Leucose

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Jasper3012
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2020 20:06

Leucose

Bericht door Jasper3012 »

Wij hebben recent na het overlijden van onze 20-jarige kattin een jonge kattin van zo'n 7 maanden van een opvangcentrum in huis genomen. Na een week bleek echter dat deze kattin besmet was met leucose. We hebben, met zeer veel pijn in het hart, deze kattin moeten laten inslapen.

Doordat leucose besmettelijk is van kat tot kat, maken we ons nu zorgen over onze kater van 8 maanden. Deze kater is gezond en gevaccineerd tegen leucose, maar er is toch nog een kleine kans op besmetting. Ik lees online dat deze kans slechts klein is, maar toch maken we ons zorgen. De kater en de besmette kattin vochten niet, maar dronken wel van een gemeenschappelijke drinkbak. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Is het daadwerkelijk een reële kans of een bijna onbestaande kans?

Mvg

Jasper
Jasper3012
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2020 20:06

Re: Leucose

Bericht door Jasper3012 »

Ik wou er nog aan toevoegen dat de kater op een ander verdiep nog een andere drinkbak heeft (enkel voor zichzelf) en dat er op het gelijkvloers (waar beide katten samen zaten) 2 drinkbakken staan. Ik veronderstel dat dit de kans op besmetting nog iets verlaagd heeft.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Leucose

Bericht door Zotvanpoezen »

Geen idee. Kan je het niet aan je da vragen?
Ik zou denken dat het geen kwaad kan...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Jasper3012
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2020 20:06

Re: Leucose

Bericht door Jasper3012 »

De DA zegt dat dit slechts een kleine kans betreft, maar wou toch eens een tweede opinie hebben.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Leucose

Bericht door Synemios »

Ik denk dat er niet veel meer over te zeggen valt dan wat de da verteld heeft en dan wat je op internet gevonden hebt.
FELV ( leucose) is via speeksel en ontlasting ook overdraagbaar dus ja dan dus ook via de drinkbak en kattenbak.
Maar er is in dit geval geënt.
Om echt zekerheid te krijgen is het enige wat je kunt doen een snaptest laten uitvoeren,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie