Poes miauwt 's nachts en slaat uit het niets

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
mijntje4
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:55

Poes miauwt 's nachts en slaat uit het niets

Bericht door mijntje4 »

Onze gesteriliseerd poes Wibi (3 jaar oud) heeft zo haar periodes dat ze ons morgens vroeg wakker miauwt- schreeuwt. Ook wil ze denk ik onze aandacht trekken door speeltjes en dergelijke van de trap te gooien.
Het valt mij op dat deze periodes altijd rond de tijd is dat de klok voor of achter gezet moet worden..
Als het gezang begint moet ik haar gaan "vangen" (ze weet nu wat ik van plan ben :icon_shifty: ) en haar op een andere slaapkamer opsluiten en dan is ze rustig. Ze gaat dan ook volgens mij weer gewoon slapen.
Wie weet wat dit voor een gedrag is? en waarom ze dit doet? zijn er mensen die ook opvallend gedrag bij zijn katten ziet rond de tijd dat de klok verzet moet worden?

Ook als ik Wibi aait (ze laat merken dat ze het fijn vind door te spinnen) wilt ze mij nog wel eens uit het niets slaan en lelijke geluiden maakt, waarna ze soms ook meteen weer kopjes gaat geven. Zal ze ergens pijn hebben of kan dit ook andere redenen hebben?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: poes miauwt snachts/slaat uit het niets

Bericht door Ilone »

Hoi en welkom hier op het forum :-)
Heb je vanaf begin af aan aandacht geschonken aan het gemauw 's morgens?
Want dan kan het best zijn dat ze het nu ziet als soort spelletje. Erg leuk want jij reageert dus dat betekend: Aandacht!!

Over dat aaien, hoe of waar aai je haar dan?
Mijn kat vind het bijvoorbeeld alleen maar fijn om zo rond haar koppie geaaid te worden, over haar rug dat gaat nog net door de beugel ;) maar als ik aan haar flanken of buik kom, dan hangt ze ook in mijn handen.
Misschien moet je eens opletten wanneer dat ze uithaalt, en over welke plek je dan aait.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
mijntje4
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:55

Re: poes miauwt snachts/slaat uit het niets

Bericht door mijntje4 »

Hoi!
Het probleem is dat wij onderburen hebben en ik niet wil dat hun last hebben van onze katten, dus meestal reageer ik er wel op. Ik vind het alleen zo apart dat ze van die periodes heeft dat ze dit doet.
Ik aai haar alleen over haar kopje en rug, zoals ik altijd doe.
Ik vraag me af of ze ergens pijn heeft, maar ik kan niets ontdekken op haar huid, ook borstelen vind ze niet erg.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes miauwt 's nachts en slaat uit het niets

Bericht door nellebel »

Onze flip kan dat ook wel eens doen (heb ik een topic voor geopend, flippie flipt). Goed advies gekregen. daar. Denk dat het te maken heeft met totale overgave en genieten, en dat ze daar soms zelf van schrikt. De laatste dagen gaat ze steeds vaker op haar rug liggen met de benen wijd. Dus het lukt haar steeds beter om zich over te geven en te genieten, maar af en toe mept of bijt ze ineens en vliegt dan overeind, om meteen weer terug te komen.
Wat betreft slapen. De eerste nachten bleef ze ons lastig vallen (wilde onder de dekens kruipen of ging op mijn gezicht liggen knorren.) Haar genegeerd met als gevolg dat ze binnen een week lekker doorsliep of s'morgens naar beneden tippelde om daar te gaan spelen. Dit weekend bedacht ze zich dat ze ook boven met ons kon spelen. Dus de muisjes werden naar boven gesjouwd en daar gespeeld. Ook weer genegeerd (kost wel veel tijd en energie), maar het werpt zijn vruchten af. Vannacht weer lekker doorgeslapen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie