Aanleren slaapplek (kitten)

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Dante123
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2012 09:21

Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door Dante123 »

Sinds gisteren zijn wij de gelukkige eigenaar van een schat van een kitten (ca. 4 maanden oud).

Wat we haar graag vanaf het begin goed willen aanleren is waar haar slaapplekje is.
Wij hebben namelijk liever niet dat de slaapkamer haar vaste slaapplek wordt 's nachts.
Nu hebben we in de huiskamer dan ook een lekker dekentje liggen enzo.

Nu de eerste nacht kwam ze telkens naar boven om voor de slaapkamerdeur te miauwen.
We begrijpen dat de eerste nacht voor haar natuurlijk eng is in een nieuw huis, maar we willen haar gelijk goed aanleren dat ze in de huiskamer 's nachts lekker kan slapen, maar niet op onze slaapkamer.

Is het gebruikelijk dat ze op het begin op deze manier de hele tijd bij je wil blijven? ook wanneer het tijd is om te gaan slapen?
Wat zijn goede tips en truucks om het gelijk vanaf het begin goed aan te leren?
en als laatste vraag, als ze voor de slaapkamerdeur gaat miauwen, moeten we dit dan bijvoorbeeld door middel van een plantenspuit afleren?

alvast bedankt.

EDIT-1
ik zie zojuist pas de sticky in het algemene deel van het forum.
zo te zien is negeren dus het beste voor nu.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze geen kattenvriendje heeft waar ze lekker bij kan kruipen en dus 's nachts helemaal alleen is, is het heel normaal dat ze bij je wil zijn ja.
Wel een tikkeltje zielig dat dat niet kan, zeker als ze nog zo klein zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door castratenkoor »

Een kat is een dier met een sterke eigen wil. Die moet zelf keuzes kunnen maken. Je kunt een kat niet leren dat hij/zij op een bepaald dekentje moet slapen. Die wil gewoon zelf kiezen en de ene keer op de bank, de andere keer in een kast en wie weet ook wel eens op dat dekentje, slapen.

Je zou er goed aan doen hem een vriendje = leeftijdgenootje te geven. Dan hebben ze echt heel veel aan elkaar.

Wat betreft het miauwen voor de slaapkamer, negeren is het beste, dan houdt het ooit op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dante123
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2012 09:21

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door Dante123 »

Gezien wij nog geen ervaring hadden met katten (ik zelf helemaal nog niet met huisdieren) was het logisch om er met 1 te beginnen (maar wie weet kunnen we later uitbreiden).
Wanneer hij zometeen gewend is aan het huis, willen we hem ook lekker de tuin in laten, waar de katten van de buren zo nu en dan ook een kijkje komen nemen.
Ik denk dan ook dat ze buiten huis zometeen zat vriendjes kan maken om lekker mee te spelen.

maar back on-topic, ik had vanuit die sticky begrepen dat voor nu negeren het beste is.

EDIT 1
Hij mag overal in het huis verder komen om lekker te slapen waar hij wil. Hoeft wat ons betreft niet op een bepaald dekentje ofzo.
Alleen het liefst niet in de slaapkamer.
We gaan eerst het negeren maar eens proberen, maar als dat niet werkt, toch maar eens heroverwegen of ze anders toch de slaapkamer op mag ;)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is een grote misvatting.
Net als je geen ervaring hebt met katten, is het logischer met 2 te beginnen. Of met een volwassen kat, maar ja, daar is het nu te laat voor.
Een kitten alleen is een veel grotere uitdaging (en in sommige gevallen onmogelijk). Aan 2 kittens samen heb je geen zorgen, die zorgen voor elkaar.
1 kitten daarentegen.... Veel succes daarmee als je er geen ervaring mee hebt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door mittenslief »

kittens die alleen opgroeien kan je later ook veel moeilijker of zelfs niet meer koppelen. ook kunnen ze grote gedragsproblemen krijgen, daar staan ook genoeg verhalen over dus lees dat ook maar eens
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
linted
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jun 2012 14:31

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door linted »

Wij hebben een kitten van 4 maanden en sinds 2 dagen nog een kitten erbij. De kitten van 4 maanden miauwde 's nachts ook veel. Vroeg veel aandacht. Nu de 2e kitten er is is het miauwen ook over. Het zijn nog geen dikke vriendinnen, maar toch vinden ze het wel gezellig samen ;)
Dante123
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2012 09:21

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door Dante123 »

We kijken het denk ik even aan, maar misschien moeten we het dan toch maar overwegen er 1 bij te nemen.

