Kitten aan FIP overleden, hoe nu verder?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gesloten
Lindsey
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2005 15:04

Kitten aan FIP overleden, hoe nu verder?

Bericht door Lindsey »

Wij hebben in december twee ragdoll kittens bij een fokker gekocht. In februari zijn wij deze op wezen halen. Omdat wij ook een jonge golden over de vloer hadden lopen raakte het zusje helemaal in de stress. Na twee weken ging ze minder eten en ging meer slapen. Na veel vage klachten zijn we uiteindelijk in Utrecht terecht gekomen en met veel verdriet hebben wij haar daar in laten slapen. Het heeft ons veel verdriet en geld gekost. Het broertje kreeg na de castratie met zes maanden ineens oorontsteking die uiteindelijk omsloeg naar middenoorontsteking. Het zusje bleek na onderzoek in Utrecht Fip te hebben, het broertje is gelukkig nog bij ons en op dit moment gaat het goed. De fokker heeft een ander kitten aangeboden, maar deze bleek een hartruisje te hebben. Wij hebben haar dus niet genomen. Onze vraag is nu eigenlijk of dat wij het geld van 1 kitten in ieder geval terug kunnen vragen en eventueel een vergoeding voor alle dierenartskosten?
Kyra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2003 22:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Kyra »

Nee naar mijn inziens niet ,FIP is iets waar je nooit van komt te weten of het of bij de fokker of bij jou is ontstaan(de stress van jullie hond kan de fatale klap zijn geweest) maar hoeft niet,in sommige lijnen komt FIP vaker voor maar bewijzen zijn daar helaas niet voor.

Het enigste wat je kan vragen en wat de fokker ook hoort aan te bieden(vind ik als fokker)is een ander kitten ,eventueel uit een andere combinatie en wel gezond en zonder hartruisje!!

Ik heb dit zelf meegemaakt bijna 5 jaar terug ,geen geld vergoed gehad (vroeg ik ook niet om) maar het aanbod van een vervangend kitten werd later weer ingetrokken...
Hele verdrietige kwestie en ik heb net een aantal maanden terug vernomen dat meer mensen die een kitten daar hebben gekocht het zijn verloren aan FIP(kwestie van lijnen dus waar de katten FIP ontwikkelen).

Maar goed geld terugvragen is dus eigenlijk geen optie ,je kan natuurlijk peilen hoe de fokker ertegenover staat,maar je moet er niet van uit gaan.
Fokker is het ook niet verplicht.

Maar goed ik zou me als fokker zeker niet afzijdig houden en een oplossing gaan zoeken met de koper..
Komt namelijk ook gevoel bij kijken ,ik zou het vreselijk vinden als een kitten van mij zo jong zou overlijden bij zinj nieuwe baasje.
Sterkte en succes!
Lindsey
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2005 15:04

Bericht door Lindsey »

Kyra,

Fijn dat je gereageerd heb. Toen we het kitten gingen halen, kregen we al een tubetje met zalf mee voor haar oogje. Eigenlijk had het belletje toen al moeten gaan rinkelen. Ze was ook nog maar 1 keer ingeent, ze was er behoorlijk ziek van geweest. We hebben een nieuw kitten aangeboden gekregen, maar deze blijkt een hartruisje te hebben. Dit kitten heeft de zelfde vader als de kittens die we gekocht hadden, wel echter een andere moeder. De moeder van onze kittens is in het voorjaar overleden. Volgens de fokker had zij een ontsteking. Als je dan alles op een rijtje zet, begin je het vertrouwen in haar lijn een beetje kwijt te raken en ben je bang om een nieuw kitten uit haar cattery te nemen. We hebben nu bij een andere fokker wezen kijken en hebben besloten om daar een kitten te kopen, zodat het kitten wat nog over is niet meer alleen zit. We werken namelijk beide en de hond gaat met mij mee. Nu zit de kater hele dagen alleen en het breek je hart iedere morgen als ik de deur achter mij dicht trek. :cry:

In ieder geval bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Lindsey, wat een ontzettend verdrietig verhaal is dit. Maar als ik het goed begrijp, heb je dus al overleg gehad met de fokker? En hij heeft je een ander kitten aangeboden? Als je zegt dat je dat kitten niet wil, zou je eventueel kunnen vragen hoe het probleem anders opgelost moet worden (aan de fokker).
Wel fijn dat jullie er een nieuwe kat bij krijgen! (heb je al een foto?) ;-)
Kyra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 dec 2003 22:57
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Kyra »

Lindsey schreef:Kyra,

Fijn dat je gereageerd heb. Toen we het kitten gingen halen, kregen we al een tubetje met zalf mee voor haar oogje. Eigenlijk had het belletje toen al moeten gaan rinkelen. Ze was ook nog maar 1 keer ingeent, ze was er behoorlijk ziek van geweest. We hebben een nieuw kitten aangeboden gekregen, maar deze blijkt een hartruisje te hebben. Dit kitten heeft de zelfde vader als de kittens die we gekocht hadden, wel echter een andere moeder. De moeder van onze kittens is in het voorjaar overleden. Volgens de fokker had zij een ontsteking. Als je dan alles op een rijtje zet, begin je het vertrouwen in haar lijn een beetje kwijt te raken en ben je bang om een nieuw kitten uit haar cattery te nemen. We hebben nu bij een andere fokker wezen kijken en hebben besloten om daar een kitten te kopen, zodat het kitten wat nog over is niet meer alleen zit. We werken namelijk beide en de hond gaat met mij mee. Nu zit de kater hele dagen alleen en het breek je hart iedere morgen als ik de deur achter mij dicht trek. :cry:

In ieder geval bedankt voor de reactie.
Ja klinkt dubieus ,ik vind dat een fokker zowiezo geen kitten mag meegeven wat niet helemaal gezond is op het tijdstip van verhuizen,dan spreek ik ook over diarree ,oogontstekingen etc.
De weerstand is dan al minder en de verhuizing tast die weerstand nog een extra aan .
Dit lijkt op het verhaal van mij ,ook meer katten en kittens zijn in die cattery overleden(FIP)
Kwam er ook nog eens de klap bij dat de fokker geen ene bal om haar kittens geeft/gaf ,dat doet nog een dikke schep bovenop je verdriet,ik heb laatst een andere gedupeerde van die cattery moeten troosten,nu haalt ze hier straks twee kittens ,kan ze zien en meemaken dat het ook anders kan ,niet alle fokkers zijn zo kil en koud ,het is jammer dat dit soort fokkers er zijn want mensen die voor het eerst een kitten kopen ,en dit meemaken raken het vertrouwen in fokkers kwijt en denken dat alle fokkers zo zijn...

Wens je veel geluk met je nieuwe aanwinst en heel begrijpelijk dat je in deze situatie elders een kitten koopt.
Sterkte!
Groetjes Ria
Lindsey
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2005 15:04

Bericht door Lindsey »

Ria,

Ik heb vanmiddag nog contact met de fokker gehad. Ze kon voor ons niets anders doen dan een nieuw kitten aanbieden. Ze vertelde dat het kitten met het hartruisje het goed doet en zich prima vermaakt buiten. Ze gaat volgende week opnieuw naar de dierenarts om haar na te laten kijken. We hebben afgesproken dat zij contact met ons op neemt. Het blijft moeilijk, we hebben uiteindelijk een kitten uit haar cattery gehad die FIP heeft ontwikkeld.
Vanavond hebben we in ieder geval een Ragdoll kitten bij een andere ( kleinere ) cattery gekocht. Hem mogen we vrijdagavond halen. Ik denk dat iedereen die een raskat/poes wil kopen dit vooral moet doen bij een aangesloten kleine cattery. De materie FIP en HCM is heel complex en komt ( helaas ) steeds vaker voor........
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook de materie aangeboren of in de cattery opgedane ziektes blijven moeilijk, hoor.

Mijn Noorse boskat-poes is op de leeftijd van 8 maanden bij me gekomen, en is twee maanden geleden overleden aan een niet-besmettelijke vorm van FelV. Ze was nauwelijks een jaar oud.
Het vermoeden van de dierenarts is dat het ofwel op het gen zat, ofwel vanuit de cattery meegekomen is. Ik heb de fokster nog niet eens geïnformeerd omdat ik weet dat ze heel veel nestjes heeft en vorig jaar heel veel dode dieren had. Maar mijn vertrouwen in haar is verdwenen. Ik wil niet eens een ander kitten van haar.

Ik wens je veel succes met je nieuwe kitten, en ook veel sterkte met de akelige geschiedenis die er aan vooraf is gegaan.
Gesloten