Maaginfectie?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Goedemorgen,
Sinds maandag eet mijn kater moeilijk en nu sinds vrijdag bijna niets meer. Valt ook af.
Ik ben donderdag naar de dierenarts geweest. Er is bloedonderzoek verricht en die wijzen eigenlijk nergens op. Rode bloedcellen zijn iets te laag, fosfaat, Kalium en natrium zijn allemaal NET onder het minimum. Alvleesklier is goed, nieren perfect, lever ook. Heeft ook geen suiker. DA dacht aan een maaginfectie. Hij braakt niet en heeft normale ontlasting maar de DA hoorde heel licht borrelen in de darm. Hij heeft ook geen koorts.

Hij at eerst zijn eigen brokjes niet meer en ben toen overgestapt op Virbac gastro. Dit gaat sinds gisteren ook heel erg moeizaam. Van de DA heeft hij wel cerenia voor 4 dagen.

Ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Hij drinkt wel meer dan normaal en eet af en toe gras. Hij wast zich ook verder normaal.

Het vreemde is verder dat als je hem een brokje in zijn mond duwt, hij daarna zelf een stuk of 10 verder eet. Daarnaast valt op dat als je hem nieuw voer geeft, hij 2 bordjes eet en er dan genoeg van heeft.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Maaginfectie?

Bericht door Anne »

Heeft de da ook goed naar zijn gebit gegeken?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hij heeft al lang geen tanden meer, zit in de familie een slecht gebit. Hij heeft van de weekend dierenarts mirtazapine gekregen voor de eetlust. Een half uur erna begon hij te kwaken en 20 brokjes te eten, daarna had hij weer genoeg...
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Net heeft hij toch weer 20 van zijn eigen Purina brokjes op. Ook heeft hij ontlasting gelegd en die ziet er nog steeds normaal uit. De ontlasting van vrijdag zag ook gewoon normaal.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Maagontsteking (of infectie) kunnen ze volgens mij ook niet zoveel aan doen. Dat zijn geen rechtstreekse medicijnen voor.

Hier hebben ze een aantal keer een bacterie of infectie gehad. Prikje ter ondersteuning en eerste eetlustopwekking en daarna cerenia tegen misselijkheid. E.v. een kruimel mirtazapine (heel weinig) per 2 of 3 dagen. De eerste keer hebben ze ook antibiotica gehad maar de tweede keer niet. Gelukkig waren ze hier na een 2 dagen weer een gewoon aan het eten.

Volgens mij is het dus gewoon een kwestie van aan het eten houden (want een kat moet eten) en vocht geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Water drinken doet hij genoeg zelf. Ik hoop inderdaad dat het een maaginfectie is, maar het vreemde is dat hij niet braakt en geen koorts heeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Bij Bono en Yuna was dat ook niet. Yuna liep wel enthousiast op haar bakje kvv af maar bij het ruiken maakte ze een kokhals beweging en liep weer weg. Maar geen diarree of overgeven. Gewoon een bacteriële of virale infectie. Je schrikt je wel elke keer een ongeluk.

Frapante was dat de ene keer Yuna het had en de volgende dag Bono ook. En de andere keer had Bono het eerst en de volgende dag Yuna.

Beterschap voor de jongen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Maaginfectie?

Bericht door Anne »

Het kan ook een haarbal zijn die hem dwars zit
Heb je haarbalpasta in huis?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Nee die heb ik niet. Maar kan een DA die niet voelen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Maaginfectie?

Bericht door Anne »

Dat weet ik niet. Hier wel een paar x meegemaakt dat ze daar flink last van hadden, ook niet goed aten ed
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Nee, een dierenarts kan dat niet voelen. Geloof me, ik kan het weten. Ik heb Bowy een keer met een inslaapadvies meegekregen na een week opname bij de DA omdat ze niet wilde eten (ze was toen een jaar of 4 á 5). Ik kan me nog herinneren dat ik vroeg "Is het geen haarbal". DA: "Nee meneer, het is geen haarbal, ik voel niets". Na een week (nog steeds niet beter) kreeg ik haar dus mee met het advies als ze thuis niet at, ik haar de volgende dag in moest laten slapen :shock: Thuisgekomen komt ze uit haar mandje, staat even stil, gooit er een enorme haarbal uit en viel toen aan op haar bakje. NOOIT meer zou ik zomaar vertrouwen op een inslaapadvies van een dierenarts zonder eerst alle onderzoeken gedaan te laten hebben (zoals endoscopie, echo, fotos etc). Ze is 20 jaar geworden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Ik kom net thuis en het is inderdaad weer niets met eten. Hij loopt wel de hele tijd met zijn tong uit zijn bekje.
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hij staat vanmorgen te schreeuwen voor eten, maar alles wat je voor hem zet eet hij niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Heb je wat cosma blokjes of zelfs wat catnip (Yuna eet de catnip graag op). Dat kun je over wat natvoer verkruimelen.

Wanneer heeft hij voor het laatst de 1/8ste martazipine gehad?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Mirtazapine heeft hij gisteren rond de middag gehad.
Plaats reactie