kittenziekte in asiel

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

kittenziekte in asiel

Bericht door Stella »

Waar ik dus al bang voor was is dus nu gruwelijke werkelijkheid. Na een tweetal mailtjes met Marjolein te hebben gewisseld is het 100% zeker dat de kittens in het asiel (en ook in een asiel in Rotterdam) de gevreesde ziekte hebben die bij Marjolein zoveel slachtoffers onder de kittens hebben gemaakt. Maar het probleem in een asiel is dat ze MOETEN eten/drinken en medicijnen.

Medicijnen zoals Marjolein heeft geadviseerd is inmiddels in volle bakken geleverd.

HELP hoe gaan we hiermee om aangezien alle vrijwilligers ook nog katten privé hebben. Hoe kunnen we besmetting trachten te voorkomen!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Handen bij het weggaan wassen met een ontsmettend middel, je schoenen buiten uittrekken, je kleding meteen bij thuiskomst meteen uitdoen en daarna zelf onder de douche springen.
Meer kan je volgens mij niet doen.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De bacterie is buiten de kat niet overdraagbaar, tenzij je zelf een wond hebt waarin de streptokok kan overleven.
Dus voor de bacterie hoef je niet bang te zijn.
Een ander verhaal is de ziekte waarop de bacterie meereist, en zoals ik het hier zag, is dat meestal chlamydia. Dat is een schimmelvariant en dus wel overdraagbaar.

Zorg dus voor schoenen die je in een 1:10 chlooroplossing kunt gooien, of bij vertrek uit het asiel in de Halamid kunt dopen. Gooi je kleren thuis meteen in een emmer sop en ga je douchen. Trek schone kleren aan, dan kun je niet heel veel overbrengen.

Vooral jonge dieren zijn kwetsbaar, die hebben een nog niet goed ontwikkeld afweersysteem, dus oudere dieren zullen het niet zo snel oplopen.

Helaas kun je Clindamycine niet preventief geven; het is een antibioticum dat alleen IN de pus werkt (dus als er geen pus is, werkt het niet). Bovendien is het dier erg snel resistent tegen het middel, dus er moet nu al uitgezocht worden welke kuur er nadien gegeven kan worden. Het breekt namelijk het afweersysteem behoorlijk af (samen met de streptokok) en meestal komt er naderhand nog een virus die zijn slag slaat. Zo'n virus is ook weer overdraagbaar, dus blijf grote hygiëne betrachten voor je aktten thuis!!!

Het is dus een lange weg om de ziekte te boven te komen, maar het is wel degelijk mogelijk, mits op tijd met de medicatie wordt begonnen.

Heel veel sterkte; ik hoop dat het dodental bij jullie beperkt blijft!
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Lieve mensen,

Ik heb het stukje van Marjolein uitgeprint en hang dit op in het asiel. Zometeen ga ik gewapend met handschoenen (oude kleren) en een fles tea tree naar het asiel. Hopelijk is het snel onder controle zonder al te veel doden.

We hebben ook nog dieren in het pension die gaan we elke keer maar eerst schoonmaken en eten geven zodat de eventuele besmetting voor hun niet op gaat. Moeten we als deze dieren door de eigenaars worden opgehaald inlichten?????
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou het wel doen ja. Ik zou het persoonlijk wel willen weten als er een kans bestond dat mijn dier het ook zou kunnen krijgen. Dan kunnen ze ook alert blijven en snel ingrijpen als hun dier toch besmet blijkt te zijn. Je hoopt het natuurlijk niet maar je kan het niet uitsluiten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik zou ze zeker inlichten, Stella.
Dan kunnen de eigenaren het thuis in de gaten houden.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook ik zou de eigenaren van de pensiondieren inlichten, maar tegelijkertijd geruststellen. Pensiondieren zijn allemaal verplicht geënt en bij geënte dieren komt de ziekte praktisch niet voor omdat het immuunsysteem goed ontwikkeld en 'onderhouden' is.

Trouwens, tea tree verdampen is een erg goede zaak!
En bij de voordeur van het asiel een halamid-oplossing of een dweil gedrenkt in een 1:10 chlooroplossing voor bezoekers is ook slim,
a) om besmetting van buitenaf te voorkomen en
b) mensen zien dat er serieus mee omgegaan wordt.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Jakkes Stella..... zijn er veel beestjes ziek geworden?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Er zijn 10 kittens besmet en 1 kitten twijfel ik aan maar aan zijn oogjes (waterig) te zien........ Vanmorgen om 9 uur (en ik dacht aan Marjolein met haar veelvoudige kitten aantal) alle kittens medicijnen en oogzalf gegeven. Onder protest van een andere vrijwilligster heb ik een dweil in alle deuropeningen gelegd die in een chlooroplossing zijn gedoopt. Verder ruikt het nu wel heel erg lekker door de tea tree. Hopelijk blijft het beperkt tot deze kleintjes. Ach en het was zo warm in de quarantine. Daar zit 1 volwassen grote zwarte kater die zo lief is maar waar ik niet naar binnen durfde ivm de kittens. Hier kwam speciaal iemand voor die alleen deze ruimte en kat deed.

Marjolein is het ook besmettelijk voor honden?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De G-strep komt veel meer voor bij honden dan bij katten, dus ik denk dat er wel degelijk een besmetting is.

Op de top van de ziekte hier gaf ik 45 kittens 2x daags medicatie en 3x daags oogdrupjes :???: :shock:
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Jeetje Stella, ik lees dit topic nu pas! Wat naar voor jullie en de dieren. Maar wel 'fijn' dat jullie snel doorhadden wat voor ziekte er heerste, zo heeft de behandeling hopelijk snel effect. Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Alle kittens hebben het overleefd. 2 Moesten een oogje missen maar verder gaat het prima. Gelukkig waren we er op tijd bij. :toost:
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

O, dat is toch goed nieuws zeg!!! Afbeelding
Afbeelding

Jullie hebben het dus goed aangepakt :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Wauw, wat een goed nieuws! *opluchting*
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Gelukkig maar! Ik denk dat de kittens geluk hebben gehad dat jij alles zo snel herkent heb.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gesloten