik vind het geweldig nog niet eerder zo'n kat gehad. Net kwam ze ook weer binnen via het kattenluik gelijk mauwen. Ik vind het erg leuk ze praat naar me en ik praat terug en dan is het klaar. Toen ze ziek werd nierfalen toen mauwde ze niet meer, erg stil. Nu gaat het weer beter en ze praat weer tegen me en ik ben zo blij.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door achtpuntzes »

een kat is een kat, uit verreweg de meeste komt geluid, en een uit een minderheid daarvan komt heel erg veel geluid. :)

hier is het mijn Muffin die de gehele dag door aan het ouwehoeren is.

en nee, dat kan en moet je niet willen afleren :)


als je bijkans overspannen wordt van een miauwende kat, zul je het probleem toch echt bij jezelf moeten zoeken, en niet bij de kat. waarschijnlijk zij er dan externe factoren waarom je maar weinig kan hebben ;-)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door BillyJean »

Nou nou, ik vind dat wel erg kort door de bocht. Stel: Ik heb een man die snurkt en daardoor slaap ik niet, moet ik er dan maar vanuit gaan dat ik weinig kan hebben?
Ik vind mijn meissie een schat, maar dat kletsen mag wel wat minder, vooral in de nacht. En ik weet dat ik het niet kan afleren, maar om nu te concluderen dat ik dan een probleem heb??? Ja, inderdaad, een mauwende kat. En ik kan héél veé'l hebben ;-)
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door Dinky »

Je kan een kat niet afleren te miauwen. Wanneer je het echt te vervelend vind worden dan zul je moeten overwegen om de kat te herplaatsen in een ander huisje.

Ik ben juist erg blij dat onze poes miauwt. Heb het meegemaakt dat er een (heel klein stukje) grasspriet in de neus vast zat waar we achter kwamen omdat ze niet meer kon miauwen. Hierdoor gelijk actie ondernomen en naar de DA waardoor het niet is gaan ontsteken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een psychische aandoening en kan maar een beperkt aantal "prikkels" verdragen. Babbelgrage katten heb ik geen last van. Dat irriteert me eigenlijk nooit.
Een snurkende man wel, dat vind ik toch wat anders. Dat hindert je in het slapen.........en dan ben je overdag moe.
Van de katten krijg ik juist energie.
Kwebbelende collega's over make-upjes en kapsels ed - dat irriteert me wel heel snel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door achtpuntzes »

als je je man het snurken niet kan afleren, dan zal je moeten overwegen je man te herplaatsen in een ander huisje ;-)

nee, je kat wegdoen omdat ie veel miauwt... :ehand: overigens zal de kat in kwestie waarschijnlijk echt niet minder gaan miauwen als die herplaatst is. de kans is groter dat die nog meer gaat miauwen (wat een vreemde omgeving... waar is mijn baasje?) of ga je er dan toch van uit dat de mensen waar de miauwende kat wordt herplaatst dan toch beter tegen dat gemiauw kunnen? dat die meer kunnen hebben? die een kat die geluid maakt wel kunnen waarderen?

@ Billyjean:

constateren dat het soms wel eens wat minder mag is natuurlijk niet hetzelfde als bijkans overspannen worden van... :)
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 03 nov 2012 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door Ms Maaike »

Nee hoor, je kunt je vent ook dwingen om een neusoperatie te laten ondergaan. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Hoe kat afleren miauwen?

Bericht door achtpuntzes »

of we fokken het snurken bij mannen er gewoon uit ;-)

alle mannen die snurken worden gecastreerd, en alleen hen die niet snurken mogen voor nagelsacht zorgen. dan heb je over een paar generaties ook geen snurkende mannen meer :lol:

oh, nee.. dat mag alleen bij dieren :edance:
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie