Vage terugkomende klachten.

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Fosterhome
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2023 18:46

Vage terugkomende klachten.

Bericht door Fosterhome »

Beste kattenliefhebbers,

Sinds afgelopen december zit ik met een enorm gecompliceerde situatie. Van de 1 op de andere dag had mijn katje, die 11 jaar oud word geschat ineens ontzettende pijn. Ze verstopte zich in haar huisje en kwam niet meer eten. Toen ik haar uit het huisje haalde om te checken wat er was schreeuwde ze het uit van de pijn en verstopte zich gauw achter het gordijn. Direct de spoedarts gebeld die haar een injectie met Metacam gaf en verder niet veel kon doen.

De volgende dag naar mijn eigen dierenkliniek gegaan waar foto's zijn gemaakt. Ze dacht aan een tumor bij het oor en wou haar zonder degelijk onderzoek laten inslapen. Hierop elders voor een second opinion gegaan. Het verhaal wat buurtbewoners vertelden aan de vrouw die haar van de straat plukte is dat de vorige eigenaar haar met haar kopje tegen de muur had aangegooid en ze inmiddels al 3 jaar op straat rond zwierf.

Inmiddels verbleef ze hier al bijna 4 jaar. Ze had eigenlijk nooit iets.. Eėn keer een ontstoken oogje en dat was het.

De andere dierenkliniek waar we voor de second opinion gingen heeft haar opgenomen en aan het infuus gelegd. Er is een echo gemaakt en bloedonderzoek gedaan. Ontstekingswaarden waren hoger, ze had bloedarmoede en de nierwaarden waren verhoogd. Tijdens de echo werd iets gezien wat op een nierbekken ontsteking duidde. Na antibiotica werd ze weer gecheckt en waren de nierwaarden weer perfect in orde.
Hartstikke blij... Totdat ze weer compleet terugviel... Inmiddels was het oud en nieuw. Er werd gedacht aan een maagontsteking en weer werd ze vol medicatie en pijnstilling gepropt. Weer ging het even goed, totdat ik op een zaterdagmorgen weer de spoeddierenarts kon bellen.. Hij dacht dat de pijn uit de rug kwam... Weer pijnstilling en ze mocht niet meer springen. Weer viel ze terug zodra de pijnstilling werd gestopt. Opvallend was dat ze nooit koorts had.

Vervolgens ging een arts terug naar het tumor bij het oor verhaal en wou een biopt afnemen. Hij ontdekte echter een ingedikt pus op die plek ipv een tumor. Hebbes dacht iedereen.. Door de mishandeling jaren geleden was een deel binnen in het oor weggeslagen. Hierdoor kon er geen oorsmeer etc meer uit. Dit is vanbinnen gaan ophopen en uiteindelijk gaan ontsteken. De ontsteking verspreidde zich ook verder in het lichaam en dat zou de terugkomende vage klachten veroorzaken. Een microchirurg heeft haar 2 maal geopereerd. Enorme zware operaties waren dit. Na de operaties kreeg ze een hele vreemde huidreactie op meerdere plaatsen welke zich uiteindelijk uitbreidde tot grote wonden met perkament achtige korsten. Haar oorschelpje stierf af omdat de doorbloeding daar was gestopt. Ze heeft nog langdurig antibiotica gekregen en Metacam. De wonden moesten schoongemaakt worden, ingesmeerd met honingzalf en verbonden. Het heeft enkele maanden geduurd voordat ze genezen zijn. Tijdens het langdurig toedienen van de medicatie; na de tweede operatie moesten haar oogjes 6 maal daags gezalfd worden, 2 maal daags antibiotica leek ze het enorm beu te worden. Ze wou vrijwel niet meer eten uiteindelijk. In overleg met de arts stopten we daarom de antibiotica. Ze smulde er weer op los. Uiteindelijk viel wel op dat ze nauwelijks nog brokjes at. Omdat ze voornamelijk natvoer kreeg?

Vorige week veranderde haar gedrag. Tijdens of voor ik haar wou aaien haalde ze uit. Laat me met rust! Eten deed ze steeds slechter. Ze kwam even op schoot maar was denk ik niet comfortabel want al gauw ging ze elders liggen.Terug naar de dierenarts. Weer werd er bloedarmoede geconstateerd. De rest van het bloed was goed.... Weer een echo gemaakt, ditmaal werden vlekken op de lever waargenomen. Ook de pijn bij het oppakken was weer terug. Kanker is het vermoeden, ofwel ze zijn er vrij zeker van. Aanprikken word afgeraden omdat het onnauwkeurig is en een bloeding kan veroorzaken. Bovenop de bloedarmoede wil je dat niet. De buik open maken en weefsel afnemen is de enige optie om zekerheid te geven over de plekken. Willen we haar dit aandoen? Nog een zware, pijnlijke operatie? Lymfeknopen waren trouwens ook vergroot. Ze is nu thuis met pijnstilling en was vanochtend zelfs aan het spelen.

Wel is ze erg moe en vooral in de ochtend actief. Nu heb ik wat dingen gelezen en word gezegd dat vlekken op de lever vaak niets ernstigs inhouden en indien wel het meestal goed te behandelen is.

Ik ben natuurlijk geen dierenarts, het is alleen zo dat er de hele tijd aan van alles werd gedacht maar we eigenlijk weer helemaal terug bij af zijn. Als het inderdaad kanker is dag al sinds december speelde, zou ze dan niet al overleden zijn zonder behandeling daarvoor. Ze is nu thuis omdat ze voldoende was opgeknapt en ook weer goed at. Mocht het weer minder gaan dan zal ik haar moeten laten gaan. Ten einde raad ben ik dus op zoek naar mensen met een soortgelijke ervaring of een tip waar ik het beste nog met eventuele vragen terecht kan. Diep in mij zegt iets dat de werkelijke oorzaak niet is ontdekt. Ze heeft zo gestreden en gevochten en we hoopten haar nog jarenlang een mooi leven te geven. Ik vind het moeilijk te accepteren dat dit het nu is. Haar laten lijden is geen optie, dan zal ik haar laten gaan, voor die tijd hoop ik echter nog op antwoorden. Zelf spookte ook FIV door mijn hoofd.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vage terugkomende klachten.

Bericht door Asse-Poes »

OMG wat een verhaal! Wat verschrikkelijk veel heeft ze al meegemaakt 😢 en wat lief dat jij haar een geweldig fijn thuis hebt gegeven en zo zorgzaam bent.

Ik kan je helaas niet helpen, maar ik hoop dat er straks iemand reageert die hier wel verstand van heeft.
Heel vel sterkte!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Fosterhome
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2023 18:46

Re: Vage terugkomende klachten.

Bericht door Fosterhome »

Dank je wel 💜
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vage terugkomende klachten.

Bericht door Synemios »

Wat een ellende hebben jullie al meegemaakt.

Bedoel je FIV of FIP? want op FIV is heel makkelijk te testen.

Nu met pijnstilling gaat het beter zeg je, verhoogde nierwaarden kan weer een gevolg zijn van iets anders, en de bloedarmoede ook.

Ik zou zelf met deze kat naar een echte internist gaan, hebben ze het gehad over de alvleesklier, galwegen, darmen etc?
Ik vind het allemaal nogal vaag en ook klopt het dat vlekjes op de lever niet altijd kanker hoeft te betekenen.

Het lijkt erop dat ze het zelf ook niet weten.

Kijk uit met die doorverwijsklinieken want vaak zijn dat dierenartsen met een expertise en geen echte internisten.
Je betaald alleen wel hetzelfde ;-)

Ik wil je sowieso heel veel sterkte wensen.
En vertrouw op je gevoel, als jij denkt dat het dit niet is dan zou ik verder zoeken, desnoods naar Utrecht gaan.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/leve ... zucht-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie