FIv katjes met andere katten.

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Pompidom23
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2020 22:09

FIv katjes met andere katten.

Bericht door Pompidom23 »

Hallo allemaal,

Een aantal jaar geleden heb ik 2 katjes geadopteerd die allebei FIV positief zijn (kattenaids). Het zijn 2 schatjes, een mannetje en een vrouwtje, ik laat ze natuurlijk binnen leven.

Nu zou ik graag een huisje kopen samen met mijn vriendin. Echter heeft zij ook een kattin, die niet besmet is met FIV. We weten niet hoe haar kattin tegenover andere katten staat, en ze dus niet goed overweg kunnen met elkaar. Toch zijn zowel ik en mijn vriendin heel ons leven opgegroeid met meerdere katten, en weten het ook goed aan te pakken om nieuwe katten bij elkaar te zetten, zich laten thuis voelen en zich op hun gemak laten voelen.

Maar toch geraken we er niet aan uit hoe we deze 3 katjes bij elkaar kunnen zetten, zonder dat haar kat ook besmet zou geraken met FIV. Dit willen we dus zeker niet. Een oplossing zou zijn om de katjes te scheiden in huis, maar dat zou echt de alleraller laatste oplossing zijn.

Hoe kunnen we dit aanpakken? Hoe kunnen we ze alledrie laten samenleven zonder dat haar kattin besmet geraakt met FIV. Zijn er middeltjes om FIV te voorkomen, of middeltjes om het verspreiden tegen te gaan. Nogmaals het zijn alledrie binnehuiskatten.

Bedankt
Cerna

Re: FIv katjes met andere katten.

Bericht door Cerna »

Pompidom23 schreef: 03 mar 2021 14:05Zijn er middeltjes om FIV te voorkomen, of middeltjes om het verspreiden tegen te gaan. Nogmaals het zijn alledrie binnenhuiskatten.
Nee, helaas niet.

Katten raken geïnfecteerd door vechten of seksueel contact.
Ik neem aan dat ze alle drie gecastreerd zijn dus dan blijft het vechten over.
Ik denk dat wanneer je de introductie heel rustig laat verlopen en niet forceert en kunt zien hoe de katten op elkaar reageren, er nog steeds een risico is, maar dat dat risico wel tot een minimum beperkt wordt.

Ik heb vier jaar geleden een kat met FIV in huis genomen, maar daar kwam ik pas een paar maanden later achter. Deze kat was geen vechtersbaas en stelde zich onderdanig op en daarom durfde ik het risico wel aan.
Wanneer hij echter een dominante ruziezoeker was geweest dan had ik hem laten inslapen of naar een opvang gebracht (maar naar achteraf bleek zat hij al in de laatste fase).
Zijn verhaal kun je hier lezen: viewtopic.php?f=5&t=34767&start=30
Plaats reactie