Maaginfectie?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Maaginfectie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Het lijkt niet op de korstjes van Rambo.
Hier jonge Rambo:
Afbeelding

Oude Rambo:
Afbeelding

Hoogbejaarde Rambo:
Afbeelding

Het waren steeds andere korstjes die vanzelf loslieten. Ik dacht aan een verwonding door het muizen vangen (beet).
Maar de laatste maanden bleef hij binnen en de korstjes werden talrijker, groter en raakte ontstoken (bacteriën gezien onder de microscoop)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hij eet met momenten inderdaad goed. Aansporen doe ik niet meer. Hij eet telkens 2,5 bordjes terwijl hij vroeger oneindig kon eten ...
De DA vind dit gewicht echter wel een normaal gewicht. 6,5 kilo ongeveer. Ze heeft wel zijn neus schoongemaakt. Ze meende dat die wat verstopt zat. Er kwam allemaal zwart gedroogd snot uit.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

En nou zie ik jou al achter je computer googelen op "zwart snot" :lol: (nee hoor, geintje ;) )

Gewicht is dus goed. Maaginfectie lijkt nu wel achter de rug. Fijn.
Hopelijk zal het plekje op zijn neus wat rustiger worden en geneest het de tijd snel.

Natuurlijk wel altijd goed om de conditie van je kat in de gaten te houden en verder (of mee) te denken dan (met) de dierenarts.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hij eet vandaag eer weinig. Vanmiddag brokken met warm water natgemaakt en daar gingen 2 bordjes van erin. Denk toch echt dat er iets in zijn darmen ofzo niet goed zit. Weet niet wat ik hiervan moet denken. Ik denk terug aan dat bloedonderzoek met IETS te weinig rode bloedcellen...
Blijft toch vreemd vind ik.

Of zou er iets van een haarbal vastzitten? Hij zit veel gras te eten, maar braakt niet. Mag je altijd anti haarbalpasta geven en krijg je die overal ?
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Een vol bordje natvoer heeft hij trouwens net wel opgegeten, en hij zit ook gewoon buiten, hij verstopt zich niet.
Mss is hij een beetje depressief. Mijn moeder is vorig jaar naar een verpleeghuis gegaan en ik ben nu de enige die voor hem zorgt maar ben er niet altijd... Zou dat het kunnen zijn? Maar zij is al een jaar weg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Yuna eet ook wel eens haar bordje niet leeg. Ik pak dan gelijk het schoteltje weg anders eet vreetzak Bono het gelijk op. Yuna komt meestal een paar minuten later weer kijken en soms eet ze dan de rest. Als het dan nog niet op is doe ik er ook wel eens een cosma snackje overheen kruimelen of een heel klein beetje catnip. Daarna is het gelijk op.

Het kan zeker zijn dat de eerste tijd na wat ziek geweest te zijn, het eten af en toe aarzelend is. Zolang hij maar genoeg binnenkrijgt en zich verder normaal gedraagt.

Haarbalpasta mogen ze altijd wel hebben maar of dat echt zou helpen bij een flinke (reeds bestaande) haarbal betwijfel ik. Het is bedoeld voor de natuurlijke afvoer van ingeslikte haren maar ik denk dat het effect op een reeds aanwezige bal niet zo groot zal zijn.

Maar hij braakte toch niet (of heeft geen braakneigingen)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Nee hij heeft inderdaad geen braakneigingen, maar ik vind hem meer slapen dan vroeger. Ik heb hem binnengedaan snachts sinds ik merkte dat er iets was (normaal is hij snachts buiten). Maar nu komt hij voortaan snachts zelf binnen en gaan onder mijn bed slapen. Dat veel slapen kan natuurlijk al langer zijn, maar toen was die buiten dus dat weet ik niet. Maar ik merk dat eten soms nog problematisch gaat. Hij heeft vandaag veel buiten gezeten en dus weinig gegeten. Hij lijkt ook schichtiger van mij.

Hij komt wel binnen om te eten, maar ging vroeger direct naar de voerbak. Nu blijft hij een tijdje op een afstand kijken.
Als je dan naar de afwijkende elektrolyten kijkt, Natrium, Kalium, fosfaat, kom je bij ziektes als cushing, addison, syndroom van Conn en gaan je oren ervan klapperen. Alleen het past in geen enkele ziekte van deze 3.

Nu ligt hij bv te maffen op mijn stoel...
https://u.pcloud.link/publink/show?code ... Hiquiw07ry
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hij ligt nu alweer onder mijn bed te slapen, heeft weinig gegeten vanmorgen. Hij is wel vannacht buiten geweest. Mij valt ook de laatste tijd op dat hij zijn ontlasting legt in het gras en niet meer in de grond. Daarnaast zie ik hem meer likken en bijten rond de anus. Verder ziet de anus er normaal uit.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Hier heb ik nu ook een half gegeten schoteltje van Yuna liggen :( Straks maar weer eens aanbieden.

Je weet zeker dat hij buiten niet iets smikkelt (muisje, eten van de buurkat etc).

Hoe oud is je hij?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hij is 13 jaar, maar hij smikkelt buiten niets. Mijn buren hebben allebei honden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Dan is hij redelijk op leeftijd voor een buitenkat.

Zo'n maaginfectie kan er ook behoorlijk ingehakt hebben en dat hij wat meer tijd nodig heeft om te herstellen (zeker als die wat langer geduurd heeft).

Je kunt altijd over 1 of 2 maanden een herhaalonderzoek laten doen. Dat is bij een senior toch wel om het jaar (of 2) te adviseren (zodat je nierfalen e.d. vroeg op kunt pikken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Zijn nierwaardes schijnen perfect te zijn, zowel de hoge als lage nierwaarde. Komt omdat hij van nature goed drinkt.

Zijn moeder, waarvan ik de leeftijd niet weet, komt af en toe nog maar buiten, die was vroeger inderdaad veel meer buiten.

Wat ik me wel zit af te vragen, het overmatig likken en bijten bij de anus, kan dit niet op iets duiden met de anaalklieren ? Zelf zie ik aan de anus niks.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

argearge1 schreef: 22 sep 2022 10:45 Zijn nierwaardes schijnen perfect te zijn, zowel de hoge als lage nierwaarde.
Helaas kunnen 'perfecte' nierwaardes niet gemeten worden.
Tussen de 100% en 25% nierwerking zijn nierwaardes niet te meten. Pas als de nieren onder de 25% duiken, komt dat naar voren in de bloedwaardes. Nu is het gelukkig wel zo dat 25% nog redelijk wat is om goed te leven maar je moet dan wel zuinig zijn. Er is wel een andere 'early indicator' voor nierfalen. Dat is de SDMA (is die ook gemeten?). Maar de betrouwbaarheid daarvan is nog niet helemaal 100%. Je kunt nu dus alleen zeggen dat zijn nieren nog 'goed' zijn (een capaciteit hebben van meer dan 25%).

https://dierenkliniekvondelpark.nl/katt ... rproblemen
In het bloedonderzoek kijken we naar creatinine & ureum. Als de creatinine boven de normaalwaarde komt weten we dat er al 75% van de nierfunctie verloren is gegaan. Ook de fosfaat en de zouten in het bloed zijn belangrijk. Soms zien we bij katten die al langer nierfalen hebben ook bloedarmoede. Er is sinds kort een nieuwe bloedtest op de markt, deze test kan de hoogte van SDMA in het bloed bepalen. SDMA kan al in het bloed stijgen als 25-40% van de nierfunctie verloren is gegaan. We kunnen dus veel eerder nierfalen achterhalen! De creatinine kan echter ook stijgen in het bloed als er geen sprake is van nierfalen. De SDMA stijgt alleen als er sprake is van verminderde nierfunctie.
argearge1 schreef: 22 sep 2022 10:45 Wat ik me wel zit af te vragen, het overmatig likken en bijten bij de anus, kan dit niet op iets duiden met de anaalklieren ? Zelf zie ik aan de anus niks.
Anaalklieren kunnen verstopt raken. Dan moeten ze uitgeknepen worden. Normaal gebeurd dat automatisch met de ontlasting maar dan moet de ontlasting wel stevig genoeg zijn.

Maar het kan ook zijn dat hij zich gewoon zit te wassen. Het hangt dus ook een beetje van de obsessiviteit af.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

De SDMA was 12.
CREA was 89.
Hij ligt trouwens nog steeds onder mijn bed, terwijl hij normaal buiten zat.

Edit:
Hij is net eindelijk naar buiten gegaan. Begint het uiteinde van zijn staart te likken en gaat daarna weer gras eten...
https://u.pcloud.link/publink/show?code ... IBqfHORAlk
https://u.pcloud.link/publink/show?code ... hnJFLenmo7

Daarna heeft hij EINDELIJK 2 handjes brokjes gegeten. Gekke is dat hij ze binnen niet meer wil uit een bordje, maar ik moet het buiten op de stoep gooien ???!!

Die plek op zijn neus trouwens is niet groter geworden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Tsja, gras eten is normaal voor een kat.
Bono schiet buiten altijd gelijk naar de vijver om aan de lissen te knabbelen (dat vind ik dus minder).

Nierwaardes zijn verder inderdaad niet afwijkend.
(Aannemend dat ze binnen de referentiewaarden liggen, die moet je er ook altijd bij vermelden ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie