Kat snottert al jaar na operatie

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
ShirleyJ
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2020 10:04

Kat snottert al jaar na operatie

Bericht door ShirleyJ »

Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ik ben ten einde raad en hoop informatie te vinden om dit probleem op te lossen voor mijn kat. Hieronder zal ik proberen zo goed mogelijk te vertellen wat het probleem is.

Mijn kat Ryoki (Heilige Birmaan) van 5 jaar moest een jaar geleden met spoed onder het mes. Er zat een haarbal dwars in de darmen. Na het verwijderen van de haarbal, knapte hij niet op. Hij bleef hoge koorts houden en werd naar een spoedkliniek gebracht, daar constateerden zij ook nog eens een longontsteking. Wegens het spugen (verstopping door haarbal dwars in darmen) ook spuug in z’n longen terecht gekomen. Een week heeft hij in kritieke toestand in de kliniek gelegen. Wilde niet eten en kreeg via een neussonde eten toegediend. Na een week had ik een ‘pasgeboren baby’ in huis, die ik iedere drie uur allerlei medicijnen en sondevoeding moest toedienen. Hij knapte op, heel fijn. Zat alleen om de twee dagen weer bij de kliniek omdat hij steeds de neussonde eruit trok. Gelukkig kon na enige tijd hij weer zelfstandig eten en werd hij weer de oude.

Paar maanden later begon hij met snotteren uit zijn neus. Echte groene snottebellen. Hij voelt zich niet ziek, speelt vaak met zijn zus, eet en drinkt goed. Het enige is dat hij groene snottebellen niest en ik hoor wel eens ‘piepend geluid’ uit de neus tijdens het slapen, doordat de neus verstopt zit. Hij heeft een antibioticakuur gekregen, op verdenking van niesziekte. Maar de snot ging niet weg...

Er is daarna een uitgebreide test geweest op virussen en bacteriën. Hieruit kwam niets naar voren. Hij werd dus ook negatief getest op de niesziekte. Er werd besloten een langere kuur van antibiotica te geven voor 20 dagen en neusdruppels. Eindelijk stopte het snotteren. Maar twee weken nadat ik gestopt was met de kuur, kwam het weer in alle hevigheid terug.

Er is door de DA overleg geweest met de spoedkliniek wat nu te doen. Mijn angst is dat er ‘iets’ is achtergebleven in z’n neus door die sondes en dat blijft etteren. Maar de spoedkliniek geeft aan dat dat onmogelijk is, aangezien ze dat wel hadden moeten zien (kapotte sonde). Hun verdenking is toch de niesziekte die zich verder in de neus bevindt. Dus weer een antibioticakuur en wanneer het snot weg is, oogdruppels in de neus te geven. Daarbij een supplement om zijn weerstand te verhogen.

Kuur van tien dagen is nu bijna voorbij en de snottebellen vliegen me nog om de oren. Ik ben ten einde raad. Ben hoogzwanger, schoonmaken gaat me niet meer goed af. Het is voor mij niet leuk maar ook zeker voor hem niet leuk.

Wie herkent dit? Welke verdenkingen hebben jullie? Wat zouden jullie nu doen? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes, Shirley
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat snottert al jaar na operatie

Bericht door Anne »

wat vervelend :-| Ik ben niet zo weg van de ene ab kuur na de andere
Het doet de weerstand in de darmen niet goed. Het is misschien een idee
om voedingssuplementen te geven die de niesziekte ondersteunen, een weerstandsverhoger is altijd aan te raden
Zelf gebuik ik voor Hobbel ( die ook lekker kan snotteren)
chinese kruiden en dat helpt heel goed, haar klachten ( rochelen, snotklodders in het rond, vieze oogjes) zijn een stuk minder maar helemaal weg gaat het niet
Hier kun je er mee overlezen
https://www.huisdierendokter.nl/niesziekte.html

Ik gebruik liseng en echinacomplex, dat laatste is ook een weerstandsverhoger

Heel veel sterkte nu, vooral met de laatste loodjes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ShirleyJ
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2020 10:04

Re: Kat snottert al jaar na operatie

Bericht door ShirleyJ »

Hi Anne, bedankt voor je reactie en de tips rondom de voedingssupplementen! Fijn dat je iets gevonden hebt wat bij Hobbel enigszins verlichting brengt!

Zelf denk ik dat het bij Ryoki niet om de niesziekte gaat. Mede doordat de uitgebreide test negatief aangaf. En je zou denken dat dan een ab kuur wel effect zou hebben. Dit zie ik namelijk duidelijk bij de kat van m’n moeder, die wél de niesziekte heeft.
Bovendien ben ik het met je eens dat teveel kuren niet goed is.

Afgelopen maandag contact gehad met de dierenarts, die me doorverwees naar een spoed- en verwijskliniek (Tevens de kliniek waar hij vorig jaar een week heeft gelegen). De volgende dag kon ik al terecht voor een Rhinoscopie en CT-scan.

Toen ik vroeg naar de kosten, kreeg ik te horen dat ik rekening moest houden met €1500,00! En dat te bedenken dat vorig jaar z’n leven is gered door de spoedoperatie, waarbij de haarbal werd verwijderd uit de darmen en dat kostte me €1000,00. En dan zou een slangetje met camera in z’n neus, een CT-scan (van een half uurtje?) en een narcose me €1500,00 kosten? Vond dit nogal gortig, dus heb de afspraak geannuleerd..

Inmiddels geïnformeerd bij een andere verwijskliniek, m’n hele verhaal aan een assistente uitgelegd. Een goed gesprek gehad met haar, iemand die klonk of ze wist waar ze over sprak. Zij kwam met het advies om een consult met een internist binnen hun organisatie te hebben om te kijken welke onderzoeken nu nodig zijn om het probleem te achterhalen en op te lossen. Wel leek het haar verstandig dit na de bevalling te doen, is vanaf hier ook nog een stukje rijden. Ook gesproken over de kosten. Een hele brede schatting: tussen de €600 - €1500...

Over twee weken ben ik uitgerekend, en dan ga ik denk ik op consult bij de internist..
Cerna

Re: Kat snottert al jaar na operatie

Bericht door Cerna »

Ik heb iets dergelijks meegemaakt met een oudere kat.
Zij had al jaren een klein bultje naast de rechter neusvleugel, maar dat kon volgens de dierenarts geen kwaad. Het was ook een lastige plek om te opereren.

Het laatste jaar werd het bultje groter en begon Cerná te snotteren. Nu heb ik een chronische snotteraar en ik dacht dat Amber haar aangestoken had. Maar Cerná werd steeds benauwder en daarom ben ik met Rhinigenta-neusdruppels begonnen (had ik goede ervaringen mee). In het linker neusgat ging het zonder problemen, maar toen ik in het rechter neusgat druppelde, schreeuwde ze het tot mijn grote schrik, uit. Dat was niet goed.

Om een lang verhaal korter te maken: ze heeft de ene na de andere antibioticakuur gehad en soms hielp het iets, soms helemaal niets. Maar steeds kwam het ook weer terug.
Uiteindelijk wist de dierenarts maar één oplossing en dat was een foto omdat ze niet de apparatuur hadden om in de neus te kijken (wel voor honden, maar zelfs de kleinste was nog te groot voor een kattenneusgat). Toen bleek dat het bultje verder naar binnen was gegroeid en daar zijn verwoestende werk deed.
Cerná is 17 jaar geworden (morgen 4 jaar geleden overleden).

Dat er meer aan de hand is in die neus dan een 'simpele' niesziekte, lijkt me wel duidelijk en de kosten voor het onderzoek vind ik belachelijk hoog (dat heb ik zelfs nooit betaald voor een maagonderzoek in De Wagenrenk).
Is het geen optie om ook een foto te laten maken? En mocht daar dan iets op te zien zijn dan kun je altijd nog zo'n onderzoek overwegen.

Ik duim voor je dat het niet zoiets is als bij Cerná want Ryoki is nog veel te jong!
Sterkte met de bevalling!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat snottert al jaar na operatie

Bericht door Anne »

Ik vind die kosten ook vrij hoog :???:
Sterkte met alle zorgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie