Maaginfectie?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Ah, ok. Ik vond het altijd wel handig om mijn katten tot 1 jaar wekelijks op de digitale keuken weegschaal te zetten (en doe dat nu één keer per half jaar). Ik moest op een gegeven moment zelfs een weegschaal kopen die tot 10kg ging (mijn andere ging maar tot 5kg) want Bono werd maar zwaarder en zwaarder :shock: (Ik heb toen voor €6 zo'n ding ergens gekocht.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Is er iemand bekend met de ziekte van addison ?
Ik zat de googelen en de symptomen die hij had/heeft, behalve 1, passen in dit plaatje. Hij heeft alleen een laag Kalium ipv een hoog dan.

Maar de rest is:

Moeizaam eten/slechte eetlust
Sloom, minder energie
Gewichtsverlies
Verminderde rode bloedcellen
Laag Natrium
Overmatig drinken/plassen (deed ie vroeger al, buiten in alle emmers hangen)
Hoog Kalium, heeft ie niet, eerder iets te laag
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Heel even terug nu, ik heb wat onderzoek gedaan nav zijn bloedwaarden en ik kan 1 ziekte vinden die al zijn afwijkende bloedwaarden kan verklaren alleen weet ik niet of die bij katten kan voorkomen.

Misschien is er iemand bekend mee.

Fosfaatdiabetes - hypofosfatemie.

Dit is genetisch. De nieren zouden dan het fosfaat (bijna) volledig uitscheiden in de urine. Waardoor er te weinig fosfaat wordt gemeten in het bloed. Het makkelijkste is de urine na te kijken op Fosfor, Natrium en Kalium. Zit er veel in de urine dan heb je bingo.

Zijn moeder leeft trouwens ook nog en die heeft ook een slecht gebit.

De kater heeft al jaren geen tanden meer, slecht gebit. Iets wat NU verklaard kan worden door de te weinig fosfaat.
De te weinig aan fosfaat zorgt voor te weinig erytrocyten die ook zijn gemeten.
Daarnaast kan, naast het fosfaat, ook andere mineralen weglekken door het nierprobleem zoals Natrium en Kalium. Ook beide te laag in bloed.

Een te weinig fosfaat zorgt voor minder eetlust met gevolg gewichtsverlies.

Alles past in dit plaatje.
Alleen geldt dit voor mensen en weet ik dus niet of dit ook bij katten kan voorkomen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Hij at nu toch gewoon weer? Of is hij weer gestopt?
Want wanneer hij gewoon weer eet dan kan het ook gewoon een maagbacterie of virusje geweest zijn.

En wat betreft gewicht... Op alleen die 20 gram kun je nog niets zeggen. En als je je zorgen maakt om gewicht zou je eigenlijk al gewoon zijn digitale keukenweegschaal moeten hebben.

Bloedwaardes kunnen elkaar ook beïnvloeden.
En laag natrium kan komen van veel drinken en hoog kalium van een infectie. Dus op die manier kun je ook meerdere dingen bij elkaar zien.

Vandaar dat er eind deze maand opnieuw een 'schone' meting gedaan wordt. En dan kun je ook over wat langere tijd (1 maand) het gewichtsverloop zien.

Is er overigens ook een urineonderzoek geweest? Want als je alles aan het onderzoeken bent dan is dat ook wel aan te raden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hij eet wel, maar nog wel met aansporing af en toe.
Daarnaast is Kalium ook te laag en drinkt hij als een gek en plast veel. Maar dat heeft hij naar mijn idee altijd al gedaan. Dat past bij hem.
Urineonderzoek staat voor vandaag, maar eigenlijk voor blaasontsteking. Maar ik denk niet dat het dat is.
Ik wilde weten of er abnormaal veel fosfor en natrium etc in de urine zit, dan weet je of de nieren dat gewoon doorlaten en zit je met een nierprobleem denk ik,
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Dierenarts belde net dat ik de kat om 15 uur kan komen halen. Wat in de urine zat was normaal. Ook niet te dun, dus hij plast niet te veel.
Echter op fosfaat etc konden ze niet controleren, ze wist niet of dat ergens wel kon gebeuren.
Ze adviseert een compleet nieuw bloedonderzoek begin oktober.

De waardes konden ook te laag zijn omdat hij toen ziek was...

Ze kon verder ook niet zeggen of hypofosfatemie bij een kat voorkomt.
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Ik heb hem net opgehaald. Ik heb hem ook weer laten wegen en op 4 dagen is hij weer 140 gram aangekomen.
Dus vanaf 5 september was hij 120 gram zwaarder dan 1 september. 9 september was hij 20 gram afgevallen en vandaag dus weer 140 gram aangekomen.

Dus in 1 week tijd is hij 240g aangekomen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

argearge1 schreef: 13 sep 2022 14:12 De waardes konden ook te laag zijn omdat hij toen ziek was...
Dat bedoelde ik dus... bij een zieke kat kunnen de bloedwaardes heel snel elkaar beïnvloeden. Slechts eten komt dan die een reden, maar door het slechte eten worden anders waardes ook weer beïnvloed (die dan misschien helemaal niets met de ziekte te maken hebben).
argearge1 schreef: 13 sep 2022 15:18 Dus vanaf 5 september was hij 120 gram zwaarder dan 1 september. 9 september was hij 20 gram afgevallen en vandaag dus weer 140 gram aangekomen.
Zo zie je, ook dat kan schommelen. Op zich lijkt dat mij niet verontrustend.

Hebben ze wel het eiwit in de urine kunnen testen (en e.v. eiwit/creatinine ratio)? (Maar als ze fosfor niet konden testen, kunnen ze dat waarschijnlijk ook niet.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Over dat eiwit in de urine zal ik straks even bellen.
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Vergeten te bellen, morgen maar.
Op de factuur staat dat ze het volgende hebben gedaan:
urineonderzoek IDEXX UA™ Strip
urineonderzoek soortelijk gewicht
urineonderzoek microscopie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Ja, met de strip kunnen ze alleen maar een globale meting doen (overigens vaak wel voldoende voor een eerste indicatie). Wel voor pH en hele globale indicatie van eiwit. Maar dus niet echt de eiwit/crea ratio. Maar ik heb niet het idee dat dat op dit moment nodig is (omdat de bloedwaardes geen nierprobleem aangaven). Overigens kun je bv bij regelmatig blaasgruis (wat nu ook niet speelt) met soortgelijke strips ook zelf (alleen) de pH meten.

Als er wel echt preciezer gemeten moet worden dan zouden ze dit meestal uitbesteden aan een lab als ze de apparatuur zelf niet hebben. Maar aan de reactie van de DA heb ik het idee dat ze dat nog nooit gedaan hebben :roll:

https://www.idexx.nl/nl/veterinary/anal ... -analyzer/
pH
LEU (leukocyten)
PRO (eiwit)
GLU (glucose)
KET (ketonen)
UBG (urobilinogeen)
BIL (bilirubine)
BLD/HGB (bloed/hemoglobine)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hmm. Wat wel raar is, maar dat doet ie eigenlijk altijd, is dat ie nooit vers water drinkt. Er staat binnen een bak kraanwater voor hem en hij gaat nu buiten in de regen uit bakjes vies water staan drinken. Het is een geval apart.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Regen en vijverwater vinden de meeste katten altijd lekkerder :lol:

Waarom drinken katten vuil water?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hahahahaha dat ik daar na 13 jaar pas achter komt. Zijn waterbak staat inderdaad ook naast zijn voerbak, maar zijn moeder drinkt wel gewoon uit die waterbak. Wat hij dus vertoond is eigenlijk gewoon normaal gedrag. :lol:
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Ik moet hem nog steeds af en toe aansporen om te eten, en nu zie ik dat hij een soort korstje op zijn neus heeft. Wat zou dit kunnen zijn ? Ik vermoed herpes, maar hij lijkt er niet doodziek van. Hij wast zich nog steeds etc.
Plaats reactie