Hard miauwen, huilen als een kind

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
julysum
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2012 07:21

Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door julysum »

Pom is bijna 10 maanden en 1,5 maand geleden gecastreerd. Het is de meest menslievende kat die je kunt indenken. Nu ben ik zelf sinds paar weken aan het werk, daarvoor was ik veel meer thuis. En het lijkt of hij sindsdien onrustig is. Al begon het al een beetje voor de castratie. Daarna werd het even rustig, maar nu staat hij uren voor de terrasdeuren te miauwen waar regelmatig een buurtkat voor de deur zit, maar echt alsof ie nog kater is. Is het pubertijd? Is het omdat hij overdag vaker alleen is? Is het katergedrag? Het is namelijk niet zo dat hij ons vaker opzoekt als we thuis zijn, nog steeds het grootste deel van de dag. 's Nachts mag hij op de slaapkamer maar hij zoekt ons pas op als we de deur dicht doen omdat we gek worden van z'n geschreeuw. Vannacht sprong hij zelfs tegen de deur in een poging deze te openen. Eerder lag hij gewoon de hele nacht lekker aan ons voeteneinde te snurken. Ik vermoed dat het een combinatie is van puberen, toch nog wat hormonen en wellicht omdat hij overdag meer slaapt is hij s nachts actiever. Maar toch snap ik het niet helemaal....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door castratenkoor »

Een kat alleen kan eenzaam zijn, misschien kun je overwegen er een tweede bij te nemen.
het is jammer dat je zolang gewacht hebt met castreren. Op dat moment waren zijn hormonen duidelijk al volop actief. En ja dan worden ze vaak schreeuwerig.
Dat hij nu nog schreeuwt kan zoals je zelf al aangeeeft nog steeds door hormonen komen. Die blijven na castratie 6-8 weken actief.
Advies is daarom castreren met 6-7 maanden om dat voor te zijn en katergedrag te voorkomen.

Heeft de kat genoeg te doen, hoge krabpaal en speelgoed?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je al met hem gespeeld als hij zo schreeuwt?
Doet mij ook aan verveling denken. Dat hangt natuurlijk samen met eenzaamheid overdag. Bovendien kan je met een dood speeltje niet of nauwelijk interageren, en met een kattenvriendje wel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou ook voor een kattenvriendje gaan, het klinkt als aandacht vragen.
Overigens zouden er nu nog 2 weken hormonen in zijn lijf kunnen zitten, dus dat zou je kunnen afwachten. Maar omdat je aangeeft dat hij naar de buurtkat roept vermoed ik ook verveling..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
julysum
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2012 07:21

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door julysum »

Ik had hem eerder laten castreren als die 'leuke' buurtkat hem niet aangevallen had. Hij heeft zes weken in een bench gelegen, de arme donder. Het vreemde van alles is dat hij schreeuwt als we thuis zijn en met hem kunnen (en WILLEN) spelen. Hij zoekt ons dan niet op (tuurlijk ook op de meeste momenten wel). Daarnaast is het vreemd dat het pas begonnen is ruim na de castratie (om precies te zijn, met volle maan!?). Ik lees op het forum en weet van een vriend dat er ook mensen zijn met meerdere katten die dit probleem hebben. Dus een kat erbij vind ik niet meteen een oplossing. Vannacht ging trouwens veel beter. Ik denk dat het ook iets met pubertijd te maken heeft en de grote drang naar buiten te willen. Maar daar zijn we weer huiverig voor door het eerdere ongeluk, gevoelsmatig moet ik hem ook een beetje tegen zichzelf beschermen. Maar als het niet beter wordt, dan gaan we dat maar weer proberen. Ik wil graag dat m'n kat happy is uiteraard.
paasnini

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door paasnini »

Ik zou zowiezo kiezen voor een speelmaatje als hij zoveel alleen is, een mens is gewoon niet in staat een soortgenootje te vervangen.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door Robijn »

@Julysum, een jonge kat die heel de dag alleen zit, en niet (veilig) naar buiten kan, zal zich inderdaad snel gaan vervelen. Ik vind, maar dat is mijn mening, dat een kat, vooral als die jong is, geen kattenvriendje heeft, en de eigenaar de hele dag aan het werken is, eigenlijk de mogelijkheid moet hebben om (veilig) naar buiten te kunnen gaan. Ik denk dat Pom daar echt behoefte aan heeft, zoals jij zelf al aangeeft. Echter, als de kat naar buiten kan, staat ie natuurlijk wel weer bloot aan allerlei gevaren.. (o.a. dus die buurtkater!) Het beste is dus een afgeschermde tuin, of aan een lijn, of een grote ren, zodat ie toch zijn ei kwijt kan, en indrukken opdoet, en écht kan doen wat zijn instinct hem ingeeft. Dat lukt nu binnen niet, als hij de hele dag alleen zit.. Kan een kat niet naar buiten, dan kan de (binnen-)kat 2 kanten op gaan. Óf hij legt zich hier bij neer, als hij een beetje een overschillig karakter heeft, en vult zijn dagen met slapen, slapen en nog eens slapen, als de eigenaar overdag weg is, óf hij gaat probleemgedrag vertonen (bv. dingen slopen, zich dwangmatig wassen, wildplassen, etc).
Het is eigenlijk beter om 2 kittens, bv. uit hetzelfde nest aan te schaffen, die vermaken elkaar en worden vaak dikke vrienden. Jouw kat is echter al 10 maanden. Of het klikt met een kat erbij, dat weet je niet van te voren. Als je geluk hebt, klikt het, en worden de 2 katten dikke maatjes. Dat zou natuurlijk perfect zijn! Maar een kat erbij is niet altíjd garantie voor vrede in huis. Het kan ook zijn dat jouw kat de andere kat helemaal niet waardeert, en meer ziet als indringer in zijn, toch al kleine, terrritorium. Je weet het gewoon niet, aangezien elke kat uniek is, en zijn eigen persoonlijkheid heeft. Het hangt dus helemaal van de individuele karakters van de katten af, of ze elkaar wel of niet leuk gaan vinden. Het is dus koffie dik kijken..
De natuur trekt natuurlijk, en eenmaal hiervan geproefd, wil jouw kat natuurlijk erg graag naar buiten blíjven gaan, want dáár gebeurt het allemaal, de actie! Het lijkt me een kater die dus graag naar buiten wil, en zijn territorium wil verdedigen tegen indringers...
Ik denk inderdaad dat Pom zijn hormonen nog steeds opspelen en dat hij die buurtkat niet uít kan staan en hem uit zijn territorium wil verjagen. De buurtkat ziet jullie tuin echter óók als zijn territorium, vandaar de vechtpartij, denk ik. (kijk, deze kat is dus géén geschikt maatje voor jouw kat!) Het moet toch een flinke vechtpartij zijn geweest, als jouw kat 6 weken ervan heeft moeten herstellen....
Is die buurtkater wel gecastreerd, of is het gewoon een hele dominante kater? Heb je al met de eigenaar gesproken? Is er een mogelijkheid om je tuin ''catproof'" te maken, zodat hij toch veilig naar buiten kan gaan?
Mocht je Pom toch altijd binnen willen houden, dan zou ik er toch een kat, van dezelfde leeftijd, bij nemen (wel met terugbrenggarantie!), en dan maar hopen dat het klikt tussen beide katten..
Jammer dat Pom zelf niet kan praten he, dan konden we gewoon aan hem vragen waarom hij zo miauwt.....

(P.S. Gaat Pom overdreven vaak op de kattenbak? Zo ja, dan zou ook nog eens kunnen dat hij blaasontsteking of nierstenen heeft, en hij het uitschreeuwt van de pijn! Meteen naar de dierenarts dan!)
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door Anne »

julysum schreef:Ik had hem eerder laten castreren als die 'leuke' buurtkat hem niet aangevallen had. Hij heeft zes weken in een bench gelegen, de arme donder. Het vreemde van alles is dat hij schreeuwt als we thuis zijn en met hem kunnen (en WILLEN) spelen. Hij zoekt ons dan niet op (tuurlijk ook op de meeste momenten wel). Daarnaast is het vreemd dat het pas begonnen is ruim na de castratie (om precies te zijn, met volle maan!?). Ik lees op het forum en weet van een vriend dat er ook mensen zijn met meerdere katten die dit probleem hebben. Dus een kat erbij vind ik niet meteen een oplossing. Vannacht ging trouwens veel beter. Ik denk dat het ook iets met pubertijd te maken heeft en de grote drang naar buiten te willen. Maar daar zijn we weer huiverig voor door het eerdere ongeluk, gevoelsmatig moet ik hem ook een beetje tegen zichzelf beschermen. Maar als het niet beter wordt, dan gaan we dat maar weer proberen. Ik wil graag dat m'n kat happy is uiteraard.
Of hij wel of niet schreeuwt als jullie niet thuis zijn weet je niet, want dat hoor je niet!!!!
Dat volle maan gedoe daar geloof ik niet in. Een kat die alleen is en gaat schreeuwen is ongelukkig en eenzaam. Een kitten die alleen opgroeit is onnatuurlijk, ze moeten lekker ravotten met soortgenootjes waar ze van leren ( sociale interactie) en ook leren ze hun grenzen aangeven.
Als je persee een kat alleen wilt houden waarom heb je niet voor een solokat gekozen? Die zijn er genoeg, zij blijven meestal over in asiels en opvang omdat ze niet met andere katten kunnen.
Jij laat moedwillig je speelse kitten alleen opgroeien en gaat dan om raad vragen als hij gaat schreeuwen? Je had er op kunnen wachten.
Ik zou zo snel mogelijk naar het asiel gaan voor een soortgenootje erbij, je zult zien dat je kat veel gelukkiger wordt

Ben je ondertussen nog niet overtuigt dat een kat die alleen is ongelukkig kan zijn?
Als ik zo vrij mag zijn...
Afbeelding

Dat gun jij je kanjer toch ook??? ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door Adriana »

nog eentje om je te inspireren om een kattenmaatje te zoeken
Afbeelding
heeft-ie soms oosters bloed/iets siamezerigs? die kunnen hartverscheurend 'janken'...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dvangell
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2013 09:54

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door Dvangell »

Nou mijn kittycat heeft ook een maatje en ze gaan heel goed met elkaar om maar ondanks dat is hij nog steeds hard aant miauwen hoor en soms lijkt dat geluid als een baby maak niet uit hoe vaak hij aandacht krijgt en zelfs met zijn kattemaatje schreeuwt dat beest elke keer om aandacht (natuurlijk is hij weer even zoet als hij zijn aandacht heeft gekregen) Maar ik geef hem genoeg aandacht ik heb ook andere dingen te doen dan een kat 24/7 aandacht geven mijn kittycat vraagt te veel aandacht :3 ...nog nooit eerder gehad met katten zo erg als met deze kittycat. het is trouwens een Perzische cat ik heb gehoord dat deze langer baby blijven dan de gewone kat! maar mijn kat is zo gek gek als een deur joh! en hij eist altijd alle aandacht en hij praat echt met je als of hij denkt dat hij en mens is hij is nog gekker van fruit dan van een stukje vlees en als ik uit een fles water drinkt dat gaat hij ook heel hard miauwen omdat hij ook uit de fles wilt drinken hijs ook helemaal gek op water alles wat ik doe wilt hij ook doen hij drinkt bijna alles wat een mens drinkt niet dat ik het hem geeft maar hijs soms zoo ondeugend dat ik heb een keer betrapte dat hij uit een glas cola zat te drinken (likken) heeft hij ook gedaan met wijn en bier sap whahahaha hij eet ook zelfs een zure sinasappel iets waar de meeste katten graag afstand van nemen door de scherpe geur . dus misschien is mijn kittycat gewoon een geval apart hihihi. Voor de rest is hij heel gezond hoor hij eet drinkt schijt pist speelt en slaapt goed verder maar even voor de duidelijkheid het is zeker niet verkeerd om er een kittycat bij te nemen want dat is alleen maar gezellig voor your kitty en ook voor jou natuurlijk, maar of hij minder gaat miauwen daardoor wilt niet altijd zo zijn want die van mij miauwt nog steeds en schreeuwt nog steeds als een baby. Maarja buiten alles zijn mijn kittycats alles voor mij en ben ik blij dat ik ze heb whahahaha.
Laatst gewijzigd door Dvangell op 05 nov 2013 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hard miauwen, huilen als een kind

Bericht door nellebel »

onze guusje is ook zo´n schreeuwerd. op tijd gecastreerd, maar het is een echte kletsmajor. als die weet dat baasje thuiskomt staat ze een half uur voor de raam te schreeuwen. dat gaat door merg en been.
onze gijs kan niet miauwen en dat is ook een echte kletser. ik denk dat gijs het meer de vanuit het feit dat ik altijd tegen hem praat, hij kletst altijd terug. dat is ook heel gezellig.
onze guusje tja gevalletje apart, maar die kan echt zo doordringend roepen en schreeuwen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie