Verkoudheid?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Verkoudheid?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Mijn kitten van 9 maanden ademt snel, en regelmatig hoor je haar ademhalen (snuiven). Ze eet goed, drinkt goed, is levendig. Ik ben woensdag bij de DA geweest en die sprak over keelontsteking en verkoudheid. Maar ze hoest niet, heeft geen waterige ogen en ook geen loopneus. De DA liet me zien waarom ze dit vermoed (rode adertjes in keel, en ooglid 1 oog wat roder, en niet roze).
Er was geen sprake van koorts en de DA zei me dat het vanzelf weg moet gaan, binnen 2 weken. Terugkomen als ze groene slijm/snot heeft of wanneer het erger wordt.

Ik heb een paar jaar terug een kat gehad met ademhalingsmoeilijkheden (en een hoest, dat ook) waarbij ze nooit een diagnose hebben kunnen geven. Ik maak me dus toch zorgen.

Kan dit echt een verkoudheid zijn? Wat ik op het web zoek en vind spreekt steeds over niesziekte, met snot/niezen e.d en daarvan is hier geen sprake. Ik vind het zo sneu voor haar, al laat ze zelf niets merken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5074
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verkoudheid?

Bericht door Synemios »

De uiting van Niesziekte is niet bij elke kat hetzelfde.
Ik heb hier met Tommy ook de "niesziekte" gehad die had ook geen loop neus en waterige ogen maar wel een rood oog oa. en hij was wel ernstig ziek.
Ze dachten zelfs dat het zijn hartje was ( wat achteraf niet zo was gelukkig)
Eigenlijk gaat het om het calici of herpes virus.
De beschrijvingen die je vaak ziet op internet kunnen behoorlijk extreem zijn.

Het kan dus wel, maar als je echt ongerust bent en het niet vertrouwd zou ik gewoon toch weer bellen, daar zijn ze voor.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Verkoudheid?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Dankjewel voor je antwoord! Ik houd het maar even goed in de gaten dan, ben al wel blij dat ze goed eet en drinkt! Ik ben gewoon banger, na een paar jaar geleden een kat verloren te hebben aan oa benauwdheid/hoesten/vocht en mijn andere kat nog niet zo lang terug doodgereden is. Ben gewoon super bang dit lieve meisje ook kwijt te raken en daarom maak ik me misschien sneller zorgen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5074
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verkoudheid?

Bericht door Synemios »

Ik kan me voorstellen dat je bang bent, zeker met zo’n nare ervaring.
Als je het toch niet vertrouwd gewoon aan de bel trekken, en zelf meedenken en vragen stellen is alleen maar goed.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verkoudheid?

Bericht door Anne »

Ik kan me je bezorgdheid ook voorstellen maar geef de da ook een kans.
Mocht het na 2 weken nog niet over zijn moet je verder handelen
Misschien een goed idee om alvast met weerstandverhogers te beginnen?
Dat kan nooit kwaad en dan heb je ook kans dat de verkoudheid niet meer zo snel terugkomt
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Verkoudheid?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Bedankt voor de reacties! Ik moet het inderdaad een kans geven, en te durven vertrouwen op de DA, maar het oude zeer triggert enorm merk ik. Maar Juultje doet het goed verder, dus ik probeer de ongerustheid wat te laten varen nu. Ben al blij dat ze eet en drinkt en actief is verder!
Plaats reactie