Overigens las ik dat je eigenlijk moet aanhouden aantal kattenbakken == aantal katten in huis + 1
is dit niet wat overdreven, of moet ik dit dan echt aanhouden ?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door pearlsofpassion »

Als het goed gaat is er geen probleem.
Maar als er een probleem optreed, en je krijgt een wildplasser, is het wel aan te raden het aantal kattenbakken op te drijven ja.
Op deze hoeveelheid krijg je in den regel geen problemen.

Je moet ze ook wel steeds minstens dagelijks uitscheppen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door castratenkoor »

Het is onverstandig het kitten eerst alleen op te laten groeien en dan pas een andere erbij te zetten. Grote kans dat het koppelen dan niet meer lukt, omdat de kat aso is geworden zeg maar.

Ook het idee ik laat hem/haar los op straat dan maakt hij/zij wel vriendjes. Over het algemeen worden andere katten als concurent en vijand gezien.
Heb je verder wel nagedacht over alle gevaren op straat (verkeer, kattenhaters, vergif met of zonder opzet, opgesloten raken, verdrinken enz.) en aan alle overlast die de kat bij de buren veroorzaakt (vollières, vijvers, poepen in bloemperkjes, plassen tegen andermans spullen).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door Peet »

Waarom een vaste slaapplaats aanleren? Dat deed ik bij m'n honden niet eens. Ze keken maar waar ze wilden slapen. Oké, niet op bed als wij geen nachtdienst hadden, met 2 rottweilers tussenin heb je zelf geen plaats meer.
De katten kijken ook maar waar ze willen slapen vinden wij. Lekker op bed, en echt, het went om met je benen in een kronkel te liggen hoor. Al slapen ze de laatste maanden weer iets minder op bed.

En denk er eens over om er 1 bij te nemen, echt veel en veel leuker.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Dante123
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2012 09:21

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door Dante123 »

begrijp me niet verkeerd, ik probeer haar geen vaste slaapplek aan te leren.
ze heeft een volledige woning waar ze mag slapen, enkel niet de slaapkamer is het idee.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door Chiquita98 »

Altijd lastig als de kat gezellig bij jullie wil zijn. Ik snap het kitten wel. Die voelt zich moederziel alleen. Negeren is inderdaad het beste, maar dit moet je dan ook heel consequent doen en dat ook heel lang volhouden. Als je te snel toegeeft dan is het te laat. Een 2e erbij is een heel goeie optie en je zult zien dat het voor jullie dan ook makkelijker word. En voor het kitten zo veel leuker en gezelliger.
Ik was eerder ook geen kattenkenner en ik ben toen begonnen met 2 volwassen katten uit het asiel. Perfect om mee te starten. Ik wilde geen kitten omdat ik wel wist dat je die dus moet opvoeden en met geen verstand van katten vond ik dat toen geen goed idee. Wel goed dat je op dit forum komt snuffelen!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Aanleren slaapplek (kitten)

Bericht door Peet »

Dante123 schreef:begrijp me niet verkeerd, ik probeer haar geen vaste slaapplek aan te leren.
ze heeft een volledige woning waar ze mag slapen, enkel niet de slaapkamer is het idee.
Oké, dat begreep ik dus ook verkeerd. Dacht dat je haar 1 vaste plek aan wilde leren, maar dat dus niet. Alleen niet op de slaapkamer. (is wel gezellig hoor)
Dan is een 2e kat(je) wel heel leuk, dan is ze niet zo alleen als jij naar bed gaat.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie