Kater eet/drinkt niet tot nauwelijks en heeft een rare miauw.

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Yaro
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2020 16:52

Kater eet/drinkt niet tot nauwelijks en heeft een rare miauw.

Bericht door Yaro »

hoi iedereen,

ik ben nieuw hier, weet ook niet of ik in het goede mapje/onderwerp mijn verhaal plaats maar ik heb meteen een vraag aan jullie.

Ik heb een kater (savannah kat) van 2 jaar genaamd Yaro.
Normaal gesproken is hij een hele aanwezige en levendige kat, waar ik ben is hij, speelt graag, eet en drinkt goed, wilt veelvuldig even een luchtje scheppen buiten (en daar de baas spelen/vechten).
Sinds vrijdag is het ons opgemerkt dat Yaro niet zichzelf is. Hij is futloos, sloom, ligt het liefst alleen maar te slapen en eet- en drinkt niet meer.
Ik heb vrijdag meteen gebeld met de DA om even telefonisch te overleggen (helaas kon ik niet naar de DA aangezien ik alleen was met mijn tweeling). Assistente zei dat ik het even moest aankijken en anders langs moest komen.
Het zat me niet lekker, had er slecht van geslapen maar ik had geen andere keus.
Zaterdagochtend zag ik dat hij nog steeds niet had gegeten (ik had namelijk zijn brokjes geteld) en meteen naar de DA gebeld.

Bij de DA is er alleen koorts (39,7) geconstateerd maar verder geen aanwijzingen waar dat nou vandaan zou kunnen komen. DA zei mogelijk een knokpartij gehad en heeft hij daar een infectie van opgelopen?
De DA heeft hem daar een injectie gegeven met AB.
We zijn naar huis gestuurd met novacam (0.45ml, 1x daags) en synulox druppels (1ml, 2x daags)voor 5 dagen.
HEL want hij krabt ons helemaal open! Yaro is niet onder controle te krijgen bij het geven van zijn medicatie via een spuitje (en dus ook niet bijvoeden/ geven van water), en pilletjes (met of zonder pillenschieter is helemaal een ramp).
Ook wordt hij misselijk van de OH zo smakelijke Synulox druppels..
Maar ondanks dat grijpen we hem toch elke ochtend en avond omdat ik me te veel zorgen maak over mijn poezenkind.
Ik wil gewoon dat hij beter wordt! :-( :cry:

Het is inmiddels maandag middag/avond en ik vind dat er nog geen ''echte'' verbetering te zien is.
Hij loopt wel ietsjes vlotter maar het liefst ligt hij alleen maar te slapen.
Hij heeft gisteren en vandaag wel een klein beetje water gedronken uit de kraan en wat gekookte vis gegeten uit mijn hand.
Sinds gisteren heeft hij ook dat zijn miauw heel anders/schor klinkt.
Morgen maar weer de DA bellen wat we nu verder gaan doen.

Yaro is altijd geënt met dood entstof, ontwormt, ontvlooid en heeft naar mij weten geen aandoeningen/ziektes/afwijkingen ed.

Voor nu sta ik dus voor een raadsel en vraag ik jullie om ervaringen/advies betreft Yaro.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater eet/drinkt niet tot nauwelijks en heeft een rare miauw.

Bericht door Anne »

Hoe gaat het ondertussen? heeft de da je uitgelegd dat een kat niet te lang zonder eten kan ivm leverbeschadiging en zich het niet lekker voelen, niet willen eten en daardoor zich nog meer ellendiger voelen?
Als je kat nu nog steeds niet eet zul je moeten gaan dwangvoederen, maar ik mag aannemen dat je vandaag een soort van overleg of consult met de da heb gehad?
Heel veel sterkte in ieder geval en beterschap, ik hoop dat je er gauw achterkomt wat er nou precies scheelt met je poes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Kater eet/drinkt niet tot nauwelijks en heeft een rare miauw.

Bericht door Zizi »

Wat een zorgen. Hoe was het bij de DA vandaag?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kater eet/drinkt niet tot nauwelijks en heeft een rare miauw.

Bericht door Synemios »

Dan denk ik dat je nu toch bloedonderzoek moet gaan overwegen.
Ze kunnen ook een langwerkende ab injectie geven soms ipv pillen.
Ik weet dat hij al een abi njectie gekregen heeft maar de synolux is ook een ab, dat zou je nog kunnen vragen of dat met deze ab ook kan.
Gelukkig heeft hij toch weer een beetje gegeten en gedronken.
Sterkte ben ook benieuwd hoe het bij de DA was vandaag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Yaro
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2020 16:52

Re: Kater eet/drinkt niet tot nauwelijks en heeft een rare miauw.

Bericht door Yaro »

Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie lieve berichtjes.
Helaas heb ik geen melding gekregen dat er iemand een reactie had geplaatst. Ook niet dat mijn bericht 'goedgekeurd' en op het forum geplaatst was.

Inmiddels is het alweer donderdag en gelukkig gaat het een heel stuk beter met Yaro.
Wij zijn uiteraard maandag maar weer richting de DA gereden omdat meneer nog steeds nauwelijks at/dronk en ik nog steeds geen verbetering zag.
Dit keer hadden we een andere DA en inderdaad is er bloed afgenomen bij hem.
Alle waarden waren 'goed', nier- en lever waarden waren wel wat verhoogt maar de DA zei dat ze dit altijd zien als een kat langere tijd (meer dan 24uur) niet eet. Gelukkig, maar wat is er dan met mijn beestje aan de hand?

Koorts had hij niet meer, hij zat op 38,2 maar voelde zich duidelijk nog niet helemaal lekker. (Koorst werd onderdrukt natuurlijk met de Novacam)
DA voelde ook aan de linkerzijde/onder zijn buikje een bult, WAT? een bult?
Ik snapte er niets van want mijn partner en ik aaide/ controleerde hem constant om een mogelijke abces te ontdekken bij hem als hij geknokt had buiten. Wij hebben nooit wat gevoeld. En inderdaad daar hing zo uit het niets ineens een bult. Voelde zacht aan, maar wel compact en je mocht er gewoon aan zitten/geen pijn.. raadsel nr.2...
De DA zei dat het mogelijk vetweefsel was maar daar stond ik totaal niet achter, is dat er zo in eens?
Mijn kater leek ineens van zondagavond op maandag een hangbuik zwijntje terwijl hij altijd slank en gespierd is geweest..
De afgelopen dagen hebben er wel voor gezorgd dat hij van 5,4 kilo naar 4,6kilo is gegaan.. Ik voel zijn heupjes en ruggengraatje.
We hebben dat even gelaten voor wat het is en onze prioriteit was om Yaro weer aan het eten en drinken te krijgen.

De DA had inmiddels voorgesteld om hem vocht te dienen onder zijn huidje aangezien hij toch wat uitgedroogd was.
Ook hebben ze een eetlustopwekkend pilletje GEPROBEERD te geven. Ondanks hij zo ziek en futloos was heeft hij het hun toch heel moeilijk gemaakt +/-15min mee bezig geweest om hem een deel van het pilletje op te laten eten.
Ook voor de zekerheid maar een shot met Emeprid gekregen.
Advies voor komende 2 dagen (dinsdag en woensdag) novacam 1x daags blijven gebruiken en 2x daags 2ml emeprid.
De synolux mogen we weglaten aangezien hij daar kotsmisselijk van werd en 9 van de 10 keer weer uitbraakte.
Dat hebben we netjes gedaan en wonder boven wonder.. zijn klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Hij eet- en drinkt weer, komt weer bij ons liggen. Als ik in de keuken sta dan komt hij even kijken of er toevallig niets voor hem bij zit. Hij wilt weer naar buiten toe. (partner meegestuurd om achter hem aan te lopen)
Hij rent, klimt over hekken, jaagt op de reigers bij de sloot, EN de bult trok dinsdag al iets omhoog zijn buikje in als het ware. Woensdag moest je goed voelen om hem nog te ontdekken, maar vandaag voel ik helemaal niets meer.
Meneer komt net over de schutting gesprongen en staat voor de deur op me te wachten.
Ik ga lekker even een stuk kabeljauw voor hem koken..

Wat hij nou heeft gehad is en blijft een raadsel? Maar mijn poezenkind is voor nu en hopelijk voor altijd weer lekker fit en 'gezond'. Ik hou hem uiteraard de komende dagen in de gaten aangezien hij geen novacam en emeprid meer krijgt.
Ik hoop niet dat hij een terugval krijgt.

Nogmaals bedankt voor de reacties en het meedenken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater eet/drinkt niet tot nauwelijks en heeft een rare miauw.

Bericht door Anne »

Oh wat goed nieuws!!! Wat zul je opgelucht zijn
Ik ga duimen dat hij het goed blijft zonder als straks de kuur medicatie achter de rug is
Wel raar dat de da de bult niet verder heeft onderzocht, maar fijn dat deze is verdwenen, hopelijk komt het ook niet meer terug
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kater eet/drinkt niet tot nauwelijks en heeft een rare miauw.

Bericht door Synemios »

Wat een super goed nieuws en ja van ab kunnen ze erg beroerd worden.
Die bult is wel vreemd, maar toen Lizzy klein was is ze een keer tijdens het rennen tegen een kast aangeknalt.
Er leek eerst niets aan de hand maar een dag later had ze ook ineens koorts en niet willen eten.
Blazen en uithalen naar iedereen wat op pijn wees.
Tijdens een bezoek aan de DA bleek ze dus een abces te hebben, en daar was ze zo ziek van.
Maar yaro had geen pijn....
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie