Kitten wisselende temperatuur/koorts

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Rik »

Alleen temperatuur vind ik ook niet zo belangrijk (zolang die niet boven de 40 uitkomt zonder externe omstandigheden). Zoals je zelf ziet kan die ook wat schommelen (stress, inspanning, zonnen). Gedrag, eten en activiteit vind ik een veel belangrijkere graadmeter.

41.4... Daar krijg je zelf dan wel even een hartwip van als je dat meet ;)
Boven de 41 heb je te maken met oververhitting (met alle gevolgen van dien)
Zie dat linkje die Denise al gaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Ja dat is zeker waar. En als ik zo naar haar kijk oogt ze niet meer als een zielig hoopje gelukkig. En ze eet gewoon weer, dus op dat vlak maak ik me gelukkig geen zorgen meer :)
Ik moest wel haar temperatuur in de gaten houden van de dierenarts, dus dat doe ik dan ook braaf. En om het meest "eerlijk" te meten nu dus zonder enige beschikking over lekkere warmte bronnen voor mevrouw.

Toen ik die 41.4 meette zaterdag begon ik wel lichtelijk paniekerig te worden ja. Van zulke metingen krijg ik ook een verhoging haha. Maar dat kwam dus door de volle zon. (Jaja toen scheen hij eindelijk een keer :lol:)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Synemios »

Ben het weer volledig met Rik eens.
Het is goed het in de gaten te houden maar let vooral op andere dingen ook.
En als je meet dan op en moment dat ze niet net uit of van een warmtebron afkomt of gespeeld heeft.
Maar in dat laatste geval is het feit dat ze speelt eigenlijk al een heel goed signaal.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Nou van het weekend had frummel weer heftige koorts. Niet meer willen eten, en ze is afgelopen 6 weken nog geen 200gram gegroeid. Ze is nu 5,5 maand oud en weegt exact 2 kg. 6 weken terug 1845 gram toen ze ook zo ziek was.
Uiteraard zaterdag naar de dierenarts geweest, daar heeft ze een injectie tolfedine gehad die 48 uur zou werken. Maar nog geen 24 uur later tikte ze de 41 graden aan. Meteen naar de spoedkliniek geweest. En contact gehad met de fokster of zij iets wist. Nu schijnt er mycoplasma geconstateerd te zijn geweest bij andere mensen met een kitten uit het zelfde nest. Dus met die info naar de spoedkliniek gegaan. Ze hebben bloed afgenomen voor een test op mycoplasma, daar krijg ik over 3 dagen de uitslag van. Haar rode bloedcellen vielen net in de "oke" grens met 30 waar 40 optimaal is.
Ik mocht meteen beginnen met behandelen van mycoplasma, omdat dat het meest waarschijnlijk is, en er iets moest gebeuren met deze koortspieken. Ben gisteren meteen gestart. Haar temperatuur blijft nu stabiel vanaf gisteravond op 39.8.
Ben begonnen met dwangvoeren met recovery omdat ze zelf niet eet.

Heeft iemand ervaring met mycoplasma?
Ik hoop dat de test positief is. Dan weten we eindelijk wat ze heeft na al 2,5 maanden tobben sinds ze hier is
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

De mycoplasma test was negatief. Woensdag avond werd frummel blind en een waas over haar ogen. Mn grootste angst waar ik vanaf begin af aan al bang voor was met haar aanhoudende koorts op en af, werd helaas waarheid. Frummel had FIP :-( zodra duidelijk was gisteren dat het FIP was, hebben we haar meteen in laten slapen. Ze was zo vreselijk ziek, en in enkele dagen tijd waren haar nieren enorm geworden van de ontstekingen. We mochten haar niet langer laten lijden met deze oneerlijke uitzichtloze rot ziekte :-(
Ik ben er kapot van. Frummel heeft nog geen 6 maanden mogen worden :-(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Rik »

O, wat erg. Dat is dan toch snel gegaan. Rotziekte, FIP.

Ik neem aan dat je de fokker ook nog informeert. Die zal het bij de andere kittens ook na moeten vragen.

Heel veel sterkte.

Rust zacht Frummel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Dankjewel Rik.

Ja het is zeker een vreselijke rot ziekte.
Het ging bij haar ook enorm snel ineens afgelopen week, de DA zei dat het erg agressief was bij haar qua tempo in achteruitgang. Het was hartverscheurend als je haar zag op het laatst :-(

De fokster was in het hele proces al op de hoogte en betrokken. Gelukkig zijn geen van de andere kittens van het nest ziek vooralsnog.
Is de kans erg aanwezig dat het ook nog bij broertjes of zusjes openbaart?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Rik »

De kans is groot dat ze allemaal het coronavirus met zich meedragen. Maar dat hoeft zich niet altijd door te ontwikkelen (muteren) tot FIP. Dat hangt van verschillende dingen af (waaronder weerstand e.d.). Maar het is wel handig dat die baasjes bedacht zijn op het virus. Het kan zelf na jaren nog gebeuren dat het coronavirus zich ontwikkeld tot FIP.
Mocht dus een kitten bij een nieuwe eigenaar FIP ontwikkelen, dan is het zaak om de eigenaren van de andere kittens uit dat nest te waarschuwen, zodat ze extra alert zijn op het ontstaan van verschijnselen.
Een infectie met het FIP-virus begint altijd met een infectie met het coronavirus. Het coronavirus (FeCV = Feline enterale coronavirussen) is een maagdarmvirus. Echter, een groot deel van de katten raakt op jonge leeftijd met dit virus besmet en draagt dit virus bij zich zonder hier klachten van te hebben.
We zien FIP vooral bij jonge katten (0.5-2jr). Maar we kunnen het ook bij oudere katten zien, waarbij we het meer tegenkomen bij oudere katten (8-10jr) dan bij katten tussen de 2 en 8 jaar.
https://www.dierenkliniektiel.nl/ziekte ... ritonitis/

In geval Frummel een stamboom had, dan zou je die ook terug moeten sturen naar de fokvereniging met reden van overlijden. Als je wilt kun je de stamboom ook weer terugkrijgen nadat deze 'ongeldig' gemaakt is (als je daarom vraagt). Ik geloof dat lang niet iedereen dat doet hoor, bij het overlijden van een raskat, maar het is volgens mij wel zoals het hoort (volgens de regeltjes).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg. Ik zal het aan de fokster doorgeven. Ze fokt nog maar 2 jaar, en heeft hier (gelukkig) nog niet eerder ervaring mee gehad. Dit soort adviezen zullen voor haar ook welkom zijn. Al hoop ik dat de mutatie naar FIP de rest van de kittens bespaard zal blijven. Maar wel goed er bedacht op te zijn inderdaad.
Ze is er ook helemaal kapot van, en heeft me zo fijn ondersteund en geholpen waar ze kon.
Ik krijg ook over een poos een nieuw kitten aangeboden van haar. Enorm lief. Maar eerst even de tijd nemen om dit allemaal te verwerken.

Frummel was een Savannah met stamboom, dus ik zal ook even contact gaan opnemen met de fok vereniging.

Bedankt voor je uitleg en advies Rik.
kittentjes

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door kittentjes »

Ach wat ontzettend sneu, wat zal dat allemaal moeilijk zijn geweest voor jullie. Heel veel sterkte met de verwerking en het verlies.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Synemios »

Wat verschrikkelijk, wat een rotziekte is het toch ook.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Anne »

Ach wat verschrikkelijk voor jullie :-(
Je had al zo'n nare periode achter de rug :-(
Heel veel sterkte met dit verlies, wat een rotziekte zeg bah

rust zacht lieve Frummel, je was veels te jong
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Dankjewel allemaal.

Ja 3 dieren weg moeten brengen in nog geen 3 maanden, door 1x ouderdom en 2x enorme pech, dat hakt er wel echt even enorm in.
Hiervoor nog nooit een dier in hoeven laten slapen. Alles was altijd kern gezond. Pech komt altijd in 3en zeggen ze. Nou wij hebben hopelijk nu onze portie wel gehad.
Plaats reactie