Kitten wisselende temperatuur/koorts

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een maandje een savannah kitten van 4,5 maand oud, haar naam is Frummel.
Frummel was sinds ze hier was een enorme kleine wervelwind, lekker gek doen en tussendoor een slaapje.
Maar vorige week vonden wij haar al veel slapen. En ze ging ook minder graag eten. Wij dachten er in eerste instantie aan dat ze last had van het wisselen van haar tandjes.
Maar toch vertrouwde ik het niet helemaal, zeker toen ze echt bijna helemaal niet meer wilde eten donderdag. Dus haar donderdagavond getemperatuurd. Die was 39.9, niet goed dus. Vrijdagochtend weer getemperatuurd, nog steeds 39.9. Dus toen meteen de dierenarts gebeld. Ze heeft onderhuids een beetje vocht gekregen en een prikje (novacam). Daarnaast moest ik 5 dagen 1x per dag novacam blijven geven.
Toen we thuis kwamen van de DA begon ze meteen goed te eten. Ik was opgelucht.
Maar ben haar temperatuur in de gaten blijven houden het hele weekend. En die baart mij enorme zorgen. Die schommelt namelijk enorm. Ik zal even een voorbeeld van zondag (gisteren) neer zetten.
16:00 uur: 39.4 graden
17:30 uur: 38.8 graden
00:00 uur: 40.4 graden.
Vandaag 10:00 uur: 39:9 graden.
En zo schommelt het dus al het hele weekend door.... dat baart mij enorme zorgen.
Ze eet wel, maar slaapt nog steeds enorm veel (logisch met koorts). Van die enorm speelse kat zie ik niks meer. Verder is ze wel gewoon goed bij zeg maar. Lekker kroelen en spinnen.
Ze heeft als kitten bij de Fokker giardia gehad, of daar is toen in ieder geval giardia geweest. Toen hebben alle katten een kuur gehad.
Zo net heeft ze gepoept, en de drol was gewoon netjes stevig. Wel was er lichtjes bloed op de ontlasting te zien.
Ik heb de dierenarts net uiteraard weer gebeld. Om 15.45 uur mag ik er weer heen.

Ik ben enorm bang voor fip. Is dit terecht? Ik las dat ze dan ook enorm schommelende koorts kunnen hebben.
Nu ben ik op het moment sowieso zeer alert en bang voor elk dingetje. Afgelopen maand 2 dieren in moeten laten slapen in zeer korte tijd. 1x oude hond, en een kat van 7 jaar met nierfalen. Dus het zit allemaal niet mee de laatste tijd.
Dus misschien ben ik onterecht zo ongerust en bang. Maar ik ben benieuwd naar jullie ervaring en kijk hier op.
Excuses voor mijn lange verhaal.

Groetjes, Patricia
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Rik »

Normale temperatuur voor een kat is 38.0°C tot 39.5°C. Dus 39.9°C zou een lichte verhoging zijn. Dat kan ook gewoon een simpele bacteriële of virale infectie zijn. Toen Yuna en Bono een paar jaar geleden niet wilde eten, kregen ze gelijk een antibiotica kuurtje (waarna het probleem ook gelijk opgelost was).

Er kunnen dus heel veel oorzaken zijn. FIP is er daar ook wel een van, maar om bij elke verhoging of ontbrekend van eetlust aan FIP te denken... dan heb je denk ik nooit rust
(dat is het nadeel van surfen op het internet naar symptomen ;)).

Duimpjes draaien hier dat het een simpel iets is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Haii Rik, dankjewel voor je reactie! Die stelt me wel wat gerust.
Ik moest stiekem wel een beetje om je lachen, want je hebt zo gelijk! Surfen op internet maakt je inderdaad alleen maar gek ;)
Normaal maak ik me ook niet zo heel gauw druk. Komt gewoon omdat de schrik er nog enorm in zit van ons vorige katje. Krijg je meteen doem scenario's in je hoofd.
En jullie hebben hier behoorlijk wat ervaring, dus even een heldere kijk er op van buitenaf is voor mij nu wel even fijn. Want ik ben zelf op het moment echt even een paranoïde muts ;)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Rik »

O, maar die doemscenario's komen bij ons ook op hoor, als het om onze eigen lieverds gaat. Dat is menseneigen. Maar als je het inderdaad objectief bekijkt, kunnen het nog zoveel andere (veel onschuldigere) dingen zijn. Maar dat brein gaat in overdrive en dan blijf je alleen maar denken "wat als...".

Dat ze eet is in ieder geval goed. En veel slapen ook want het lichaam zal waarschijnlijk tegen een virusje aan het vechten zijn. Zorg er ook voor dat ze voldoende drinkt (als ze brokken eet). Anders is natvoer ook ideaal om voldoende vocht binnen te krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Gelukkig ben ik dan niet de enige die dan meteen doemscenario's heeft ;)
Wat je zegt, even een objectieve kijk is dan wel goed, ook voor je hartslag haha. Het "wat als" gevoel is een enorm rot gevoel.

Brokken eet ze op het moment niet graag. Natvoer, vers vlees en kuikens wel. Dus daar verwen ik haar nu maar extra mee. Meteen ook goed voor de vochthuishouding inderdaad.
Ook geef ik haar als extra ondersteuning virbac nutri plus gel.

Ik vind haar vanaf dat we haar hebben sowieso wat slecht in haar vacht zitten. Staat een beetje open. De andere kittens daar hadden dat totaal niet.
Ik hoop dat ze iets mee krijgt vanmiddag waar ze van op gaat knappen.
Dankjewel voor je duimen! Ik duim dat ze helpen ;)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Zotvanpoezen »

Is ze al eens ontwormd geweest? Parasieten kunnen ook een doffe vacht geven.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

@zotvanpoezen
Ja bij de Fokker is ze sowieso ontwormd zei ze. En extra goed zelfs door de kuur tegen giardia. Zelf heb ik haar 2 weken geleden ook nog ontwormd, omdat je dit tot 6 maanden leeftijd elke maand moet doen.
Bedankt voor je mee denken, enorm fijn! :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Rik »

Weet de dierenarts overigens dat ze vers vlees en eendagskuikens krijgt?
Want dan kan ze gewoon een simpele onschuldige bacteriële infectie meegekregen hebben (net als Yuna en Bono, hoewel die op dat moment op een blik-weekje stonden).

Overigens kunnen ze ook een virale of bacteriële infectie van blikvoer of brokken krijgen, dus laat je hier ook niet vanaf praten door de DA :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Nee dat weet ze nog niet. Ik zal het straks meteen even zeggen.
Ik neem voor de zekerheid ook haar ontlasting van vanmorgen even mee. Wie weet kan ze daar ook nog iets mee. Aangezien er ietsjes bloed aan zit.
Als ik geweest ben, zal ik weer even een update plaatsen van haar bevindingen.
Thnx weer Rik! :)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Nou net weer thuis met frummeltje.
Ze denkt dat er misschien toch inderdaad een (bacteriële) infectie zit, waar ze niet helemaal lekker doorheen komt.
Nu clavaseptin mee gekregen voor 5 dagen. En ik moet nog 5 dagen doorgaan met de novacam geven.
Over 2 a 3 dagen zou ik weer de oude vertrouwde speelse kat moeten gaan zien.
Zo niet, moet ik donderdag of vrijdag weer terug als het aan blijft houden. Dan gaan ze eventueel bloed onderzoek doen.
Laten we gewoon lekker hopen dat de kuur aanslaat en ze gewoon weer lekker de tent afbreekt over een paar dagen :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Synemios »

Ik heb hier met 2 kittens ook een infectie aan de darmen mee gemaakt.
Ik dacht toen ook aan fip, gelukkig heeft Rik je gerust kunnen stellen ;-)
Hopelijk knapt ze nu snel op.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

@synemyos ben blij dat ik niet de enige ben met die enge gedachten meteen ;) soms is Google een goede raadgever. Maar soms ook je grootste vijand ;)

Even een vraagje trouwens. Ik heb een groot aquarium staan. Daar liggen de katten graag bovenop ivm de warmte die de lampen afgeven. Nu bedenk ik me net, kan daar de lichaams temperatuur ook van omhoog gaan zodat het boven de 39 graden komt?
Misschien een stomme gedachte. Maar het kwam zo ineens in me op. Ik heb eigenlijk geen flauw idee of dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Synemios »

Ja klopt en teveel weten is vaak handig maar niet als het gaat om geruststelling :lol:

Als je zelf net uit de douche komt of in de zon gezeten hebt wordt ook afgeraden meteen te temperaturen.
Dus ik denk wel dat dat kan.
Maar heeft de dierenarts de temperatuur niet opgenomen dan?

https://www.mcvoordieren.nl/lichaamstem ... r-hond-kat

En hoe gaat het nu?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Rik »

Normale temperatuur is 38.0°C tot 39.5°C. 38°C tot 39°C is ideaal. Veel hoger dan bij mensen dus. Temperatuur kan ook wat hoger liggen na inspanning. Direct na het liggen in de zon of op aquarium kan natuurlijk ook hoger temp geven maar dat zal zich vrij snel herstellen.

Boven de 40.0°C is in ieder geval altijd wel aanleiding om de DA te raadplegen. Zeker in combinatie met slechter eten en wat meer lusteloosheid.

En als bij de DA ook verhoging vastgesteld is, dan is die warmte van de aquarium-lampen al lang uit het lichaam.

Maar als je meet nét nadat je er een van de aquarium geplukt hebt, ja, dan zou dat wel invloed kunnen hebben lijkt me.

Hier heeft Bono overigens ook wel eens de gekke 5 minuten. Ik kan me voorstellen daar hij dan ook wat warmer is (nooit gemeten). En ik merk ook wel eens temperatuursverschillen als ik hem een kustje op zijn neus geef (soms voelt ie dan heel warm aan).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Kitten wisselende temperatuur/koorts

Bericht door Patries85 »

Nee op het moment dat je je zorgen maakt kan je nog beter niet googlen en eerst bijvoorbeeld hier info winnen. Maarja aard van het beestje he haha.

Het gaat opzich gewoon goed gelukkig. Ze eet goed, oogt alert, is weer nieuwsgierig. Maar nog niet door het huis aan het rennen zeg maar.

Ik heb nu even het aquarium geblokkeerd zodat ze er niet op kan gaan liggen. Want daar ligt ze het liefst de hele dag. Snap ik, heerlijk warm natuurlijk haha.
Toen ze er rond 21.30 vanaf kwam meette ik 40.1 graden.
Nu 2 uurtjes later netjes 39 graden. Ik ga eens kijken of de temperatuur nu normaal blijft nu ze er even niet meer op kan.
Afgelopen zaterdag had ze bijvoorbeeld even in de zon gelegen voor het raam. Was de temperatuur 41.4. Half uur later was die weer een graad gezakt.
Ik ga dat eens in de gaten houden nu ze even de warmte niet op kan zoeken door de blokkade. Misschien heeft het daar wel mee te maken. Misschien ook niet, maar als je het niet probeert weet je het niet.

De DA heeft ook haar temperatuur opgenomen. Maarja dan kwam ze ook rechtstreeks van het aquarium af, dus was ze daar ook nog warm van. Plus een beetje stress uiteraard.
Morgenavond weer even een keer meten.

Bedankt weer allebei! :)
Plaats reactie